Jump to content

Bedford motor (Perkins ?)


945

Recommended Posts

:... men det er dette med søking da. .....

Du kan jo prøve her: http://www.udkik.dk/motorselect.jsp

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

:cheers: Hei hei.

Er det noen som kjenner til motor (6 syl.)som har stått i en Bedford lastebil TK - 1260. :boxing:

Bilen er ca.1980 mod.

Skulle gjerne hatt flere data vedrørende motoren. Finner ingen dataskilt festet på motoren der hvor de visstnok skulle stå.

Har søkt på Perkins, men det er dette med søking da.

 

På forhånd takk for hjelp!!!!

 

 

MVH

Bedford laget egne dieselmotorer. Det fantes etter hva jeg vet flere motorvarianter for TK-chassiene. Dersom du vet ID'en på lastebilchassiet motoren har stått i (regnr. eller chassinr.)kan du henvende deg til din lokale veistasjon for å få ut data på motoren slik som slagvolum og effekt. Da har du mer grunnlag for å fastsette eksakt motortype.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Bedford TK-1260 var en ganske vanlig bil i "gamle dager" og de fleste var nok utstyrt med en 330 cid av Bedford's eget fabrikat på ca 100 hk.   Her lokalt var det også en TK med Leyland motor og Turner 5-speed gearkasse. Vi hadde vedlikeholdet på denne og jeg hadde bla. full renovering på nevnte gearkasse.

 

Firma JO Jæger i Bergen var store på Bedford og skulle anta at du ved en henvendelse til disse burde kunne få rede på det meste.

Link to post

Nå er det en stund siden jeg hadde nærkontakt med Bedford, men så vidt jeg husker gikk ikke 1260 med 330-motoren, den hadde høyst sannnsynlig en 500-motor på ca 150 hk. (men mulig jeg husker feil, har mer kjennskap til de eldre modellbetegnelsene; ERT, ERM osv)  

 

Noen få  eldre modeller ble faktisk levert med Perkinsmotorer

 

Har en mistanke om at Jæger ikke lenger har noen med ekspertise fra "gamle dager" på dette området, men det går an å prøve.  Ellers var det mange firmaer i Bergen som hadde store flåter med Bedforder;  Hansa bryggeri,  Martens bakeri og Bergensmeieriet for å nevne noen.  Bilene var rimelige og driftssikre, men meget lite servicevennlige pga at de ikke hadde vippehytte.  Når dette endelig kom på slutten av 70- tallet, var toget gått, og salget stoppet opp.  Motorene ble mye brukt til marinisering, pga tilgang og pris på bruktmarkedet, det finnes fremdeles mariniseringsutstyr å få kjøpt, men jeg tror jeg ville satset på en mer kurant motor, siden deletilgangen etterhvert er temmelig begrenset.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...