Stitch Startet 14.September.2007 Link til dette innlegget Startet 14.September.2007 Er det noen som kjenner til seiljollen Gazelle og eventuelt har noe info om den ? Lurer på om storseilet til den passer på en flipper jolle. Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post
Mulligan Svart 14.September.2007 Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 Kjenner godt til Gazelle. Har seilt en sånn i mange år. Tror storseilet er større enn Flipperen Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 14.September.2007 Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 (redigert) Er det noen som kjenner til seiljollen Gazelle og eventuelt har noe info om den ? Lurer på om storseilet til den passer på en flipper jolle. Jeg hadde en Gazelle for mange år siden. Byttet den etter hvert ut med en Flipper Gazellen jeg hadde var i tre, men den ble også produsert i glassfiber. Ganske tung den jeg hadde, men veldig trygg og bra båt som litt "ordentlig seilbåt". Seilte fast sammen med en kamerat, etter at vi begge hadde gjort unna A-jolle, Optimist, og Laser. Byttet til Flipper for å kunne seile litt mer avansert og med trapes. Utrolig morsomt på 80-tallet hvor det faktisk var mange Flippere i Oslofjorden. Jeg tror definitivt ikke at seilet til Gazellen kan passe på Flipperen, seilet er alt for stort. Ta kontakt med en seilmaker som har litt "historie", så får du et korrekt svar. Det er mange skippere som seiler store båter som helt sikkert hadde hatt godt av å gå gradene. Da hadde de sikkert også motorseilt litt mindre. Lykke til ! Mvh Spinner Redigert 14.September.2007 av Spinner (see edit history) Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Stitch Svart 14.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 Mener du med det Gazelle seilet er for stort for flipperen ? Da kan jeg jo bare sy om det ? Har en Flipper på hånden, men den mangler storseil. Kjøpte en 470 etter Gazellen, men den var så ømfintlig på vekt balansen. Skal bruke båten til "guttetur" og jolle på hytta, med frue og barn og da er det ok med en som ikke er alt for "avansert". Er Flipperen mere vennlig en 470 ? Helt enig med deg at jolleseiling hadde vært lurt for alle storbåtseilere å fått erfaring i, og så vannvittig kult det er å seile ! Hadde en Gazelle i tre jeg og, men den seilte vi ned. Den lakk som ei sil . Men for en morsom båt å seile. Lagt ved bilder av siste turen. Rormann falt over bord, da slet fokeslasken kan du si . Legg merke til bommen, står som en banan, var helt sikker på den skulle knekke mens vi holdt på, men den gang ei. Blåste bra og vi hadde det utrolig morsomt. Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post
Mulligan Svart 14.September.2007 Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 Takk for bildene. Jeg hadde nesten glemt hvor ufattelig gøy det var å seile Gazelle og OK. Seile til du går på trynet, rette båten, og seile videre. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 14.September.2007 Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 Mener du med det Gazelle seilet er for stort for flipperen ? Da kan jeg jo bare sy om det ? Har en Flipper på hånden, men den mangler storseil. Jeg skal ikke banne på at seilet er for stort, over 25 år siden jeg seilte Flipper og Gazelle, men du kan ta kontakt med den Danske Flipper Klubben , så får du helt sikkert et svar som er riktig. Forøvrig veldig artig å se bilder av Gazellen...., den vekker kun positive minner. Hadde vært morsomt å hatt en jolle igjen.... Mvh Spinner Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Mulligan Svart 14.September.2007 Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 Jeg er i prosessen med å tuske til meg en Marinex OK. DET er ordentlig seiling. Sitér dette innlegget Link to post
Stitch Svart 14.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 Jeg er i prosessen med å tuske til meg en Marinex OK.DET er ordentlig seiling. Marinex OK ? Har du noen link med noen bilder ??? Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post
Stitch Svart 14.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2007 Hadde vært morsomt å hatt en jolle igjen.... Mvh Spinner Er bare å få tak på en. Passer for gammel og ung, liten og stor..... Seiler stort sett på Vegår (et vann på Vegårshei) der blir det ikke noe særlig bølger og blåser stort sett alltid en liten bris til å fylle seilene med . Ble så sinnsykt rastløs av å sitte på hytta å ikke få seilt, jolle var helt klart tingen. Har masse bilder av Gazellen fra den turen vi hadde på de andre bildene. Trist at båten ligger på bunn nå men. Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post
Odmar Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 De Gasellene som er igjen i Norge er vel lokalisert i Drammen Seilforening, tror de har en seks - ti stykker. Det er veldig mange bra joller ute på makede nå. Båter som Flipper, Gaselle, Snipe, Trapes er gamle båter som er tungvinde i forhold til dagens joller. Kan andbefalle RS jollene, Topper har vel noen. Hvis dere sakl ha ortentlig jolle seiling kan jeg anbefalle Mustoskiff det er en moderne jolle for de som veier mer enn 50 kg. Hvis du veier mindere kan jeg anbefalle Moth det er bygget etter samme spesifikasjonener som Europajollen. Bare Mothen har utviklet seg vidre... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
avmønstret5 Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Når vi snakker om joller og for å slippe en ny tråd----Noen som vet om det er noen Mirror-joller "i livet" ? Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Jada det er i live Mirror. I England holder de liv i mange av de gamle klassene, samtidig som nye kommer til.. Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Gunga Din Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Marinex OK ? Har du noen link med noen bilder ??? dette er en OK........ Marinex var Göran Anderssons seilmakeri i Marstrand Göran A blev Världsmästare i OK på 60-70talet...husker ikke exakt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 7.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2009 Jada det er i live Mirror. I England holder de liv i mange av de gamle klassene, samtidig som nye kommer til.. Takk for linken ---hva med her i landet , kunne tenke meg en "kailljolle" som jeg også kunne bruke en liten påhenger på Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Ikke noe Mirror miljø i Norge - hvis du skal ha en grei jolle for motor-seil osv. kan jeg anbefalle Wayfarer jollen Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Odmar Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Sitat: (Stitch @ 14.09.07 19:15) Marinex OK ? Har du noen link med noen bilder ??? dette er en OK........ Marinex var Göran Anderssons seilmakeri i Marstrand Göran A blev Världsmästare i OK på 60-70talet...husker ikke exakt Det er ett miljø for OK jollen i Indre Oslofjord - Asker seilforening Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Fru Jacobsen Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Seilte masse Gazelle for 30-40 år siden, kjempegøy, hadde også en Flying Dutchman Jr. noen som vet om noen sånne i dag? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Odmar Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 Utrolig hva folk har seilt og hva som er der ute...Litt om FD jr. Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Gunga Din Svart 8.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2009 har seilt FD Jr o Mirror jeg med........har faktiskt gastet i Mirror i EM Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Odmar Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Litt mer om Fd jr eller Internasjonat FJ det er stadig en aktiv klasse ser ut som en fin liten båt for "small kids" Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Catlina Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Sitat: (Stitch @ 14.09.07 19:15) Det er ett miljø for OK jollen i Indre Oslofjord - Asker seilforening Undertegnede var en del av miljøet som seilte OK helt opp til den senere tid, men de aldrende herrer som var regattaseilere med båttypen i Asker seilforening har stort sett flyttet de til garasje eller til hyttebruk. Når man nærmer seg 60 år er ikke OK lett å rette opp og entre igjen etter en kullseiling. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Når man nærmer seg 60 år er ikke OK lett å rette opp og entre igjen etter en kullseiling. eller komme under bommen........ tror Snipe er framtia jeg Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Catlina Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Helt enig at snipe er fin for "aldrende" men problemet er å få tak i mannskap - ikke greit å seile snipe shorthanded. Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Etter å ha seilt jolle en stund, tror jeg forblir i der.. Men for at min kropp skulle holde -kan jeg anbefalle joller med trapes så skånes både rygg å kne... Og Snipa seiles i utrolig store mengder i bla. Vestfjorden Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Odmar Svart 9.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2009 Helt enig at snipe er fin for "aldrende" men problemet er å få tak i mannskap - ikke greit å seile snipe shorthanded. Hva med denne ? Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.