roaldbj Startet 18.September.2007 Link til dette innlegget Startet 18.September.2007 Det er endel aktivitet i Moss nå om dagene knyttet til oljelekkasje fra en tysk båt "Nordvard" som ble senket/bombet under 2. verdenskrig, se: http://www.moss-avis.no/article/20070918/S...18002/1122/ABON Det hele blir karakterisert som "Stor Oljelekkasje". Er det noen i nærheten av Mossekanalen som kan berette hvorden det hele utvikler seg? Omtalen virker litt alvorlig. Jeg vil anta at flere av fritidsbåtene i området kan bli påvirket av oljeskaden? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Ser at det fortsatt lekker olje der. Kanalen var ihvertfall stengt sist jeg kjørte over broen for et par timer siden. Var nede i havna og sjekket for søl, men det har nok vært en gunstig vindretning for oss som har båten i Betongen. Ikke noe søl der i havna nå. Heldigvis... Men når det er sagt, så har det lenge lekket litt olje fra vraket. Og innimellom har det drevet inn til oss i havna også. Men det har ikke vært på langt nær de mengdene som det er nå. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Det er tidvis stor aktivitet, jeg så det ble fotografert død sjøfugl på Alphabrygga i ettermiddag. Moss Avis følger saken nøye på sine nettsider. Tok et bilde med telelinse fra verandaen ned i sjøen i ettermiddag. Gir ikke så godt inntrykk, men du ser oljefilmen tydelig. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Usj.... Det er tydelig at sølet er mye verre nærmere kanalen ja. Men det var ingen aktivitet i sundet når jeg var nede i havna i kveld. Kanskje de avventer til i morgen. Skulle det ikke sendes ned en ROV for å sjekke vraket nærmere også? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Jo, det ble meldt igår at de skulle sende ned en ROV idag. Har dog ikke sett noen. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Klippet fra Moss Avis idag: Dykkere ned til "Nordvard" i dag Hvis alt går etter planen skal dykkere fra Falck dykketjeneste inspisere "Nordvard" i dag.I går ettermiddag kunne vaktleder i Kystverkets beredskapsavdeling, Per-Odd Krystad, fortelle at utviklingen i mossesundet følges tett. – Oljemengden har minket utover dagen, så nå sveiper vi bare av og til over for å samle opp det som ligger på overflaten. Torsdag satser vi på at dykkere skal ned for å inspisere vraket, sier Krystad. Dykkerne skulle egentlig ha undersøkt vraket i går, men på grunn av utstyrsmangel har dette blitt utsatt til i dag. Falck dykkertjeneste skal blant annet bruke en fjernstyrt miniubåt i arbeidet, og den må først hentes til Moss fra Vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Da er det dykkere nede. Legger ut et bilde (fra verandaen igjen). Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Hvor er Hilmar 2? Kan ikke se båten på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Han tauer ikke vrak! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Da er det dykkere nede. Legger ut et bilde (fra verandaen igjen). Litt OT: Havna i bakgrunnen ser ut som ei havn for skøyter - har du noe flere opplysninger om denne? Hvordan har det gått med ROV-operasjonen i dag? Lurer på om det ved sørlig vind kan være risiko for at hele strekket nordover i fjorden kan bli tilgriset? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Har kanalen åpnet igjen , eller er det forsatt stengt der ? Hadde planer om Mossekanalen imårra men ..... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Bonus Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Havna i bakgrunnen er for skøyter o.l. roaldbj. Den ligger rett nord for Rosnes på Jeløysiden. Disse båtene ble for noen år siden flyttet fra området vest for Alphabryggen (midt mellom kanalen og Kabelfabrikken). Du ser skøytene omtrent midt i dette bildet. Tatt nordover i Mossesundet kl. 05:46 - 31. august ifjor. Betongen båthavn i venstre bildekant, deler av båthavnen ved Fleischer Brygge i forgrunnen. Dykkerne har funnet noen nagler i Nordvard som er rustet opp, de vil intil videre tette disse. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Kanalen er fortsatt stengt (eller var det ihvertfall i ettermiddag) Tine III. Jeg skal sjekke imorgen og melde fra. Tror Tjøme Radio vet status. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Takker Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Bonus Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 (redigert) Drøye 2000 liter olje er samlet opp etter lekkasjen og funn med miniubåt viser at det er mange hull i skroget. Kai Hermansen i Kystverket mener at dersom politikerne kan finne pengene, starter de tømmingen av vraket. Tekst: Per Eivind Knudsen per.eivind.knudsen@moss-avis.no Ifølge Kai Hermansen er det gjennomført et vellykket søk langs skroget på "Nordvard" og funnene er forholdsvis nedslående for de som tror på en lettvint løsning. – Det er lekkasjer, men hvor mange det er kan jeg ikke si noe om, men det er store skader. Jeg tror ikke vi kan begynne med treplugger. Til det er skadene så langt vi kan se for store. For oss i Kystverket er situasjonen at vi kan tømme båten hvis vi får penger og kan sette i gang når som helst. Den videre fremdriften nå er at vi kommer til å ta en del avgjørelser i løpet av fredag på hvordan situasjonen skal behandles, sier Hermansen. Se moss.avis.no for mere Redigert 20.September.2007 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Manito Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Vet noe her hvordan båtene som liggerpå bryggene ved Jeløya Båtsenter er "angrepet av oljesølet Båten min ligger der Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Hei Manito, jeg tror ikke det er så alvorlig. Oljen som har lekket ut er ikke den tyngste tungoljen, men rimelig lett (diesel-lignende). Tror (vet ikke ...) derfor ikke at det er noe større problem enn en skitten vannlinje som må vaskes med litt kjemikalier. Virker ikke som om noen flytter båtene sine. Jeg har min på service, så den ligger tilfeldigvis ikke her akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Da er Kanalen åpen for vanlig ferdsel igjen. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Litt OT: Havna i bakgrunnen ser ut som ei havn for skøyter - har du noe flere opplysninger om denne? I den havna i bakgrunnen er det Jeløy Kystlag som holder til. Da er Kanalen åpen for vanlig ferdsel igjen. Så fint. Kanskje vi tar en tur ut i morgen. Er jo meldt bra vær for en gangs skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 (redigert) Kystverket utreder tømming av "Nordvard". Mere informasjon i Moss Avis Kurt Oddekalv krever at Nordvard tømmes. Mere informasjon i Moss Dagblad Redigert 24.September.2007 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Har liggi i kanalen siden fredag (hadde besøk av flere fra BP + en BP båt gikk forbi oppover ) og det lukter ikke godt der , men syntes det var like ille lukt i juli men .Så det har kommet en kjempe stor båt av noe slag der på mårran , kansje det skjer noe .Måtte bli i kanalen til idag , hadde ikke lyst på turen over igår . Da var det friskt utpå vil jeg mene , det gynga bra oppi kanalen . Men idag dag måtte jeg reise tenkte opp til Son og over derfra for å få været inn i baugen , men gikk rett ut .Kjørte opp til sydenden av bastø før jeg snudde å la nesa for hjemmehavna mi. Kan godt si jeg har fått testa skuta i været nu , må vel innrømme at tanken på å snu var innom flere ganger . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
roaldbj Svart 24.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Svenning, klarer du angi posisjonen til vraket? Er det Nordvard som er avmerket som vrak på kartet? Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Har liggi i kanalen siden fredag (hadde besøk av flere fra BP + en BP båt gikk forbi oppover ) og det lukter ikke godt der , Har det gjort det noen gang??? Fysj-Moss stinker uansett! Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Bonus Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 (redigert) Svenning, klarer du angi posisjonen til vraket? Er det Nordvard som er avmerket som vrak på kartet? Det er nok Nordvard som er avmerket på det kartet ja. Posisjonen ser korrekt ut. Skal etter sigende ligge på 36m, og det stemmer vel rimelig bra med dybdekurvene. Det er nå lagt ut en rød bøye der. Denne bøyen har blinkende lys på natten. Redigert 24.September.2007 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Har det gjort det noen gang??? Fysj-Moss stinker uansett! :nono: :nono: Husk at det kan vanke Chablis på verandaen vår om du kommer forbi ... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.