Bonus Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Jeg skal ta noen bilder. Legger ut snart .... Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 (redigert) Det var litt "action" i Mossesundet i formiddag. Det blåste friskt ja, men det var ikke årsaken til at lensene ved nordre innløp til kanalen flyttet seg. De ble aktivt flyttet for å slippe ut en tomaster (som jeg tror hører til på dine trakter roaldbj ...). Tok noen bilder av denne seansen. Lensene rundt selve lekkasjestedet ser ut til å ligge rimelig godt på plass. Men, de er blitt litt innsnevret på sydsiden. Beklageligvis sluttet autofokusen å virke på min 18-200VR linse, så jeg måtte benytte en litt kortere; 18-70). Bildet av lensene er tatt på frihånd nå. Redigert 9.November.2007 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Hilmar II, etterlyste ikke du i en tidligere tråd bilder av Slepebåten Fisher? Bildene over viser jo Fisher "in action". Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 (redigert) Joda., Faktisk tidligere i denne tråden Hilmar 2 er tidligere lettbåt på Ficher 2 Pluss at jeg er god kompis av Kambo Marina hvor båten tilhører Redigert 10.November.2007 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Bonus Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Her er en link til et Webcam som ser nordover i Kanalen. Så kan man i "sann tid" se hvordan lensene på nordsiden av Kanalen ligger Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Får ikke opp noe bilde. Innstalerer Aktive-X kontroll men det hjelper hvis visst ikke. hadde vært fint med et kamera som viste Moss. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bonus Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 (redigert) Virker hos meg Astor. Jeg har valgt Video format "Motion JPEG" Redigert 12.November.2007 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Fortsatt ligger det en oljelense og dekker halve innløpet nord i Mossekanalen. Det som forundret meg var at det ikke var noen form for markeringslys i enden på lensen. Været i kveld tilsa ingen dramatikk, men hvis tjukka hadde gjort sikten minimal er det lett å gå rett i lensa. Her har vel Moss Havnevesen et ansvar? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 7.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Men reflektorene var vel fremdeles på, jfr tidligere bilder i denne tråden? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Mulig at de var på, men hele lensen ligger så nære bryggene at det fikk jeg ikke inn på radaren. Mener det er uansvarlig å ha en lense liggende¨å dekke halve innløpet til kanalen. Det ligger en lense dratt inn til Jeløysiden under kanalbrua, den har rettmessig fått en blink. Men den skjenerer ingen båtfant. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
GeirFrode Svart 7.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2007 Vi går en spennende tid i møte nå. Etter sigende skal det jo være en god del ammunisjon/eksplosiver ombord i skipet. Till uken tømmes Nordvard Riggingen av utstyret starter mandag og dykkeroperasjonen starter i løpet av uken. Selve tømmingen av vraket vil starte så snart forholdene er gode nok, og etter at det er gitt klarsignaler fra blant annet forsvaret. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 Nordvar var et ammunisjonsskip, så at det er litt krutt ombord er nok ikke så rart Det var kraftige smell da båten ble bombet i senk - ruter knuste over hele byen sier historiene Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 8.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2007 Vi som bor langs Sundet har blitt enige om ikke å kjøpe Nyttårsfyrverkeri iår ..... Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 10.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2007 (redigert) I dag startet forberedelsene til oljetømmingen av Nordvard Redigert 10.Desember.2007 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 22.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2007 Nå har selve tømmeoperasjonen pågått en uke. Et lite tankskip tar imot oljen og leverer hos NSO (Norsk Spesial Olje) på Kambo. Noen små utslipp underveis er registrert, men temmelig bagatellmessige. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 (redigert) Lenge siden denne tråden er oppdatert; er Nordvard tom? Har oljen lekket ut Tømmingen av olje foregikk i hele Desember fram til ca. nyttår. Arbeidsbåten til Riise Underwater Engineering (MS Risøy) lå stille over vraket av Nordvard mens et lite tankskip fraktet oljen til Norsk Spesialolje på Kambo (like ved, rett nord for Moss). Små gummibåter (uten lanterner !!!) for fram og tilbake hele tiden mellom Alphabryggen og MS Risøy med folk og utstyr. Riise demobiliserte rundt nyttårshelgen. Uten å være helt ferdig. Man hadde tømt hovedtankene, men hadde oppdaget noen innvendige, vanskelig tilgjengelige tanker underveis. Informasjonen vi fikk var at både mannskap (dykkere) og utstyr var utslitt, og man trengte en pause. Forleden sto det i Moss Avis at tømmingen av de siste tankene ville ta til igjen i midten av Februar. Se artikkel i Moss Avis. Ellers er det litt fest her idag; Rygge Flyplass har fått sin utvidede åpningstid og ruter til København og Stockholm er blitt bekjentgjort. Og jeg som er i Stockholm en til to ganger i uken!! Redigert 25.Januar.2008 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 sitat Svenning: Ellers er det litt fest her idag; Rygge Flyplass har fått sin utvidede åpningstid og ruter til København og Stockholm er blitt bekjentgjort. Og jeg som er i Stockholm en til to ganger i uken!! Men til Trondheim klarer dem f**n ikke å fly Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 Men til Trondheim klarer dem f**n ikke å fly Veldig Off topic: Norwegian har annonsert at nye ruter fra Rygge skal offentliggjøres i Februar/Mars. Lev i håpet enter4u! Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Så vidt jeg ser så er oljelensene nå borte? Har hørt at de er ferdige der nå. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Bonus Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Lensene i selve Kanalen er borte, men lensene over vraket av Nordvard er der fremdeles fordi man ikke er ferdig med tømmingen. Se forøvrig #66 Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 29.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2008 (redigert) Siste del av tømmingen er forsinket. Riise Underwater Engineering er på annet oppdrag i Nordsjøen. Ny start for ferdigstillelsen er 14. April. Restarbeidet antas å vare en uke. Vær forsiktig i området rundt lensene. :nono: En båt fikk et tau i propellen forrige helg. Den gikk på østsiden av lensene og der ligger det flere gule bøyer som er lagt ut i forbindelse med tømmingen. Større skip går konsekvent på vestsiden av lensene; opp mot Betongen Båthavn. Redigert 29.Februar.2008 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Ferdigstillingen av tømmingen er igang. MS Risøy er tilbake Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2008 Da vi lå i Moss sist ringte jeg brannvesenet etter at det ble oppdaget olje i overflaten som kom sigende fra Mossesundet. Trolig olje fra Nordvard. Brannvesenet kom så og reiste!? Min gode venn Jan fra Moss har passet på lenser og markeringer mens tømmingen av Nordvard pågikk. Han har nøysomt fått en skvett fra denne gamle bunkersoljen opp på små søte flasker som jeg har tenkt å servere som ankerdram til få utvalgte. Denne selges ikke på Polet. En ankers til de få utvalgte! Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.