Xlnt Startet 19.September.2007 Link til dette innlegget Startet 19.September.2007 Hei Jeg har blitt fortalt at man enkelt bygger om en KAD42 til 43 ved å skifte noen remhjul foran på motoren samt lyddemper på kompressor luften.. Er det noen som vet vilke remhjul det er snakk om og eventelt delenummer på disse? Har funnet ut at det er bredere remmer på KAd 43 og jeg må bytte mine remhjul og remmer og tenkte kanskje det var like greit å sette på 43 deler. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
fjordbuss Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Dette er nok ikke tilfelle..... Det er nok mer omfattende enn det..... Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Larspo Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 En av de største forskjellene på KAD42 og 43 er at olje til dysene på 43 først passerer via oljefilteret. KAD42 har fått masse kritikk for å skjære seg, og det viser seg at noen oljedyser (og da typisk på sylinder 5) går tett pga. av at dette er olje hentet før oljefilteret. I tillegg har man en lyddemper som ikke finnes på 42. Kjenner ikke til detaljene, men er det jeg har blitt fortalt. Fullt mulig å bygge om, men det koster rundt 20.000 i deler (også blitt fortatlt uten å verifisert dette). Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 19.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Er klar over at KAD 42 aldri blir en KAD43 men lurte egentlig bare på delenummerene for å bygge om remhjulene til KAD 43 for det sies at KAD 42 remmene har en tendens til å slure og dermed for høymotortemp. Det er en hel masse inni motoren som er annerledes. Annen veiv, svinghjul ventilstyringer, sylindere bare for å nevne noe. Men jeg greier ikke å finne de rette delenummerene for remhjulene som er forskjellige fra 42 til 43, kopressor remmen vet jeg er lik men finner ikke alle delene for den andre remmen. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
REM Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Det er en hel masse inni motoren som er annerledes. Annen veiv, svinghjul ventilstyringer, sylindere bare for å nevne noe. ?? Det du ramser opp her er vel noe av det som er felles for alle motorene i 40-serien. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fantino Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Garstad (VP forhandler) i Stavanger solgte i alle fall "conversion kit" fra 42 til 43 for noen år siden. Prisen var ca. 4000. Mener det kun var de forbedrede strammehjulene + monteringsbraketter, og ikke nye remhjul. Jeg skulle bare ha ett nytt strammehjul og synes forskjellen ble for drøy, men kan bekrefte at den nye typen er langt å foretrekke da jeg senere har hatt en 43. Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Den viktigste forskjellen mellom Kad 42 og Kad 43 er som beskrevet av Larsbo - filtrering av olje til stempelkjøling. Dette skiftes "enkelt" ved å bytte oljefordelingshuset. Delepris er ca 3500-4000 pr motor. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 19.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 (redigert) Det er ingen som har et bilde av en KAD motor tatt forfra vel, jeg fatter nemlig ikke hva den indre flatremmen driver bortsett fra ferskvannspumpen. Dette skiftes "enkelt" ved å bytte oljefordelingshuset Dette var interessant, du har vel ikke delenummer for denne? Er det noen av disse delene? ?? Det du ramser opp her er vel noe av det som er felles for alle motorene i 40-serien. Det er det de fleste tror men når man sammenligner delenummeren på innmaten i motoren så har nok Volvo bytte ut en hel masse deler. Tror ikke jeg ville ha kjøpt en sylinderforing til KAD 42 og satt inni en KAD 43 selv om den kanskje ser lik ut og muligens vil passe, det er nok en grunn til at Volvo har satt nye delenummer på disse delene. Redigert 19.September.2007 av xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Windy37GM Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 (redigert) Et slikt bilde tenkte du på ?? dette er fra KAD44 den driver..... ferskvannspumpen, som driver resten :-) Her fra en annen vinkel... Joda310 fornøyd KAD eier Redigert 19.September.2007 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Xlnt Svart 19.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Aha, derfor jeg ikke finner noe mer som den driver. I følge VP katalogen så er det forskjellig remhjul på ferskvannspumpen på 42 og 43 men ikke noe mer, burde ikke det remhjulet på veiva og da være forskjellig for det er jo en bredere rem på 43. Takk for informative bilder. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Windy37GM Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Aner ikke. Bildene er som sagt fra en KAD44 :-) Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
RIB Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Dette var interessant, du har vel ikke delenummer for denne? Er det noen av disse delene? Har ikke skiftet disse delene selv, men tror det du viser på vedlagte sprengskisse er huset for oljetrykksventilene - høy og lav. mener at oljefordelingshuset sitter på oljekjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 19.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Har nå sjekket delenummer på oljekjøleren for KAD42P og KAD43P de har samme delenummer og ser like ut. Kan det være noe annet du referer til kanskje? Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
EIRINA Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Jeg har instruksjonsboken på kad 31 - 32 - 41- 42 - og 43 hvis noen er intresertog få den på mail Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 19.September.2007 Link til dette innlegget Svart 19.September.2007 Har nå sjekket delenummer på oljekjøleren for KAD42P og KAD43P de har samme delenummer og ser like ut. Kan det være noe annet du referer til kanskje? Har forsøkt å få kontakt med mekanikeren som skiftet dette for meg, men ut fra kviteringer ser det ut til at delen har følgende delenummer:3581943. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 20.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Har forsøkt å få kontakt med mekanikeren som skiftet dette for meg, men ut fra kviteringer ser det ut til at delen har følgende delenummer:3581943. Det fremstår som oljefilterhus i Volvo katalogen, og er forskjellig fra 42 og 43. Takker for info Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
vanntrivsel Svart 20.September.2007 Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Man får et sett strammehjul/remmer for ca kr 2500 hos VP forhandleren til kad 43. Er det forresten noen har målene for akselial slark på veivaksel VP 43. ( trøstelager) Måler ca 0,2-0,3 mm bevegelse i veivakslel på kaldmotor. Normalt skal det være slark her pga utvidelse av veivakslel ved driftsvarm motor. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 20.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2007 Man får et sett strammehjul/remmer for ca kr 2500 hos VP forhandleren til kad 43. Du har ikke delenummer på disse hjulene? Man må vel bytte remhjulene også eller er de store nok? Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Fairline 33 targ Svart 31.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 Jeg har instruksjonsboken på kad 31 - 32 - 41- 42 - og 43 hvis noen er intresertog få den på mail https://baatplassen.no/i/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/sailing.gif Heisann kunne du sendt meg instruksjons boka på kad 42 om du har ? Even@ildstedetarendal.no Mvh Even Duus Sitér dette innlegget Link to post
slaven Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Jeg har instruksjonsboken på kad 31 - 32 - 41- 42 - og 43 hvis noen er intresertog få den på mail https://baatplassen.no/i/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/sailing.gif Sitér dette innlegget Link to post
slaven Svart 6.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2017 Vil gjerne få instruksjonsmanualen på mail, på førehand takk runegangsy@yahoo.no Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.