Jump to content

Oljesøl i Moss

roaldbj

Recommended Posts

Har liggi i kanalen siden fredag (hadde besøk av flere fra BP + en BP båt gikk forbi oppover )

.Måtte bli i kanalen til idag , hadde ikke lyst på turen over igår . Da var det friskt utpå vil jeg mene , det gynga bra oppi kanalen . Men idag dag måtte jeg reise tenkte opp til Son og over derfra for å få været inn i baugen , men gikk rett ut .Kjørte opp til sydenden av bastø før jeg snudde å la nesa for hjemmehavna mi. Kan godt si jeg har fått testa skuta i været nu , må vel innrømme at tanken på å snu var innom flere ganger .

Tine III

Den båten med en sliten BP-vimpel som passerte deg i går, var nok meg det, Tine III. Vi kom fra Horten. Og jeg kan skrive under på at været ikke var bra da heller. Holdt nesten på å bli tatt av en brottsjø utpå der. :eek: Båten la seg mye mere over på siden enn jeg likte.. Jeg klarte å rette den opp igjen, men fytterakkern for en vemmelig følelse der og da.

• 2 uker senere...

I går kveld når vi ankom Moss i skumringeen var det vanskelig å se oljelensene selv om de var merkert med noen små svake markeringslys. Disse lysene gikk mer eller mindre i ett med lysene fra havnen i bakgrunnen.

mossesundet2.jpg

Oljelensa innen i Mossesundet, ved Tollboden går ut i sundet som vi ser her på bildet.

kanalen_fra_soer.jpg

Under brua lå nok en lense, som strakte seg over midten av løpet. Her må man gå ganske nærme mossesida for å unngå å støte borti lensa.

I går var det nordavind og da lå lensene utsrakt for å ta i mot oljesølet.

I dag var det sønnavind og lensene var trukket nærmere land.

oljelensa.jpg

Oljelensa som ligger i sundet.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg synes jammen ikke at det var lett å se markeringslysene til oljelensene. Var det lettere å se dem i virkeligheten?

Det var det de ikke var, Roald. Lensene i sundet kom godt fram på radaren. Ingen fare der. Men markeringsysene var svake og gikk mye i ett med lysene fra byen i bakgrunnen. Det samme med lensene som lå under broa.

Det burde vært lys av en slik art hvor blinket forflytter seg fra lampe til lampe som en snor, lik de vi ser langs veien.

Jeg ble ikke spesielt imponert over merkingen av oljelensen i Moss i dag. Ikke særlig markerte radarreflektorer.

oljelense2.jpg

Her et nærbilde av en av de fire reflektorene/lysmerkene for oljelensen:

oljelense4.jpg

Jeg synes at jeg også måtte slite ganske mye med mange justerimnger av radaren for å få noe brukbart radarbilde av lensen, og med litt småbølger i dag ble det et "uryddig" radarbilde selv med mange forskjellige innstillinger:

oljelense3.jpg

Redigert av roaldbj (see edit history)

Jeg hadde et klart og markert radarbilde av lensene i sundet. kankje bedre hos meg i og med radaren min står lavere enn hos deg, Roald?

Jeg tok ikke bilde av radarbilde. Vil nødig sette i gang med slikt når fruen er med og vi er gang med fendring og tauverk for landligge.

Mulig jeg tar noen turer på tirsdager og torsdager å skal være mer observant når det gjelder fotografering da.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...