Jump to content

Oljesøl i Moss

roaldbj

Recommended Posts

Det var litt "action" i Mossesundet i formiddag. Det blåste friskt ja, men det var ikke årsaken til at lensene ved nordre innløp til kanalen flyttet seg. De ble aktivt flyttet for å slippe ut en tomaster (som jeg tror hører til på dine trakter roaldbj ...).

Tok noen bilder av denne seansen. Lensene rundt selve lekkasjestedet ser ut til å ligge rimelig godt på plass. Men, de er blitt litt innsnevret på sydsiden. Beklageligvis sluttet autofokusen å virke på min 18-200VR linse, så jeg måtte benytte en litt kortere; 18-70). Bildet av lensene er tatt på frihånd nå.

dsc_0003.jpg

dsc_0006.jpg

dsc_0009.jpg

dsc_0012.jpg

dsc_0013.jpg

Redigert av Svenning (see edit history)
  • 4 uker senere...

Fortsatt ligger det en oljelense og dekker halve innløpet nord i Mossekanalen. Det som forundret meg var at det ikke var noen form for markeringslys i enden på lensen. Været i kveld tilsa ingen dramatikk, men hvis tjukka hadde gjort sikten minimal er det lett å gå rett i lensa.

Her har vel Moss Havnevesen et ansvar?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Mulig at de var på, men hele lensen ligger så nære bryggene at det fikk jeg ikke inn på radaren. Mener det er uansvarlig å ha en lense liggende¨å dekke halve innløpet til kanalen. Det ligger en lense dratt inn til Jeløysiden under kanalbrua, den har rettmessig fått en blink. Men den skjenerer ingen båtfant.

Vi går en spennende tid i møte nå. Etter sigende skal det jo være en god del ammunisjon/eksplosiver ombord i skipet. :eek:

Till uken tømmes Nordvard

Riggingen av utstyret starter mandag og dykkeroperasjonen starter i løpet av uken.

Selve tømmingen av vraket vil starte så snart forholdene er gode nok, og etter at det er gitt klarsignaler fra blant annet forsvaret.

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Lenge siden denne tråden er oppdatert; er Nordvard tom? Har oljen lekket ut :confused::confused::confused:

Tømmingen av olje foregikk i hele Desember fram til ca. nyttår. Arbeidsbåten til Riise Underwater Engineering (MS Risøy) lå stille over vraket av Nordvard mens et lite tankskip fraktet oljen til Norsk Spesialolje på Kambo (like ved, rett nord for Moss). Små gummibåter (uten lanterner !!!) for fram og tilbake hele tiden mellom Alphabryggen og MS Risøy med folk og utstyr.

Riise demobiliserte rundt nyttårshelgen. Uten å være helt ferdig. Man hadde tømt hovedtankene, men hadde oppdaget noen innvendige, vanskelig tilgjengelige tanker underveis. Informasjonen vi fikk var at både mannskap (dykkere) og utstyr var utslitt, og man trengte en pause.

Forleden sto det i Moss Avis at tømmingen av de siste tankene ville ta til igjen i midten av Februar. Se artikkel i Moss Avis.

Ellers er det litt fest her idag; Rygge Flyplass har fått sin utvidede åpningstid og ruter til København og Stockholm er blitt bekjentgjort. Og jeg som er i Stockholm en til to ganger i uken!!

• 1 måned senere...

Siste del av tømmingen er forsinket. Riise Underwater Engineering er på annet oppdrag i Nordsjøen.

Ny start for ferdigstillelsen er 14. April. Restarbeidet antas å vare en uke.

Vær forsiktig i området rundt lensene. :nono:

En båt fikk et tau i propellen forrige helg.

Den gikk på østsiden av lensene og der ligger det flere gule bøyer som er lagt ut i forbindelse med tømmingen.

Større skip går konsekvent på vestsiden av lensene; opp mot Betongen Båthavn.

lenser.jpg

• 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Da vi lå i Moss sist ringte jeg brannvesenet etter at det ble oppdaget olje i overflaten som kom sigende fra Mossesundet. Trolig olje fra Nordvard. Brannvesenet kom så og reiste!?

Min gode venn Jan fra Moss har passet på lenser og markeringer mens tømmingen av Nordvard pågikk. Han har nøysomt fått en skvett fra denne gamle bunkersoljen opp på små søte flasker som jeg har tenkt å servere som ankerdram til få utvalgte. :wink:

orginalolje.jpg

Denne selges ikke på Polet. En ankers til de få utvalgte! :wink:

Mvh Astor

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...