Mouche Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Vet ikke! Det var et kjedelig svar det hifo! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Jeg regner med at vi kan fortsette bilkjøringen under 0,2. Ergo må det samme være gjeldende i båt,under 0,8 Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
hifo Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 kommer jo helt an på settingen , men skal mye til at jeg ikke hadde laget rabalder hvis de ville "taue" meg til land for en eller to øl. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Douro Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Ikke helt umilig at politiet var i sin fulle rett Her finner dere selve lovteksten. Bør nok lese både paragraf 32 og 33. Jeg vil tro at politiet var i sin fulle rett til å geleide disse tre personene til land ... Jeg møter en del båtførere som etter mitt syn ikke er skikket til å føre båt med 0 i promille(0 er antatt fra min side, presisering gjort i håp om å unngå flisespikking). Etter mitt syn så åpner § 32 for skjønn, og det er vel det politiet i denne sammenhengen har utvist etter hva jeg kan se. Det er jo noe som heter Lov om politiet (politiloven).Kapittel II gir en del fullmakter til å beskytte mennesker som ikke vet sitt eget beste mot seg selv. De ble geleidet til land m.a.o. ikke bøtelagt eller noe annet. så tolker jeg det dithen at politiet er i sin fulle rett til å hevde at vedkommende ikke var skikket, også med mindre enn 0,8 promille! Jeg tillater meg å hevde at politiet kan ha opptrått riktig og utvist godt skjønn. Jeg går ut fra at drikkemoralens museumsvoktere her på forumet også er enig i Arendalpolitiets bruk av håndjern, og ikke minst at det er helt greit at statue norske politimenn griper inn overfor ei enslig dame som har dristet seg ut med et glass vin i en robåt. Synd at det er så helsikes dyrt med båtplass i mer liberale og sivliserte land i Europa, hvor slike holdninger blir oppfattet som latterlige og uhørte! Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Det er som jeg har sagt før,vi nærmer oss en politistat på sjøen. Slik oppførsel går ikke ann. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mouche Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Ja, ja, hvis man anses for å være "drikkemoralens museumsvokter" fordi man tolker lovverket slik at politiet kan ha opptrått riktig, ja så får jeg heller tåle å se sånn tull som du skriver! Ditt innlegg faller på sin egen urimelighet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Daffy Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 JVar'e no' slags stevne eller no'? mvh tuffff Var det ikke Bavaria treff i området i helgen da? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
hifo Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 det er vel ikke slik at politiet SKAL pågripe folk , selv om de etter loven KAN det. det er og LOV til å bruke hue. ikke svikt meg nå mouche .:-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Jada, jada, hifo - det er lov å bruke hue - begge to! Nå har politiet geleidet, og ikke pågrepet? Og jeg har vel uthevet ordet kan i alle mine innlegg? Og jeg har vel også påpekt slik jeg tolker...? "drikkemoralens museumsvokter" - ganske morsomt uttrykt faktisk, må huske på den! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gunga Din Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Ja, ja, hvis man anses for å være "drikkemoralens museumsvokter" fordi man tolker lovverket slik at politiet kan ha opptrått riktig, ja så får jeg heller tåle å se sånn tull som du skriver! Ditt innlegg faller på sin egen urimelighet? hej Mouche du tolker reglerna riktigt (nu kan jag ikke dom norske) men dom svenske...... her finnes ingen promillegrens för sjöfylleri.........men en grens på 1 promille för grovt sjöfylleri. under 1 promille avgörs fra fall til fall av polisen.....beakta par 5.3-4 att det kan stelles högre krav på en snabb båt. 4 § Den som framför ett fartyg eller i övrigt på fartyg fullgör uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel, att det kan antas, att han inte på ett betryggande sätt kan utföra vad som därvid åligger honom, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. 5 § Är ett brott som avses i 4 § att anse som grovt, skall dömas för grovt sjöfylleri till fänglese i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om 1. gärningsmannen har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften, 2. gärningsmannen annars har varit avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, 3. den uppgift som gärningsmannen haft att fullgöra varit särskilt krävande med hänsyn till fartygets egenskaper eller andra omständigheter, eller 4. framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Douro Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 "drikkemoralens museumsvokter" - ganske morsomt uttrykt faktisk, må huske på den! Nå må du ikke fylle opp harddisken din med for mye tull! Men du svarte jo ikke på det som var hovedpoenget i postingen min. Er Arendalspolitiets "geleiding" (for et tullete uttrykk!! Må huske det!) helt OK? Fordi at det står i alle de paragrafene som man er så flinke til å hoste opp her på forumet at de KAN gjøre det? Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 hej Mouchedu tolker reglerna riktigt (nu kan jag ikke dom norske) men dom svenske...... Bare for å unngå misforståelser: Sverige er nok ikke blant de liberale og siviliserte land i Europa hvor jeg fortvilet søker etter rimelig båtplass. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 nejda Douro ingen missförståelse men reglerna kan faktiskt ses som strengere på sjöen enn på land eftersom det ikke finnes en frigrens (under 0,2 el tilsv) tror att proffsen på passagerarbåter har "null-grens" Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mouche Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Men du svarte jo ikke på det som var hovedpoenget i postingen min. Er Arendalspolitiets "geleiding" (for et tullete uttrykk!! Må huske det!) helt OK? Fordi at det står i alle de paragrafene som man er så flinke til å hoste opp her på forumet at de KAN gjøre det? Nei, som saken er beskrevet av den ene part og hvordan saken fremstilles i avisen, så synes jeg ikke det! Men la meg presierer synes, for jeg kjenner ikke noe mere til saken enn det jeg kan lese i artikkelen i Agderposten. Hilsen en av "drikkemoralens museumsvoktere" Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Douro Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 (redigert) men reglerna kan faktiskt ses som strengere på sjöen enn på land eftersom det ikke finnes en frigrens (under 0,2 el tilsv) Jeg vil hevde at når politiet (med solid støtte fra paragraf-surferne her på forumet) legger en slik tolkning til grunn, ja så er de i stor utakt med majoriteten av båtfolket i Norge. Svært mange av de som bruker båt i Norge, er ikke til potensiell fare eller sjenanse for andre enn dem selv. (I motsetning til alle som ferdes motorisert på landevegene). Det er en stor kultur knyttet til alkoholbruk i forbindelse med båtliv og skjærgårdsliv. Veldig mye av båtlivet foregår i langsomtgående snekker, seilbåter m.v. Jeg vil hevde at politiet opptrer meget, meget tåpelig når de ikke retter fokuset sitt mot det som er det virkelige problemet med alkoholbruk til sjøss; hurtiggående fartsmonstere - men altså heller velger å "geleide" på land damer med et glass vin i en robåt. Og når de behandler voksne mennesker som holder seg under lovens promillegrense som farlige bankranere og terrorister. Da går politiet i utakt med det publikumet de er satt til å ivareta interessene til. Og slikt er med på å svekke respekten for politiet, og også den allmenne rettsoppfatningen. Og det er ikke greit. Redigert 17.September.2007 av Douro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Jeg vil hevde at når politiet (med solid støtte fra paragraf-surferne her på forumet) legger en slik tolkning til grunn, a så er de i stor utakt med majoriteten av båtfolket i Norge. Bare et spørsmål Douro; Har du lest trådstarters innlegg og sett hans spørsmål om; "Kan det være mulig at det finnes hjemmel for sånt" ? Og når man da henviser til lover og regler (som vel må anses som hjemmel?) som jo nettop omhandler, beskriver,forklarer dette så kommer du hoppende og svingende med øks, kniv, AG3 og det som værre er - litt underlig, hvorfor gjør du det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tuffff Svart 17.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 nejda Douro ingen missförståelse men reglerna kan faktiskt ses som strengere på sjöen enn på land eftersom det ikke finnes en frigrens (under 0,2 el tilsv) tror att proffsen på passagerarbåter har "null-grens" Her tar du jo feil Gunga Din, dersom du tillegger dette de norske reglene. Vi har en grense på 0,8 promille og ikke noe rettspraksis på noe skjønn under dette. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 ser heller ingen fare i dette med en styrpils i en snekke eller segelbåt......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ronald Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 (redigert) Jeg vil hevde at når politiet (med solid støtte fra paragraf-surferne her på forumet) legger en slik tolkning til grunn, ja så er de i stor utakt med majoriteten av båtfolket i Norge... Si meg Duoro - var du der v/Drøbak? ...Det er en stor kultur knyttet til alkoholbruk i forbindelse med båtliv og skjærgårdsliv. Veldig mye av båtlivet foregår i langsomtgående snekker, seilbåter m.v. ... Det er ikke, og bør heller ikke være, slik at enhver nedfestet kulturtradisjon i seg selv legitimerer at det skal fortsette slik. Kanskje lærer man underveis, kanskje endrer ytre omstendigheter seg (eks. raskere båter, trangere plass osv). Kanskje farlig å dra inn parallelle sammenligninger, fordi noen vil hevde at akkurat det eksempelet er en annen sak. Prøver meg likevel - for mer enn 37 år siden var det kultur for å kjøre bil uten bilbelte her i landet. Nå er det ikke slik lenger, uten at så veldig mange synes det er dumt (tror jeg). MERK at jeg IKKE har tatt stilling til denne konkrete episoden - den kjenner ikke jeg. Redigert 17.September.2007 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Bare et spørsmål Douro; Har du lest trådstarters innlegg og sett hans spørsmål om; "Kan det være mulig at det finnes hjemmel for sånt" ? Og når man da henviser til lover og regler (som vel må anses som hjemmel?) som jo nettop omhandler, beskriver,forklarer dette så kommer du hoppende og svingende med øks, kniv, AG3 og det som værre er - litt underlig, hvorfor gjør du det? Du har et poeng, Mouche. Jeg hadde oversett trådstarters etterlysning av hjemmel. Og jeg er oppriktig lei meg for at mine (først og fremst humoristisk motiverte) spissformuleringer blir oppfattet som slike fyktinngytende våpen. De var ikke ment slik! Den eneste årsaken til at jeg engasjerte meg i denne debatten, var at jeg var og er oppriktig opprørt over politiets metoder. Og også litt irritert på de som støtter slik politioppførsel. (Og kanskje litt preget av frykt for at jeg selv skal bli utsatt for slike politimetoder). Jeg har vært mye i Iran, og jeg var aldri redd for politiet der. Det er et tankekors for meg at jeg nå er blitt redd for politiet her... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Se, der kom pusekatten frem! Det bor noe godt i hos alle! ps Jeg jobber bl.a.sammen med Iranere, og de deler ikke din oppfatning av politiet her, kontra der! ds Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Douro Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 Si meg Duoro - var du der v/Drøbak? Neigudskjelov! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.September.2007 Link til dette innlegget Svart 17.September.2007 (redigert) Jeg har vært mye i Iran, og jeg var aldri redd for politiet der. Det er et tankekors for meg at jeg nå er blitt redd for politiet her... Denne påstanden har jeg sansen for, i allefall for de av oss som har bodd noen år i en politistat i midtøsten.... hvor det å ta en øl var det samme som 300 striper over ryggen og utvisning fra landet... men jeg skjønner jo at noen finner politiet i Norge noe å være redd for... Redigert 18.September.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Andy Svart 18.September.2007 Link til dette innlegget Svart 18.September.2007 Joda, det kan være mange grunner, men det var tre forskjellige tillfeller, men samme politibåt. Den oppgitte begrunnelsen var at politiet ikke mente at alkohol og båtliv hørte sammen. Tviler på om det faktisk fantes tre forskjellige mennesker i tre forskjellige båter uten for Drøbak en søndag i slutten av september som ikke var i stand til å ta vare på seg selv fordi de hadde en promille mellom 0,01 og 0,8. Dette peker etter min mening i retning av en overivrig politimann - IOGT-medlem for alt jeg vet. Forutsatt at historien er noenlunde korrekt gjenngitt - noe som vel ikke alltid er tilfelle. Enig, veldig mulig at du er inne på det korrekte svaret - en annen forklaring kan være at dette er tre jyplinger i hver sin båt som kjørte galematias mot hverandre Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 18.September.2007 Link til dette innlegget Svart 18.September.2007 For å kaste inn en "fakkel": Det høres ut som om det er samstemmighet om at alkohol (under 0,8‰) bortimot er et "must" i båt... Etter å ha sett nedgang i reaksjonstider osv. pga selv meget små mengder alkohol, er det MIN oppfatning at og båtkjøring ikke har noe med hverandre å gjøre! taes etter at tampen er satt. Mener nå jeg. I Trøndelag; Som blir nesten vettaskremt av å se kaotiske båtbilder i Oslo ytre havn.... Ka f@en har alkohol å gjøre hos båtfører under slike omstendigheter?? At det finnes bajaseri blandt "messingen" mange steder, er det ingen tvil om! Men bråddne kar finnes i alle land. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.