Jump to content

Dieseltank, AL eller Rustfritt


Kjelli

Recommended Posts

Absolut!! Legger du den rett ned så blir det garantert noen punkter hvor det presser adskillig hardere og enten tanken eller båten etterhvert tar skade.

 

Ville prøvd å få tak i noen tykkere gummi plater - et eller annet som tåler fuktighet og diesel, og som er såpass elastisk at den gir etter men ikke for mye.

 

(Hadde det ikke vært for at skum er  :nono: :nono: så hadde jeg lagt et lag skum i bunnen....)

Link to post

Absolut!! Legger du den rett ned så blir det garantert noen punkter hvor det presser adskillig hardere og enten tanken eller båten etterhvert tar skade.

 

Ville prøvd å få tak i noen tykkere gummi plater - et eller annet som tåler fuktighet og diesel, og som er såpass elastisk at den gir etter men ikke for mye.

 

(Hadde det ikke vært for at skum er  :nono: :nono: så hadde jeg lagt et lag skum i bunnen....)

Hvorfor er skum  :nono: :nono:???

Link to post

Absolut!! Legger du den rett ned så blir det garantert noen punkter hvor det presser adskillig hardere og enten tanken eller båten etterhvert tar skade.

 

Ville prøvd å få tak i noen tykkere gummi plater - et eller annet som tåler fuktighet og diesel, og som er såpass elastisk at den gir etter men ikke for mye.

 

(Hadde det ikke vært for at skum er  :nono: :nono: så hadde jeg lagt et lag skum i bunnen....)

Fy, fy, fy, Andreas. Du bare MÅ lese den linken jeg la ut et par hakk lenger oppe.

 

Lotus

Link to post

Trykkluft i tanken !

 

Meget skummelt, plutslig har tanken kuleform. Det er snakk om store krefter om man ukritisk kjører nedpå luft med 6 til 8 bar trykk.

 

Kanskje tryggere å bruke en fotpumpe a la luftmadrass da det ikke skal mye overtrykk til for å tømme tanken.

Har du en brukbar kompressor, så kan trykket inn reguleres. I tillegg, hvis tanken min er halvfull, er der plass til 200L luft, så der går en stund før en er opp i 6 bar.

Men, hadde en klart det, og så åpnet for diesel, så hadde der blitt vei i vellinga  :lol:

 

Men, er enige i at det bør komme på banen, da det kan være en mulig fare her.

 

mvh

Kjelli

Link to post

Hvis det er en luring her og som i tillegg fulgte med i fysikktimen så kan han jo regne ut hvor mye trykk som skal til for å løfte væske i et rør med diameter på 8mm i en høyde på 60cm :smiley:

Forøvrig så trykkprøvde jeg min tank med 10 bar før jeg satt den i båten, ikke noe problem. Tror nok den kan bli utsatt for langt større påkjenninger i båten

Trykket som må overvinnes bestemmes av høyden på væskesøylen.

 

trykk = tettheten på væsken * tyngdens akselerasjon (g) * høyden på væskesøylen

 

tetthet måles i g/cm^3, g= 9.81 m/s^2, høyden i meter.

 

Diesel har vel en tetthet på om lag 0.83, noe som gir et trykk på 4,9 kPa eller 0.049bar.

 

GeirKS

Link to post

Forøvrig så trykkprøvde jeg min tank med 10 bar før jeg satt den i båten, ikke noe problem. Tror nok den kan bli utsatt for langt større påkjenninger i båten

Hvis du satte luft med 10 bar på en stengt båttank av litt størrelse  -  da tror jeg at du bør takke din Skaper for at du fortsatt er i stand til å skrive på baatplassen!

 

Det du hadde foran deg da var nemlig en "bombe" med ganske anseelig sprengkraft. Av gode grunner foretas trykkprøving vanligvis med vann som ikke komprimeres  -  og derfor heller ikke utvider seg  -  slik som luft vil gjøre.

 

Derfor: ACHTUNG, ACHTUNG  -  ikke fall for fristelsen til å trykkprøve tanker med flere bar trykkluft  -  det kan få fatale konsekvenser!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei igjen ss,

 

ja det var beroligende å høre, puh!

 

For når du har tettet stussene med tape og holdt et håndkle rundt pistolen  -  da er det jo ikke så dramatiske trykk du har klart å akkumulere i tanken. Bare for å ha nevnt det: med 10 bar så ville trykket på den lille 2" stussen som du holdt i hånden ha vært i størrelsesorden 200 kg  -  og det er litt mye å holde for hånd....

 

Grunnen for mitt skriveri var primært å advare de som måtte falle for fristelsen til å trykkprøve tette tanker med luft; det kan nemlig være direkte livsfarlig! Bare til sammenligning så har jeg to startluftflasker ombord i Poseidon, hver på 135 liter. De er laget av 10mm stålrør med diameter ca 300mm og de har sfæriske endelokk. Disse er testet  -  med vann  -  på 30 bar og pumpes vanligvis opp til 20 bar med startluft.

 

Når det gjelder dine forgjeves forsøk på å oppnå kontakt med de høyerer sfærer, så ser det ut for at vi har hatt like lite hell med oss begge to, uten at det føles som noe stort savn....

 

Lykke til, med tette tanker!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei.

 

Vel, vel, 10 bar? På mandag skal jeg teste noen LitiumIon batterier under 120 bar trykk på jobben! Det er ikke i luft, men i en silikonvæske. Og da tetter jeg ikke med tape. Lokket, ca. 25cm i diameter,  på trykkbeholderen skrues fast med 25 bolter på over 10mm.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...