Jump to content

Politiet - "lovlig" promille

tuffff

Recommended Posts

For å kaste inn en "fakkel":

Det høres ut som om det er samstemmighet om at alkohol (under 0,8‰) bortimot er et "must" i båt... :rolleyes:

Etter å ha sett nedgang i reaksjonstider osv. pga selv meget små mengder alkohol, er det MIN oppfatning at :cheers: og båtkjøring ikke har noe med hverandre å gjøre!

Dersom du er avholdsmann Marwin så er du muligens uskikket til å føre båt også etter en styrepils. :lol:

For oss andre litt mere bevandret i alkoholens verden klarer å føre båt etter både en cognac eller 2.

Ønsker gjerne å minne om at i Tyskland er det 0,8 (om nå ikke justert) selv på autobahn med fri hastighet. Da burde vi i Norge også kunne klare å føre en båt i 30 km/t med 0,8. :wink::cheers:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Dersom du er avholdsmann Marwin så er du muligens uskikket til å føre båt også etter en styrepils. :lol:

For oss andre litt mere bevandret i alkoholens verden klarer å føre båt etter både en cognac eller 2.

Hvis du hadde tatt med mere av sitatet:

...:drink: taes etter at tampen er satt.

Mener nå jeg.

hadde du sett at jeg abs. IKKE alltid er avholdende. (Etter at fortøyningen er lagt.)

"For oss andre litt mere bevandret i alkoholens verden klarer å føre båt etter både en cognac eller 2."

Vel, etter någle år på blåmyra ser jeg ikke helt fordelen med å være "bevandret i alkoholens verden" som du kaller det.

Med dette var vel en avsporing av strengen om "Voldelige pilitimenner" eller? :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 2 måneder senere...

Landjordens trafikksikkerhetsforskning har holdt på med problematikken "alkoholpåvirkningens effekt på kjøreferdighet" i snart halvannen mannsalder, og omtrent hele den bilkjørende verden har vært med på den forskerdugnaden. Endel av det de har funnet ut er generelt - og har sikkert gyldighet til sjøs også.

Bl.a. om lavpromille under 0,5:

Flertallet av forsøkspersoner oppfattet det selv som om de kjørte tryggere (de FØLTE seg tryggere) når de hadde drukket seg til sånn ca. 0,3 (to pils eller noe slikt). Og de kjørte faktisk tryggere også! NB! Så lenge det ikke dukket opp noe uventet. Men dersom det dukket opp en uventet faresituasjon, var langt over halvparten av disse 0,3-erne helt ute av stand til å bremse, gjøre unnamanøver - ja, i det hele tatt det som skulle til for å unngå ulykken/uhellet.

Denne kunnskapen - i tillegg til det man fant ut for mange, mange år siden, nemlig at nattsynet svekkes drastisk for de aller flestes vedkommende helt fra omkring 0,2 promille av - var vel hovedårsaken til at Sverige og Norge fikk 0,2-grense for landeveistrafikk.

Om 0,5-grensen:

Forskere i flere land har spandert friskt med alkohol på forsøkspersoner, og så registrert både promille, egenopplevd form og tilstand, observert (av forskerne) form og tilstand pluss kjøreferdighet (på lukket bane) - alt helt frem til langt utpå dagen derpå. Resultatene lignet hverandre, og det var helt påfallende at egenopplevd form og egenopplevd kjøreferdighet/manøvreringsferdighet overhodet ikke samsvarer med faktisk kjøreferdighet, både i og utenfor nødssituasjoner. Disse forsøkene gikk langt opp over 0,5 promille.

Om promillenivåer opp mot 1 - og over:

Forholdet promillenivå-risikonivå, her for det meste målt som andel alkoholpåvirkede blant skadde og drepte i veitrafikkulykker, viste at risikoen øker nesten uforståelig fort såsnart man kommer over 0,5 og oppover mot 0,8 - 1,0 og det som verre er. (De fleste vil forresten antagelig dø av alkoholforgiftning hvis promillen kommer opp mot 4,0.)

Det er riktignok sagt at for et menneske som er "vanlig alkoholbruker", vil promilleområdet 0,5-0,8 bety "glad, men forvirret feststemning". Men det er igrunnen uinteressant i denne diskusjonen, for hovedpoenget er den enorme risikoøkningen.

Med promille rundt 0,8 vil de fleste av oss være ute av stand til å gjennomføre relevant og adekvat nødmanøvrering i en farlig situasjon. Da hjelper det lite at man FØLER seg i fin form og "fit for boat".

Norske politifolk KAN alle disse tingene om virkningen av alkohol, vær sikker på det. Det har inngått i politiutdannelsen i årevis. Og når de aksjonerer, er det neppe selskapspromillen de interesserer seg for. Det er sikkerhet det handler om, enten det er til lands eller til vanns det kontrolleres.

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

• 5 år senere...

Løfter denne tråden igjen....Link fra Seilas i dag.

Nordisk Råd vil ha lavere og felles promillegrense i norden

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2068242&cat=4913

Heretter får vi ta en kald en uten alkohol som fra nå av vil hete "en uten anger" :cheers:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Skal vi få Svenske grenser i hele norden, er det da slik at det blir fri promille for båter under 10 meter eller 15knop?

Sitat fra artikkelen i Seilas:

Sverige
:

Bil: 0.2

Fartøy: 0.2 (minst 15 knop eller minst 10 meter)

RSL

Da blir det mindre båt fra neste år :giggle:

Er vel greit at det er felles regler for norden slik at det ikke oppstår misforståelser...

Et gitt eksempel på hva vi som normenn kan møte på er at hvis du er i Spania og tar deg et parr glass med rødvin før du setter deg bak rattet i leiebilen og blir stoppet av Guarda Civil for blåsetest kan den politimannen hvis han er nogenlunde oppdatert på promillegrenser i norge bruke norsk promillegrense mot deg.

Jeg har hus i Spania og passer meg vel for ikke og gå i den fella slik mange Nordmen har gjort. :pray:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

I følge det som kommer frem i denne tråden må Ola Nordmann ha en god del alkohol innenbords for i det hele tatt å trives med tilværelsen. Skremmende, spør du meg! Og nei, jeg er IKKE avholdsmann, men jeg klarer utmerket godt å føre mitt fartøy og min bil uten alkohol i årene, og jeg klarer også å ha det moro uten å være påvirket av verken det ene eller det andre...Likeså kan jeg ha det kjempemoro med en drink eller ti innenbords, men alt til sin tid...

Redigert av Lady B (see edit history)

I følge det som kommer frem i denne tråden må Ola Nordmann ha en god del alkohol innenbords for i det hele tatt å trives med tilværelsen.

Jammen... du missforstår meg...

Om det er slik at vi skal ha lik grense som i Sverige, er det ikke snakk om noen innskjerpelse av reglene for de fleste.

De aller aller fleste fritidsbåter i Norge kommer inn under 10 meter og 15 knop. Så om det blir fri promillegrense i disse, så vil dette bety langt mer flatfyll på sjøen.

Dette er antagelig ikke meningen, så jeg misstenker at det nok er slik at opplysningene om Sveriges grenser er litt mangelfull. Jeg tipper at det kanskje er en promillegrense for båter under 10 meter eller 15 knop i Sverige også.... de har bare glemt å ta den med.

Uansett, så kommer jeg som sagt innunder denne eventuelle nye loven og må ta en styrepils mindre etter det - Noe jeg overhode ikke har kommentert om jeg liker eller missliker.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

I følge det som kommer frem i denne tråden må Ola Nordmann ha en god del alkohol innenbords for i det hele tatt å trives med tilværelsen. Skremmende, spør du meg!

Poenget her er vel ikke at alle driver å kjører rundt med styrepilsen alltid, men at vi vil ha muligheten til å gjøre det de gangene vi føler for det. Alkoholen er nok heller ikke hovedpoenget for de fleste, hadde det vært det ville vi vel injisert legesprit alle sammen? det er vel strengt tatt det mest effektive. Poenget er heller totalopplevelsen av en iskald øl på en varm sommerdag, med lett susing i seilene eller dunking fra motoren, måkeskrik, og salt sjøluft.

Men hvis noen skulle finne ut hvordan man lager alkoholfritt øl som smaker like godt som vanlig øl, så bytter jeg gjerne.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Har lest gjennom hele strengen og konstaterer at de fleste innleggene går på styrepilsens velsignelse.

Har til gode å se flere innlegg om reaksjonstid, eller noe mangel av sådan, ved inntak av selv svært små mengder alkohol.

Kan ikke den j@vla ølflaska få stå til tampen er satt da??

Skjønner ikke problemet.

Mvh

gla-i-øl-og-dram!!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Får vel lime inn denne, da:

Slik påvirkes kroppen av promillenivået:

0,2 promille

Øyets evne til å fokuserer hurtig og omstille seg fra lys til mørke reduseres .Promillegrensen for å kjøre bil er 0,2.

0,5 promille

Litt «pussa». Evnen til å oppfatte situasjonen og reagere presist på den begynner å reduseres.

0,8 promille

Nedsatt koordinasjonsevne og økt reaksjonstid.

(Hentet fra akan.no)

Men det er også viktig å skille mellom bil og båt, som nåværende lovverk gjør på en ypperlig måte. Ingen er vel uenig i at reaksjonstid er langt viktigere i bil, hvor man konstant kjører i et "trangt sund" med møtende trafikk passerende på rundt en meters avstand.

Kan noen vise til registrerte tilfeller hvor nedsatt reaksjonstid som følge av lovlig promille direkte har ført til ulykker?

Jeg har også i praksis langt raskere reaksjonstid med 0,8 promille i mitt beskjedne fartøy på 7 meter enn en klink edru styrmann på et langt større fartøy med dårligere manøvreringsegenskaper, bør vi dermed forby større fartøy? Bør vi forby autopilot? Eller innføre påbud om at alle fartøy må ha fjærbelastet "gasspedal" som i bil?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...