Jump to content

Når må man betale bergingslønn ?

oslofjord

Recommended Posts

Ja vi slepte engang en som hadde fått totalhavari på motoren slepet var i fra Søndre Langåra til Nesset inners i bunne fjorden.

turen tok vel 3 timer og vel så det vi hadde en Joda 24 snekke så farten hvar så som så men været var utrolig fint så det ble en kjempefin tur

vi ble tilbudt penger men siden været var så flott,og at vi aldri hadde vært så langt inne i Bunnefjorden før så var det greit :sailing:

Ja vi slepte engang en som hadde fått totalhavari på motoren slepet var i fra Søndre Langåra til Nesset inners i bunne fjorden.

turen tok vel 3 timer og vel så det vi hadde en Joda 24 snekke så farten hvar så som så men været var utrolig fint så det ble en kjempefin tur

vi ble tilbudt penger men siden været var så flott,og at vi aldri hadde vært så langt inne i Bunnefjorden før så var det greit :sailing:

Dette må vel være fasitsvaret på hvordan slike ting skal gjøres :yesnod:

Be aldri, aldri :nono: om assistanse fra andre en redningstjenesten i Danmark. Ro, svøm, vass heller i land og avtale hjelp med proffe eller redningstjenesten.

Det er mang en fritidsbåteier som har fått erfare hva enkelte fiskere ved Skagen kan kreve. I Norge har vi ikke samme

tilstand som i Danmark og litt i Sverige.

Eks Ved Vetnet,Koster ifjor sommer. Mange svaier 2 båter driver av gårde. Den ene treffer båten bak. 2 eldre svenske

herremenn tar igjen båten og løsner winchen helt. Krever Bergningslønn, selv om flere tilbyr sin hjelp.

Senere en Jeanneau SO43 driver av, jeg starter jolla og tar igjen båten. Plyster og roper, 2 joller til kommer. Vi får stoppet

båten, den toucher så vidt bunnen. Ingen skade. Vi holder den med jollene, får tatt opp kjettingen. VI starter opp båten og

legger den tilbake på plass uten at eieren merker dette. Vi forteller eier dette når han kommer tilbake, og han er meget takknemlig. Kunne ikke tenke meg å kreve noen ting.

Dette er et ømfintelig tema, som alle bør tenke over. Kjedelig, men sant.

Vi sees!

Et slikt krav er etter min mening bare å ignorere. Man kan be dem ta kontakt med sitt forsikringsselskap, så får de ordne opp. Tviler på at selskapet vil utbetale noe.

Uten at jeg kjenner detaljene så er det klar at regler for bergingslønn er på et helt annet nivå i Danmark en vi er vant til, og mange har opplevet det på kroppen.

En liten historie som viser merkverdig et utslag at dette: Vi seilte inn til Ebeltoft og det blåste vestlig kuling. På sandrevet uten havnen lå en seilbåt på grunn og på 1/2 åtte - med full seilføring. Vi kontakte Lyngbø radio, og de bad oss holde kontakt. Vi gikk så nære som vi torde (langgrundt), men det så ut som de to personene i båten gjemte seg. Så kom en stor motorbåt fra andre siden av fjorden - da dukket mannskapet opp, de fikk tamp ombord og etter noe styr fikk de båten av og dro den med seg over fjorden. Hjelp fra utenforstående var ikke ønsket.

Be aldri, aldri :nono: om assistanse fra andre en redningstjenesten i Danmark. De har et lovverk i forhold til redning av en annen verden, ......

Det danske lovverket er neppe "av en annen verden". Det meste av den "siviliserte" verden har et rimelig likt lovverk på dette området; men at det kan utvikle seg "lokale uskikker" - det kan nok så være . . . .

I øvrigt er det nok mere økonomisk farligt for den der slæber, da denne kan holdes ansvarlig for skader på den slæbte båd.

I praksis skal det svært meget til, dvs ganske grov uaktsomhet, for at slepebåten skal kunne holdes ansvarlig for skader på det slepte fartøyet.

Spesielt i en bergingssituasjon må man kunne gå ut ifra at de ansvarlige gjør sine vurderinger der-og-da på basis av hva som synes å være det riktige akkurat i det øyeblikket. At man i "etterpåklokskapens klare lys" ser at en annen avgjørelse kunne ha vært bedre; det har jeg aldri hørt at skulle gjøre slepebåten ansvarlig for skade.

Det er mang en fritidsbåteier som har fått erfare hva enkelte fiskere ved Skagen kan kreve. I Norge har vi ikke samme

tilstand som i Danmark og litt i Sverige.

Dette vil nok være typiske eksempler på det som jeg ovenfor refererer til som "lokale uskikker".

Det er klart at mange fiskere vil se det som en kjærkommen "ekstrafangst" om man får en havarist på kroken. Det er like klart at mange fritidsbåteiere kan oppfatte det som urimelig; men det er samtidig en ekstra grunn til å sørge for å ha sine forsikringer i orden . . . .

Uten at jeg kjenner detaljene så er det klar at regler for bergingslønn er på et helt annet nivå i Danmark en vi er vant til, og mange har opplevet det på kroppen.

Som nevnt ovenfor så tror jeg ikke den påstanden er helt etterrettelig. At reglene skulle være "på et helt annet nivå" er ihvertfall positivt feil.

Med vennlig hilsen POSEIDON

. . . .

I praksis skal det svært meget til, dvs ganske grov uaktsomhet, for at slepebåten skal kunne holdes ansvarlig for skader på det slepte fartøyet.

Dette er hva Redningselskapet prøvde i forbindelse med aksjonen rundt Kr sand. Det var vel Dykkerklubben som skuta til

unsetning. Dette fra en tidligere tråd her på BP startet tror jeg av Mons.

Vi sees!

Hei

Jeg er en av de stygge menneskene som har krevd bergelønn.

Under berging av en skøyte som lå helt inne i brottene med grov sjø og beviselig (ais) fortatt var i drift innover risikerte jeg båten til dykkerklubben til en verdi av 650 000 kroner for å berge skøyta. Fikk et surt svar når jeg ba om dekning for ødelagt propell mm og krevde bergelønn.

I ettertid har jeg tenkt at jeg nok uansett burde krevd bergelønn når en ser hvilke verdier - og egen helse - en setter på spill i slike situasjoner for å berge verdier for et forsikringsselskap (regner med at ikke alle har glemt å forsikre for berging slik som denne skøyta).

Kriteriene for bergelønn og utmåling av denne finner du i sjøloven paragraf 16

I forberedelsene til rettsaken lærte jeg mye om sjørett og berging. Det er uten betydning om du roper om hjelp eller ikke.

Høyesterett har avgjort at det ikke er hvordan de aktuelle fartøysjefer oppfatter situasjonen i øyeblikket som er avgjørende, men den reelle situasjonen slik den framstår når alle tilgjengelige fakta er vurdert i ettertid.

Se denne dommen i høyesterett - sitat;

10.55. "Senja" kravde bergelønn. "Norsk Viking" meinte det var ytt assistanse og tilbydde godtgjering for det - etter kvart stipulert til kr 100 000. Tingretten tilkjende bergelønn, mens lagmannsretten kom til at "Norsk Viking" ikkje hadde vore i fare og tilkjende den omforeinte godtgjeringa for assistanse. Mykje talar for at også tingretten hadde meint at "Norsk Viking" ikkje hadde vore i nokon objektiv fare. Retten uttala at spørsmålet om rett til bergelønn skal vurderas ut frå "hvordan situasjonen fortonte seg for de personer som var involvert der og da, og ikke vurdert i ettertid". Høgsterett la under tilvising til Rt. 1996 side 907 og Rt. 1999 side 74 til grunn at det berre er skip som objektivt sett er i fare som kan vere gjenstand for berging.

Hvis det ikke er snakk om reell fare vil det ikke være snakk om berging, men assistanse. Da vil en normalt ha god tid til å avtale pris, og hvis ikke vil en aldri få tilkjent mer enn en fornuftig timepris for assistansen utfra kostnader, tapt fortjeneste, normal timepris ol.

Jeg har også både slept inn og berget diverse båter uten å kreve noe, men kommer kanskje framovertil å vurdere om selskapene som forsikrer båter skal slippe gratis fra det når vi satser utstyr for flere hundre tusen på å berge materiellet de har forsikret.

Du har ikke engang krav på dekning av egenandelen hvis du mislykkes og båten din forliser.

Sjøloven er internasjonal og det gjelder de samme reglene i hele den siviliserte verden (og vel så det).

Berging av folk vil selvfølgelig aldri utløse noen krav om bergelønn.

Mons

Mons

Høyesterett har avgjort at det ikke er hvordan de aktuelle fartøysjefer oppfatter situasjonen i øyeblikket som er avgjørende, men den reelle situasjonen slik den framstår når alle tilgjengelige fakta er vurdert i ettertid.

Hei Mons,

Det som du trekker frem her er klart nok.

Men hvis du hadde mitt utsagn ovenfor i tankene, så kommenterte jeg hva som skulle til for at slepebåten skulle pålegges ansvar for skade man har påført det slepte fartøyet - og der mener jeg fortsatt å ha mine ord i behold :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

:rolleyes: .....eller få bergningslønn;

Fra 1995 så jeg i loggboken min (er dykkeleder i PADI) at jeg hadde et dykk i et tjern i Oslo. Vi dykket primært etter et par briller som svigermoren til kameraten min hadde mistet etter et stup (?!?).

Dykket husker jeg meget godt idag; Som regel dykker man i saltvann i sjøen, i dette tilfellet ferskvann og tjern. Det første som møtte meg på bunnen etter en mørk gjennomsynking var en død gjedde. Akkurat da tenkte jeg på "De dødes tjern" . Nok med det.

Brillene så jeg ikke til, men etter noen sekunder vendte jeg blikket til den andre siden, og der; Tre dumpede motorsykler av nyere merke. Smart som jeg var ringte jeg brannvesen og politi etter dykket, for å varsle om (ganske) mulig forsikringssvindel.

Vel en uke etter ringte jeg både brannvesen og politiet for om mulig og få finnerlønn (eller bergningslønn). Men nei, ingen av etatene hadde funnet noen av motorsyklende, enda de hadde loggført dykk med brannvesenets dykkere. Jeg dykket der uka etterpå, og da var motorsyklene borte :diving:

:nonod: Jeg fikk ikke noen bergningslønn. Her er og var det ihvertfall ugler i mosen....... :headbang:

Hei

Poseidon ; jeg hadde ikke ditt inlegg i tankene, men tror du har rett når du hevder at det skal grov uaktsomhet til før en kan bli erstatningspliktig i en nødsituasjon. Ved assistanse i finvær blir det kanskje noe annet. Ligger forresten en pakke fra deg i posten nå. Gleder meg!

Dykker; Jeg hadde etpar kamerater som fant en splitterny BMV med firehjulstrekk og høy prisklasse. De fikk 1000 kroner av selskapet, men de ville ikke betale noe finnerlønn el for å unngå at folk dumpet biler for senere å kreve finnerlønn.

Senere har jeg hørt at dykkere med dette i tankene bare har fortalt selskapene at de hadde sett et bilnummer ett eller annet sted for så å bli enige om hvor mye de fikk hvis de fant bilene. Ligger mye i innlandsvannene der veien er nært dypt vann..

Dette kommer imidlertid inn under reglene for finnerlønn som er noe helt annet enn bergelønn.

Både biler og motorsykler i ferskvann har helt klart verdi, og finnerlønn bør utbetales.

Mons

Mons

Vi slepte en kar i fra kjærringvik i sandefjords fjorden inn til båtplassen i sandefjord. Han hadde ikke strøm til å starte.

Det var et slep som tok ca en time i fem knop. Han oppsøkte meg dagen etter med ei flaske god rødvin og takket for hjelpen. Det var hyggelig det men hadde kansje satt mer pris på å fått noen kroner til erstattning for allt drivstoffet som gikk med til slepet. Da kunne jeg kjøpt meg mange rødvins flasker.

Men selvsagt skal man hjepe hverandre. det er som og holde tampen på brygga, det er bare hyggelig. :cheers:

For noen år siden var vi på vei hjem fra fisketur utenfor Bergen da vi observerte en cabincruiser som lå svært utsatt til. Båten lå for dregg rett utenfor en odde. Det var pålandsvind og det blåste friskt. Vi gikk inntil og spurte om de trengte hjelp. Det gjorde de - de var tom for diesel! Vi tauet båten inn til Bergen, en tur på vel en time. Da de hadde fortøyd, opplyste de at de hadde ikke penger, men at vi kunne få en kasse pils i stedet. Jeg hadde ikke tenkt å ta betaling, og takket også pent nei til pilskassen, da pils ikke er min favoritt. Det viste seg at de hadde et stort lager av pils ombord. Min svoger, som var med, bemerket at hvis de hadde hatt like mye diesel som pils, så hadde de i alle fall kommet seg hjem .. Moralen i denne historien må bli: Bunkre gjerne pils, men glem ikke å bunkre diesel!

En som lå og drev ute på Folla utenfor Abelvær med motorstans og vanninntrenging (ødelagt kjølvasslange) bad om assistanse i sommer. Vi dro ut med Amica og slepte ham inn til Brakstad Havn. Etter endt slep ville de absolutt betale oss, men vi prøvde å si at det eneste vi ønsket, var at de gjorde det samme dersom noen trengte deres hjelp. De ville imidlertid ikke gi seg og vi ble til slutt nødt til å ta imot 200 kr for dieselutgiftene, samtidig som de lovet å stille opp dersom noen hadde behov for deres assistanse. Egentlig bare hyggelig å kunne være til hjelp og slett ikke nødvendig med betaling i slike tilfeller som vårt.

Mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

• 1 år senere...

Leser i RA i dag at en mann fra Stavanger i Jæren tingrett er tilkjent en bergingslønn på 30.000,- for berging av en 30 fot Elwaro. Båten var fortøyd til en lekter som var i ferd med å synke og mannen kuttet fortøyningene til båten slik at ikke denne gikk ned med lekteren.

Mannen ble tilbudt kr 500 av eier for jobben men var ikke fornøyd med det og fikk nå medhold i at han hadde rett på en bergingslønn på kr 30.000,- pluss saksomkostninger. Båten hadde en anskaffelsesverdi på kr 345.000,- i 2006.

Det henvises til at normal bergelønn i henhold til sjøloven er mellom 5 og 10 prosent.

Må si at jeg er noe forundret over dommen.

Er dette noe en kaskoforsikring ville dekket? Det var tross alt ikke noe skade på båten, er det da en forsikringssak?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg har alltid tenkt at det kun er riktig å be om noen kroner hvis du har utsatt deg selv og/eller båten for fare ved å hjelpe andre, eller hvis jeg hadde svidd av hele tanken på et slep. Men kanskje det er best å ikke hjelpe i det hele. Når det nærmer seg "amerikanske tilstander" der du kan ende opp med erstatningskrav hvis du hjelper noen, kan det være tryggest å ikke trø uti situasjonen i det hele tatt...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Ja hadde det vært skade på båten som følge av redningen hadde det kanskje vært andre vei.

Er dette noe en kaskoforsikring ville dekket? Det var tross alt ikke noe skade på båten, er det da en forsikringssak?

Vil tro det.

I skademeldingskjema er det et spørsmål som må besvares:

Hva ble gjort for å begrense skaden.

Denne personen har vel begrenset skaden med kr 315000?

Det er vel denne mannen sin skyld at det ikke var skade på båten.

Trist sak da

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Båten var fortøyd til en lekter som var i ferd med å synke og mannen kuttet fortøyningene til båten slik at ikke denne gikk ned med lekteren.

Var båteier klar over "bergingen" ?

En forutsetning er vel at båteier ber om eller samtykker at båt skal berges ??

Jeg ønsker selv slett ikke å få telefoner fra folk som vil ha bergingslønn for å ha øst hyttejolla mi selv om den skulle stå med vann nesten til ripa.

Redigert av salt (see edit history)
Men forhåpentligvis så hadde du takket dem...

Jeg har selv på eget initsiativ øst vann ut av nabojoller og har et løselig avtale også om selv å få øsehjelp når det har regnet litt mye mellom hyttebesøken, men hvis en grisk og slu kremmer på egen initsiativ snoker etter bergingslønn fordi tau sliter seg i havna eller jolla blir fyllt av regnvann hadde jeg absolutt skjelt dem ut !

Redigert av salt (see edit history)
Leser i RA i dag at en mann fra Stavanger i Jæren tingrett er tilkjent en bergingslønn på 30.000,- for berging av en 30 fot Elwaro. Båten var fortøyd til en lekter som var i ferd med å synke og mannen kuttet fortøyningene til båten slik at ikke denne gikk ned med lekteren.
....

men dommen er da vel uavhengig av om båteieren er forsikret. Oppgjøret av bergelønnen blir en sak mellom båteier og forsikring som domstolen ikke har lagt seg opp i.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...