Jump to content

bygge om KAD 42 til 43?

Xlnt

Recommended Posts

Hei

Jeg har blitt fortalt at man enkelt bygger om en KAD42 til 43 ved å skifte noen remhjul foran på motoren samt lyddemper på kompressor luften.. Er det noen som vet vilke remhjul det er snakk om og eventelt delenummer på disse?

Har funnet ut at det er bredere remmer på KAd 43 og jeg må bytte mine remhjul og remmer og tenkte kanskje det var like greit å sette på 43 deler.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

En av de største forskjellene på KAD42 og 43 er at olje til dysene på 43 først passerer via oljefilteret. KAD42 har fått masse kritikk for å skjære seg, og det viser seg at noen oljedyser (og da typisk på sylinder 5) går tett pga. av at dette er olje hentet før oljefilteret. I tillegg har man en lyddemper som ikke finnes på 42. Kjenner ikke til detaljene, men er det jeg har blitt fortalt. Fullt mulig å bygge om, men det koster rundt 20.000 i deler (også blitt fortatlt uten å verifisert dette).

Er klar over at KAD 42 aldri blir en KAD43 men lurte egentlig bare på delenummerene for å bygge om remhjulene til KAD 43 for det sies at KAD 42 remmene har en tendens til å slure og dermed for høymotortemp.

Det er en hel masse inni motoren som er annerledes. Annen veiv, svinghjul ventilstyringer, sylindere bare for å nevne noe. Men jeg greier ikke å finne de rette delenummerene for remhjulene som er forskjellige fra 42 til 43, kopressor remmen vet jeg er lik men finner ikke alle delene for den andre remmen.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Det er en hel masse inni motoren som er annerledes. Annen veiv, svinghjul ventilstyringer, sylindere bare for å nevne noe.

?? Det du ramser opp her er vel noe av det som er felles for alle motorene i 40-serien.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Garstad (VP forhandler) i Stavanger solgte i alle fall "conversion kit" fra 42 til 43 for noen år siden. Prisen var ca. 4000. Mener det kun var de forbedrede strammehjulene + monteringsbraketter, og ikke nye remhjul. Jeg skulle bare ha ett nytt strammehjul og synes forskjellen ble for drøy, men kan bekrefte at den nye typen er langt å foretrekke da jeg senere har hatt en 43.

Det er ingen som har et bilde av en KAD motor tatt forfra vel, jeg fatter nemlig ikke hva den indre flatremmen driver bortsett fra ferskvannspumpen.

Dette skiftes "enkelt" ved å bytte oljefordelingshuset

Dette var interessant, du har vel ikke delenummer for denne? Er det noen av disse delene?

oljedeler.jpg

?? Det du ramser opp her er vel noe av det som er felles for alle motorene i 40-serien.

Det er det de fleste tror men når man sammenligner delenummeren på innmaten i motoren så har nok Volvo bytte ut en hel masse deler. Tror ikke jeg ville ha kjøpt en sylinderforing til KAD 42 og satt inni en KAD 43 selv om den kanskje ser lik ut og muligens vil passe, det er nok en grunn til at Volvo har satt nye delenummer på disse delene.

Redigert av xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

• 8 år senere...
  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...