Jump to content

Oljesøl i Moss

roaldbj

Recommended Posts

Det er endel aktivitet i Moss nå om dagene knyttet til oljelekkasje fra en tysk båt "Nordvard" som ble senket/bombet under 2. verdenskrig, se: http://www.moss-avis.no/article/20070918/S...18002/1122/ABON Det hele blir karakterisert som "Stor Oljelekkasje". Er det noen i nærheten av Mossekanalen som kan berette hvorden det hele utvikler seg? Omtalen virker litt alvorlig. Jeg vil anta at flere av fritidsbåtene i området kan bli påvirket av oljeskaden?

Ser at det fortsatt lekker olje der. Kanalen var ihvertfall stengt sist jeg kjørte over broen for et par timer siden.

Var nede i havna og sjekket for søl, men det har nok vært en gunstig vindretning for oss som har båten i Betongen. Ikke noe søl der i havna nå. Heldigvis...

Men når det er sagt, så har det lenge lekket litt olje fra vraket. Og innimellom har det drevet inn til oss i havna også. Men det har ikke vært på langt nær de mengdene som det er nå.

Klippet fra Moss Avis idag:

Dykkere ned til "Nordvard" i dag

Hvis alt går etter planen skal dykkere fra Falck dykketjeneste inspisere "Nordvard" i dag.I går ettermiddag kunne vaktleder i Kystverkets beredskapsavdeling, Per-Odd Krystad, fortelle at utviklingen i mossesundet følges tett.

– Oljemengden har minket utover dagen, så nå sveiper vi bare av og til over for å samle opp det som ligger på overflaten. Torsdag satser vi på at dykkere skal ned for å inspisere vraket, sier Krystad.

Dykkerne skulle egentlig ha undersøkt vraket i går, men på grunn av utstyrsmangel har dette blitt utsatt til i dag. Falck dykkertjeneste skal blant annet bruke en fjernstyrt miniubåt i arbeidet, og den må først hentes til Moss fra Vestlandet.

Havna i bakgrunnen er for skøyter o.l. roaldbj. Den ligger rett nord for Rosnes på Jeløysiden. Disse båtene ble for noen år siden flyttet fra området vest for Alphabryggen (midt mellom kanalen og Kabelfabrikken).

Du ser skøytene omtrent midt i dette bildet. Tatt nordover i Mossesundet kl. 05:46 - 31. august ifjor. Betongen båthavn i venstre bildekant, deler av båthavnen ved Fleischer Brygge i forgrunnen. Dykkerne har funnet noen nagler i Nordvard som er rustet opp, de vil intil videre tette disse.

dsc_0007.jpg

Drøye 2000 liter olje er samlet opp etter lekkasjen og funn med miniubåt viser at det er mange hull i skroget. Kai Hermansen i Kystverket mener at dersom politikerne kan finne pengene, starter de tømmingen av vraket.

Tekst: Per Eivind Knudsen

per.eivind.knudsen@moss-avis.no

Ifølge Kai Hermansen er det gjennomført et vellykket søk langs skroget på "Nordvard" og funnene er forholdsvis nedslående for de som tror på en lettvint løsning.

– Det er lekkasjer, men hvor mange det er kan jeg ikke si noe om, men det er store skader. Jeg tror ikke vi kan begynne med treplugger. Til det er skadene så langt vi kan se for store. For oss i Kystverket er situasjonen at vi kan tømme båten hvis vi får penger og kan sette i gang når som helst. Den videre fremdriften nå er at vi kommer til å ta en del avgjørelser i løpet av fredag på hvordan situasjonen skal behandles, sier Hermansen.

Se moss.avis.no for mere

Redigert av Svenning (see edit history)

Hei Manito, jeg tror ikke det er så alvorlig. Oljen som har lekket ut er ikke den tyngste tungoljen, men rimelig lett (diesel-lignende). Tror (vet ikke ...) derfor ikke at det er noe større problem enn en skitten vannlinje som må vaskes med litt kjemikalier.

Virker ikke som om noen flytter båtene sine. Jeg har min på service, så den ligger tilfeldigvis ikke her akkurat nå.

Har liggi i kanalen siden fredag (hadde besøk av flere fra BP + en BP båt gikk forbi oppover ) og det lukter ikke godt der , men syntes det var like ille lukt i juli men .Så det har kommet en kjempe stor båt av noe slag der på mårran , kansje det skjer noe .Måtte bli i kanalen til idag , hadde ikke lyst på turen over igår . Da var det friskt utpå vil jeg mene , det gynga bra oppi kanalen . Men idag dag måtte jeg reise tenkte opp til Son og over derfra for å få været inn i baugen , men gikk rett ut .Kjørte opp til sydenden av bastø før jeg snudde å la nesa for hjemmehavna mi. Kan godt si jeg har fått testa skuta i været nu , må vel innrømme at tanken på å snu var innom flere ganger .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Svenning, klarer du angi posisjonen til vraket? Er det Nordvard som er avmerket som vrak på kartet?

Det er nok Nordvard som er avmerket på det kartet ja. Posisjonen ser korrekt ut. Skal etter sigende ligge på 36m, og det stemmer vel rimelig bra med dybdekurvene. Det er nå lagt ut en rød bøye der. Denne bøyen har blinkende lys på natten.

Redigert av Svenning (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...