Jump to content

Instrument for måling av bensinforbruk.

johnson_90

Recommended Posts

Er det noen som vet om det finnes en liten sak man kan sette på bensinslangen for å se mengden som passerer.kan tenke meg den er på størelse med et lite bensinfilter.

Har sett noe ligne på slange/tank for påfylling av vann til truck,for å kunne se når det ikke kommer mer vann.

Det må da finnes noe lignende for å se mengden bensin som passerer.Tenkte å finne hvilket turtall/fart som gir best uttelling i forhold til forbruk.

Da jeg har tanken foran,kunne jeg jo bare la bensinslangen passere førerplassen.så vil jeg til enhver tid ha kontroll på bensinforbruket.

her berører du flere ting.

Mitt råd:

Ikke la bensinslangen gå via førerplass. (Brannfare ved lekasje etc.)

Tror ikke du vil se om evt. vann passerer et "sjå-glass";

Søk i basen så finner du endel om forbruksmålere; En gjennomstrømnings-giver monteres på bensinslangen ved tanken, en ledning går fra denne til et instrument ved førerplass; Koster fra 2-3 tusen til 7-8 tusen, avhengig av komplexitet... (Det fines også ekkolodd som har denne funksjonen som tillegg; 4-5 tusen kroner)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Hei og takk for innspill.

Har ikke tenkt og bruke flere tusen kroner på dette.

Når det gjelder lekkasje tror jeg ikke det blir noe problem. 2 kraftige slangeklemmer og ny kraftig benslinslange løser det problemet.

At vann kan passere uten å bli oppdaget er heller ikke noe problem,da slangen ellers er kullsvart og det har jeg aldrig kunne sett uansett.(har løse tanker).

Et alternativ til Navman er Lowrance EP-10 som er sensoreen og LMF-200 eller 400 som er displayet. Kan også vises på nyere Lowrance instrumenter. For å få fult utbytte av dette må også en NMEA-2000 GPS motager tilkobles systemet. Har en Suzuki, E-Tec eller Yamaha av siste 2 års modeller trengs ikke sensoren, data kan hentes ut av motoren via et EP-20 motorinterface.

Honda har nok ikke NMEA2000 på motorene sine. Finner ingen info på Lowrance sine sider om EP-20 men under er en link til en forhandler i USA og Honda er ikke listet.

EP-20

Har lest mye om EP-20 på diverse forum, men har ikke sett noe om Honda. Seawave som er norsk Lowrance importør har EP-20 for Suzuki på lager. Hvordan det er for de to andre merkene som støttes vet jeg ikke.

• 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...