Jump to content

Stoppe Diesel motor

Kirkhorn

Recommended Posts

Hei!!!

Jeg opplever til tider at jeg ikke får stoppet motoren med nøkkelen. Sikkert tenningslåsen som må byttes. Etter en 3-4 forsøk med å vri om nøkkelen stopper motoren.  Det jeg lurer på er hva som egentlig skjer med en diesel motor når vi skal stoppe motoren. Er det kutt av diesel tilførsel til dysene, eller er det andre ting.  

Hva gjør jeg den dagen jeg ikke får stoppet motoren med nøkelen :flag:??

Jeg har en Volvo Penta AQAD 30 motor. :lol:

Enten stoppes diesel tilførselen eller kveles motoren. Enten stoppes diesel tilføreselen ved at en lås får strøm, eller så trenger den strøm for å opprettholde tilførselen. I det tilfellet den trenger strøm for å opprettholde tilførsel kan ledningen kobles av for å stoppe motoren. Tror allikevel det letteste ville være å kutte luft tilgangen. Da stopper den nok! :flag:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

......  Det jeg lurer på er hva som egentlig skjer med en diesel motor når vi skal stoppe motoren. Er det kutt av diesel tilførsel til dysene, eller er det andre ting.   Hva gjør jeg den dagen jeg ikke får stoppet motoren med nøkelen :flag:??Jeg har en Volvo Penta AQAD 30 motor.

Hei Kirkhorn!

Sikkert forskjellige systemer på de forskjellige motorene.

På min 2-syl Yanmar, strupes bare dieseltilførsel ned til et nivå som gjør at motoren stopper, når jeg drar i stop-hendelen (waier til regulator på dieselpumpe).

Skal du nødstoppe en dieselmotor, så er det bare enten å stenge diesel eller det mest effektive er å holde handa foran luftfilteret og tette insuget. Garantert stop.

På de store dieselmotorene i Nordsjøen finnes det en klaff på hvert av luftfiltrene som løses ut (klaffen detter ned av seg selv og stenger) i tilfelle diselemotoren skulle suge inn gass (fra en lekkasje) og løpe løpsk!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hei Kirkhorn

Hadde selv en TAMD 30 som tidvis hadde samme problemet. Grunnen er at det er en elektrisk stopper som kutter dieseltilførselen på denne motoren. Denne består av tenningsnøkkelen, som har et stopppunkt, samt en sak på pumpa. Når dette skjer sier de hos VP at løsningen er å bytte både tenningslår og den delen på pumpa da det ikke er mulig å feilsøke. Kostnad ca. 1.800 for tenningsnøkkel og ca. 2.000 for den andre delen. Gå over tenningslås med CRC eller tilsvarende først.  

Dersom du ikke får stoppet motoren med nøkkel. sitter det en hendel på utsiden av pumpa, som stopper motoren. Se i manualen din, der er det et bilde av denne. Måtte gjøre det et par ganger i løpet av sesongen, men ellers stoppet den med nøkkel etter noen forsøk.

Lykke til

Hilsen Ludde

Dieselmotorer stoppes vanligvis ved at regulatorhendelen på innsprøytningspumpen bringes helt tilbake til det punktet hvor innsprøytning stanses. På mindre dieselmotorer skjer det ofte ved at man har en liten elektromagnet som "fjernbetjener" regulatorhendelen.

Hvis du ser etter hva som skjer når du vrir nøkkelen tilbake så vil du trolig se bevegelsen  -  og det er denne bevegelsen du må gjøre manuelt de gangene du blir nødt for å "tvangsstoppe" motoren.

Å stoppe motoren ved å stenge luftinntaket er mulig, men ofte upraktisk i og med at der er luftfilter og diverse "krims krams". Det er heller ingen teknisk god løsning, selv om det brukes i forbindelse med nødstopp av store motorer  -  da har man f.eks et spjeld som klapper ned og stenger luftinnsuget.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Takk for mange gode svar og tips. Må uansett få fikset på dette, dersom det blir et videre problem ut av dette.

Bytter vel tenningslås først, så får jeg se om det er nok, eller at jeg må gå videre. Jeg har liggende full manual på motor og drev, så jeg får vel lese litt her.

Synest at Kr. 1.800,- for tenningslås var dyrt Ludde?? I høst var jeg innom Volvo Penta i Ålesund for å få en ny nøkkel, da jeg bare har en, men da mente dem at det var like rimelig å skifte hele tenningslåsen. Den koste ca. Kr. 400,- fikk jeg beskjed om.  Dette var før jeg fikk problemer med å stoppe motoren.  

Men uansett....takk for alle svar.. :yesnod::cool:

Nå kjenner jeg ikke din motor eller VP, men elektrisk stopp av dieselmotor pleier å være solenoid som trekker i mekanisk stopp-arm på pumpa eller en magnetventil som stenger for drivstofftilførsel. Begge deler tilføres normalt strøm når motor skal stoppes. (På bil er det som regel motstt, magnetventil som tilføres spenning for at motoren skal få diesel.)

Har du litt kunnskap om elektro bør det være mulig å sjekke dette selv. Mål spenning på stoppventil/solenoid når tenningslås opereres. Alternativt kan du koble deg rundt tenningslåsen. Finn +tilkoplingen på stoppventil/solenoid og tilfør denne spenning utenom tenningslås.

Dårlig kontakt i kabler, eventuelle plugger eller reléer er også en mulighet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Nå kjenner jeg ikke din motor eller VP, men elektrisk stopp av dieselmotor pleier å være solenoid som trekker i mekanisk stopp-arm på pumpa . . .

Slik er det på min Yanmar 4JHE. Hadde selv problem med å få stoppet dyret, men hos meg var det ikke noe elektrisk problem. Solenoiden trakk til som bare fa. . ,  :yesnod: men den hadde løstet i festet så den trakk ikke stop-armen helt til! Så sjekk at solenoiden sitter fast.

Lars H.  :cool:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I "gamle dager" var det vanlig med semidiesler. De hadde en regulator som ikke hekt skjeldent kunne svikte helt plutselig, og da løp motoren løpsk.

Det var gjerne svære beist av noen ensylindrete motorer.

Har hørt flere historier om båter som har ristet i filler og sunket ved kai mens mannskapet har vært på land.

Å være båteier i dag er en dans på roser i forhold til et par generasjoner siden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...