tuffff Startet 17.September.2007 Link til dette innlegget Startet 17.September.2007 Hva synes folket om dette: "Natt til søndag var en båtpatrulje ute på fjorden i Drøbak. Patruljeringen resulterte i tre forelegg for manglende lanterne og flytemidler. Tre båtførere ble også geleidet i land på grunn av promille, dog under lovlig grense på 0,8. Politiet mente uansett at båt og alkohol ikke hører sammen." Min utheving. Dette har blitt referet i flere medier i dag. Kan det være mulig at det finnes hjemmel for sånt mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Jeg håper jeg kommer i en slik situasjon en gang, da skal det bli en del diskusjoner om det i ettertid. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Det burde ikke politiet ha lov å mene stort om, de har et lovverk å forholde seg til Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
TrondT Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Hva synes folket om dette: "Natt til søndag var en båtpatrulje ute på fjorden i Drøbak. Patruljeringen resulterte i tre forelegg for manglende lanterne og flytemidler. Tre båtførere ble også geleidet i land på grunn av promille, dog under lovlig grense på 0,8. Politiet mente uansett at båt og alkohol ikke hører sammen." Min utheving. mvh tuffff Politistaten når nye høyder , dette er jo bare trist. Når politiet gjør slike ting så er jo det med på å øke forakten for lovens lange arm og det er ingen tjent med. Når vi har en promillegrense så har vi en grense som vi båtfolk må forholde oss til og da må vi kunne forvente at utøvende myndighet forholder seg til det samme regelverket og ikke begynner med synsing og legger egne personlige meniger til grunn for utøving av myndighet :nono: . På den andre siden så er det vel på tide at myndighetene regulerer ihjel all frihet vi har på sjøen. Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
bliss X Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Det burde ikke politiet ha lov å mene stort om, de har et lovverk å forholde seg til De må jo kunne utøve litt sjønn også, men bør kanskje ikke fortelle pressen om det? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Ikke helt umilig at politiet var i sin fulle rett; Fritids- og småbåtloven 26. juni 1998 nr. 47 § 33 første ledd slår fast at ingen må føre eller forsøke å føre en småbåt under påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel. En småbåtfører skal i alle tilfeller anses som påvirket av alkohol dersom han eller hun har en alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn 0,8 promille. Dette betyr vel at man kan anses som ikke skikket til å føre en småbåt også om man har under 0,8 promille? Mere å lese her; http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/re....html?id=178033 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SveinHa Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 De må jo kunne utøve litt sjønn også...Litt skjønn skader ikke men folk flest er jo ikke særlig "utilregnelig" med under 0.8 promille. Om de freser rundt i 30+ knop så skjønner jeg at de blir geleidet i land men der står jo ikke noe om det... De bør i så fall gjerne informere pressen men da med begrunnelse for skjønnet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
tuffff Svart 17.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 (redigert) Ikke helt umilig at politiet var i sin fulle rett;Dette betyr vel at man kan anses som ikke skikket til å føre en småbåt også om man har under 0,8 promille? Nja, det ser ut som om det jeg har klippet fra linken din, Mouche, slår i hjel en sånn tolkning: "........anses som påvirket av alkohol dersom han eller hun har en alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn 0,8 promille. Bestemmelsen er en parallell til vegtrafikkloven § 22, med den vesentlige forskjell at bilførere regnes som påvirket ved en lavere alkoholkonsentrasjon i blodet (0,2 promille). " Min utheving Sånn jeg tolker dette er man ikke ansett som påvirket i forhold til å føre båt ved en konsentrasjon lavere enn 0,8 promille. mvh tuffff PS! Får vel snart en rett venstre av Skipper Worse, for hobbyjussen min. DS Redigert 17.September.2007 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Her finner dere selve lovteksten. Bør nok lese både paragraf 32 og 33. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
SF Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Dette har blitt referet i flere medier i dag. mvh tuffff Kan du legge ut noen linker til dette? Hvor er det omtalt? Høres jo helt på tryne ut sånn i utgangspunktet. Er det opp til politiet å synse noe om hvor grensen burde vært. Og så praktisere sin sysnying. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
tuffff Svart 17.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Det finnes i hvert fall to linker under "Båtrelaterte nyheter" her på BP. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Nå kjenner ikke jeg detaljene like godt som dere, men det skulle ikke forundre meg om politiet har gjort en helhetsvurdering basert på en rekke observasjoner. Men det er nok heller noen tullete maktsyke politijyplinger som ville tøffe seg... Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 ...Men det er nok heller noen tullete maktsyke politijyplinger som ville tøffe seg... Det vet vi vel egentlig veldig lite om. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 "........anses som påvirket av alkohol dersom han eller hun har en alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn 0,8 promille. Bestemmelsen er en parallell til vegtrafikkloven § 22, med den vesentlige forskjell at bilførere regnes som påvirket ved en lavere alkoholkonsentrasjon i blodet (0,2 promille). " Min utheving Sånn jeg tolker dette er man ikke ansett som påvirket i forhold til å føre båt ved en konsentrasjon lavere enn 0,8 promille. Vel, hvis jeg forstår deg riktig, så tolker jeg det litt anderledes, tufff. Jeg leser det dithen at forskjellen mellom veitrafikk og båttrafikk skiller seg ved at grensene varierer (0,2 vs. 0,8), men at det ellers er likhet mellom disse to lovene i den forstand at man ikke skal føre fartøy/kjøretøy i påvirket tilstand. Ellers enig med deg - her kan nok Worse finlese og forstå litt bedre enn vi folk flest. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Jeg vil tro at politiet var i sin fulle rett til å geleide disse tre personene til land basert på § 32 i LOV 1998-06-26 nr 47: Lov om fritids- og småbåter. § 32. Generell skikkethet Ingen som på grunn av sin tilstand må anses uskikket til det, må føre eller forsøke å føre en småbåt. Dette gjelder uansett om tilstanden skyldes påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, sykdom, tretthet eller andre omstendigheter. Jeg møter en del båtførere som etter mitt syn ikke er skikket til å føre båt med 0 i promille(0 er antatt fra min side, presisering gjort i håp om å unngå flisespikking). Disse ble jo ikke bøtelagt etter § 33. "Alkoholpåvirkning av småbåtfører" etter hva jeg kan se av denne linken . Etter mitt syn så åpner § 32 for skjønn, og det er vel det politiet i denne sammenhengen har utvist etter hva jeg kan se. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tuffff Svart 17.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Sånn jeg tolker dette da, så har de rett og slett hatt for lite å gjøre på jobben. Tenkt om denne praktiseringen av § 32 skulle gjøres gjeldende en søndag i juli Ville blitt travle dager på sjøen for politiet da. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Det er jo noe som heter Lov om politiet (politiloven). Kapittel II gir en del fullmakter til å beskytte mennesker som ikke vet sitt eget beste mot seg selv. Kan jo like gjerne være denne loven som er anvendt som noe av det maritime. § 7 overlater mye til skjønn om når det er nødvendig å gripe inn. (Mine uthevinger.) § 7. Håndhevelse av den offentlige ro og orden m.v. Politiet kan gripe inn 1 for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser 2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet 3 for å avverge eller stanse lovbrudd. Politiet kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tuffff Svart 17.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 (redigert) Joda, det kan være mange grunner, men det var tre forskjellige tillfeller, men samme politibåt. Den oppgitte begrunnelsen var at politiet ikke mente at alkohol og båtliv hørte sammen. Tviler på om det faktisk fantes tre forskjellige mennesker i tre forskjellige båter uten for Drøbak en søndag i slutten av september som ikke var i stand til å ta vare på seg selv fordi de hadde en promille mellom 0,01 og 0,8. Dette peker etter min mening i retning av en overivrig politimann - IOGT-medlem for alt jeg vet. Forutsatt at historien er noenlunde korrekt gjenngitt - noe som vel ikke alltid er tilfelle. mvh tuffff Redigert 17.September.2007 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Jeg vil tro at politiet var i sin fulle rett til å geleide disse tre personene til land ...Jeg møter en del båtførere som etter mitt syn ikke er skikket til å føre båt med 0 i promille(0 er antatt fra min side, presisering gjort i håp om å unngå flisespikking). ... Etter mitt syn så åpner § 32 for skjønn, og det er vel det politiet i denne sammenhengen har utvist etter hva jeg kan se. Jeg blir helt oppgitt over å bo i et land hvor slike holdninger er framtredende! Jeg gremmes!! I mer siviliserte land i Europa så ville de le av en slik holdning overfor voksne mennesker som bruker et lovlig næringsmiddel med måtehold. Oppførselen til disse politimennene er både frekk, upassende og en aldeles UHØRT form for maktmisbruk, "etter hva jeg kan se". Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Forutsatt at historien er noenlunde korrekt gjenngitt - noe som vel ikke alltid er tilfelle. Her vi i hverfall enige! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ben Sin Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Det vet vi vel egentlig veldig lite om. Og akkurat det var poenget mitt i denne synsetråden. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Jeg blir helt oppgitt over å bo i et land hvor slike holdninger er framtredende!Jeg gremmes!!... Ja, det finnes vel løsninger på akkurat det... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Min oppsummering: De ble geleidet til land m.a.o. ikke bøtelagt eller noe annet. I loven så er man alltid å anse som beruset/uskikket til å føre båt hvis man har mere enn 0,8 promille og intil juristen med stor sikkerhet og kunnskap hevder noe annet så tolker jeg det dithen at politiet er i sin fulle rett til å hevde at vedkommende ikke var skikket, også med mindre enn 0,8 promille! Sikkert noen her som vil hevde at de er bedre sjåfører med litt promille, enn ingen, men diverse tester viser vel at allerede ved 0,2 så er reaksjonsevnen nedsatt. Jeg tillater meg å hevde at politiet kan ha opptrått riktig og utvist godt skjønn. Jeg har derfor ingen planer om å emigrere! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tuffff Svart 17.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Jeg tillater meg å hevde at politiet kan ha opptrått riktig og utvist godt skjønn. Jeg har derfor ingen planer om å emigrere! Jo, men tre stykker på samme dag - utenfor Drøbak - i slutten av september. Det må jo har vært en ganske stor prosentandel av de totale som var utpå. Merkelig at alle som tenner lett på alkohol var utpå i det området den dagen. Var'e no' slags stevne eller no'? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 hvordan ville du mouche ( tilfeldig at det ble deg :-) ) følt du ble behandlet etter å ha drukket 2 øl i løpet av en time , og så bli fortalt at du er uskikket til å føre båt? de må da ha noe mere på disse stakkarne ellers så er det GROVT misbruk av politiemblemet. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.