Free Lillehammer Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Har lest gjennom hele strengen og konstaterer at de fleste innleggene går på styrepilsens velsignelse. Har til gode å se flere innlegg om reaksjonstid, eller noe mangel av sådan, ved inntak av selv svært små mengder alkohol. Kan ikke den j@vla ølflaska få stå til tampen er satt da?? Skjønner ikke problemet. Mvh gla-i-øl-og-dram!! Må bare vedgå at jeg aldri har drukket alkohol og ført båt samtidig. Selv om en lavere alkoholgrense derfor ikke vil ramme meg, er jeg likevel ikke sikker på om et forbud/lavere grense vil bedre sikkerheten på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Det er uansett ikke noe dokumentert grunnlag for å hevde det motsatte derfor er det hele forslaget uten mål og mening, etter mitt syn. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Careka Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Større båter, over 15 meter og 25 tonn har jo en grense på 1.5 , mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Erik Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Større båter, over 15 meter og 25 tonn har jo en grense på 1.5 , mener jeg å huske. Det er ikke det lenger, tapte selv ett veddemål på jobb om akurat det, så det vet jeg nokså sikkert..... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
littmild Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Fritidsfartøy over 15 meter har promillegrense på 0,2. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
RSL Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Eller innføre påbud om at alle fartøy må ha fjærbelastet "gasspedal" som i bil? Hehe... jeg lurer litt på hvordan dette praktisk skal gjennomføres på en seilbåt for seil.... men kanskje en fjær på roret som gjør at en båt med en kaptein som tåler så lite at han sover når han oppnår 0,8 vil gå i ring og ikke skade noen. Akans fremstilling av hvordan kroppen reagerer på alkohol er på sitt beste et nedre snitt for hvordan forskjellige folk tåler promille. Det er stoppet bilførere med 12 i promille som har kjørt mange mil og det har dødd folk med 4 i promille, så det er her litt snakk om hvor godt folk tåler alkohol også. Dette er det selvfølgelig ikke mulig å lovfeste, så en grense på 0,8 synes jeg er grei nok. Noen vil være bedre båtførere med 1,2 i promille enn en annen med 0,36, men det er som sagt ikke mulig å lage en lov som tar utgangspunkt i hvor mye alkohol man tåler. Ergo er blodprosenten en grei målestokk. Nå skal ikke dette tolkes dithen at det er greit å føre båt i fylla om man bare trener nok ved å bælme sprit hver dag ellers i året, men det er faktisk tryggere å sitte på med en alkis som har 1,5 i promille enn det er å sitte på med en - i utgangspunktet - avholdsmann med samme promille. At det er samme promillegrense for en 2HK elektrisk motorisert jolle og et 49,9' speedmonster med et par-tre-tusen HK er heller ikke noe jeg henger meg opp i til vanlig. Litt rart om man tar utganspunt i reaksjonsevne og mulig skadeomfang selvfølgelig, men godtar at det kun er satt en øvre grense i lovverket. At man så skal vurdere å innføre nytt lovverk med grunnlag av enkeltulykker og ikke ut fra statistikk og historiske data er jeg litt grinete på. Om en båt i 45 knops fart dundrer inn i en brygge midt på natten og føreren har 2 i promille, hjelper det ikke å senke promillegrensen fra 0,8 til 0,2. Her er det fristende å brukes store bokstaver, men jeg lar det være.... dette er ikke hentet fra en reell ulykke, men det hadde vært artig om noen som helst kunne vise til et tilfelle hvor det har vært en ulykke hvor dagens regelverk ikke var dekkende nok til å hindre en ulykke om de var fulgt. Er det 50 Km/t på en vei, så er det mer riktig å bøtelegge de som kjører 10 og 20 km/t for fort, enn det er å sette ned fartsgrensen til 30 Km/t for at værstingene skal holde seg innenfor 50 Km/t. Dette selv om ingen tar skade av å kjøre i 25-30 km/t. Dette mener jeg er direkte overførbart mot de som mener at siden en og annen idiot kjører i fylla med båt, så kan vi forby all konsumering av alkohol i båt, for det er jo ingen som tar skade av å ikke få seg en styrepils... *beklager oppgulpet* RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
S/Y Emma Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Når eg er i ukjent farvatn let eg øla stå. Eventuelt tek ei i cockpit om det er fint vêr og autopiloten styrer. I kjent farvatn må det gå an å ta seg nokre pils på fjorden ein sommardag. Det er uansett uaktuelt å legge til i ei trang småbåthamn i fylla. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
littmild Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Hehe... jeg lurer litt på hvordan dette praktisk skal gjennomføres på en seilbåt for seil.... RSL Enkelt, forby avlastere/cleats så du må holde fallene i hånda! Ellers er jeg, ikke uventet, enig med det du sier. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
RSL Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Enkelt, forby avlastere/cleats så du må holde fallene i hånda! Hehe... ja.. og kanskje de skal tilføre et påbud med å ha med seg en mor.... (hmm.. jeg vet om et par snertne mødre jeg ville hatt med....) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
CB. Svart 6.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2012 Vi skal kose oss på sjøen men forstår naturligvis at noen mørkemenn ønsker å regulere det meste , de synes jeg synd om Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
BOBO II Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 For min del er dette uproblematisk. har alltid en kasse Pils med 0% såkalt "uten anger "liggende i båten. Denne er nesten på nivå med en iskald pils . Personlig er jeg imot alkohol og båtkjøring, skjer det noe uforutsett har jeg litt mindre og angre på Men du verden de som vil ta en styrepils må da for all del gjøre det så lenge de holder seg innenfor grensene og kan stå oppreist hvis noe skjer Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Free Lillehammer Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Mener dette må se´s i sammenheng med båtens masse og potensielle fart. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Ja, absolutt, og jeg ser med glede at eiere av hurtiggående båter på dobbelt størrelse av min båt velger å være på den sikre siden. Selv vet jeg ikke helt hvem jeg skulle kunne skade i 4 knop, og tar meg med god samvittighet en øl. Riktignok ikke når jeg seiler, ihvertfall ikke før havnen er såpass nær at jeg bare har fått i meg halve "endelig i havn"-pilsen da jeg seiler inn. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.