Jump to content

Draco 25TC og valg av drev/propeller

leaa

Recommended Posts

Hei.

Har en Draco 25`TC fra 1982: Lengde 7,6 m, bredde 2.8m, dybde 0,8m og deplacement 2500kg. Båten er helrestaurert og har akkurat fått montert "ny" motor: Volvo Penta KAD42P-A på 236HK (har kasta ut 2 bensinmotorer med 280-drev).

Har lagt opp til å kjøpe drev av typen DPE ev. DPD ... nytt skjold (DPE) sitter altså allerede i båten.

Jeg har ikke kjøpt selve drevet men tror det skal være et VP DPE (duoprop) med utveksling 1,78:1. På valg av propeller er jeg foreløbig helt blank!

Kan noen hjelpe meg litt i denne prosessen - med valg av drev og propeller???

Mvh Leif Erik

• 3 år senere...

Hei

Takker for svar.

Har selv samme type båt med en yanmar 4lh-ste(222hk) diesel med mercruiser bravo2 drev.

Med denne kombinasjonen oppnår eg ca 30 knop maks fart.

Motor er oppgitt med 3300rpm maks turtall.

Ved 30 knop har eg 3800 på min motor. Vurderer derfor en annen propell? Hva mener du om dette?

Dersom eg setter på en "tyngre" propell vil dette føre til en større belastning på drevet?( tåler drevet dette)

Mvh

Gunnar

Har selv samme type båt med en yanmar 4lh-ste(222hk) diesel med mercruiser bravo2 drev.

Med denne kombinasjonen oppnår eg ca 30 knop maks fart.

Motor er oppgitt med 3300rpm maks turtall.

Ved 30 knop har eg 3800 på min motor. Vurderer derfor en annen propell? Hva mener du om dette?

Dersom eg setter på en "tyngre" propell vil dette føre til en større belastning på drevet?( tåler drevet dette)

Ettersom turtallet er for høyt kan nok en annen propell være lurt. Din motor oppnår maksimal propelleffekt på 2800-3000rpm, og bør oppnå toppfarten innen dette turtallsområdet.

Dersom båten akslerer hele veien opp til 3800rpm og toppfarten oppnås der, så er båten underproppet.

Bravo 2 drevet tåler fint opp mot 400hk, og vil også tåle Yanmar motoren din med den rette propellen! Jeg vil anbefale rustfri propell på det oppsettet, selv om de koster litt mer.

Inn i beregningene kommer også utvekslingen på drevet, som man må vite før man kan velge rette propellen, utvekslingen er merket med en bokstav på drivakselen til drevet, eller står stemplet inn før serienummeret, og dersom du lurer på noe angående akkurat dette så starter du en ny tråd og spør her på båtplassen.

Uten at jeg vet akkurat hva du har av utveksling osv. vil jeg tippe på at en 18-19" propell med 22-23" pitch vil være riktig, men begynn med å se på den propellen du har hvor stor den er, det står vanligvis stemplet på propellen.

Både økning i propellens diameter og pitch vil senke turtallet.

Derom den propellen du har i dag er rundt 18-19" i diameter bør du prøve en i samme størrelsen med høyere pitch før diameteren økes.

Jeg ville ikke gått noe særlig over 19,5" i diameter før pitch var øket opp til 23-24" uten at ønsket resultat ble oppnådd.

Bravo 2 drevet kan teoretisk sett bruke propeller helt opp til 24" i diameter, men dette blir altfor stort for din båt.

Poenget er å proppe båten så riktig som mulig, slik at du oppnår de egenskapene du ønsker i de rette turtallene osv.og det kan det være vanskelig å finne akkurat rette propellen, men det bør ikke være like vanskelig å finne en propell som er rimelig i nærheten, og den propellen du har i dag er ikke i nærheten.

Du kan finne det meste du trenger på nett, datablad for motoren din, hvor utveksling på drevet finnes, informasjon om drevet, propellvelger, propellkalkulator osv.

Villle bare gjøre oppmerksom på at trådstarter Leaa, ikke har vært aktiv på omtrent 1 1/2 år

Det la ikke jeg merke til heller, pleier å se etter slikt, men ettersom det bare var to inlegg i tråden regnet jeg med at den var opprettet i går ettersom den da dukket opp blant trådene med nytt innhold, faktisk ganske morsomt.

crazy.gifcrazy.gifcrazy.gifcrazy.gifcrazy.gifcrazy.gifcrazy.gifcrazy.gifcrazy.gifcrazy.gifcrazy.gifcrazy.gif

• 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...