Jump to content

Taper turtall på Mercruiser 4,2 D-tronic

Astrix

Recommended Posts

Hei alle dere kyndige.

Jeg har en Mercruiser 4,2 D-Tronic 2001 mod som taper turtall etter ca 8 nm . :nonod:

det som skjer er at motoren dør helt av og noen ganger stopper motoren.

:crazy:

Om jeg ligger i ro en liten stund kan jeg gi på igjen og samme problem kommer igjen etter kort tid.

jeg har skiftet alt av diselfilter og luftfilter.

Nevner også at jeg har hatt kondensfjerner i dieselen. :confused:

Jeg kjøpte båten i August og tidligere eier har kun brukt båten noen få timer de 2 siste årene.(ca 120 ltr. gammel disel på tanken.)

Noen som har vært borti dette :fishing:

Hei Asterix

Elektronikken på D-tronic motoren kan riktignok spille deg noen puss, men hvis det er relatert til elektronikken vil du ha max ca 1500 omdreininger om en sensor "slår inn".

Det som du beskriver synes heller å kunne være problemer med dieseltilførsel, eventuelt at du får inn inn luft.

Oppsto problemet etter at du hadde skiftet filter?

Det kan også være tett ett eller annet sted på veien mellom tank og matepumpe, (utenom filtrene).

Vil anbefale at du går nøye over dieselsystemet mellom tank og matepumpe.

Hadde et lignende problem med en D-tronic, det viste seg å være en luftlekkasje på en nippel inn på forfilteret.... :crazy:

Johannes

Redigert av Johannes (see edit history)

Høres absolutt ut som om problemer er relatert til tank luftingen.

Foreslår at du prøver følgende:

Åpne tankpåfyllingen og kjør en tur. (Du trenger ikke ta ut lokket. Sjekk bare at dette henger fast i kjettingen slik at det ikke forsvinner)

Dersom alt fungerer nå, har du fått bekreftet at det er luftingen fra tanken som er tett og du kan konsentrere deg om å utbedre denne.

Dersom det ikke hjelper å løsne på tanklokket, må du gå litt grundigere til verks.

- Stikk innom TESS (e.l.) og kjøp ~5 meter med diesel resistent drivstoff slange (innvendig diameter 10mm), del slangen i en del på ~1,5 meter og en på ~4 meter (kommer tilbake til hvorfor lenger nede), erstatt fuel tur og retur på motoren med de nyinnkjøpte slangene, skaff deg en 20 liters dunk med ren diesel, stapp de løse slange-endene oppi dunken (som du har spent fast i maskinrommet) og kjør motoren direkte fra denne tanken.

Dersom alt fungere som det skal nå, har du fått bekreftet at problemet ikke er relatert til motoren, men til drivstoff tilførselen.

Jeg tviler sterkt på at motoren suger falsk luft (altså at det er en lekasje på drivstofftilførselen) da dette ville ha medført helt andre symptomer som jaging på tomgang, ujevn akselerasjon, manglende toppfart etc, etc.

Jeg holder med andre ord en knapp på tett lufting eller att slangen fra tank til motor har fått en delvis kollaps (Slangen har 2 lag med "tråder" i mellom. Det hender at innerlaget løsner etter noen år og blir dradd sammen av undertrykket fra drivstoff pumpen.)

Dersom det er slangen som er problemet, erstatter du denne med den 4 meter lange slangebiten du nå har til overs etter å ha prøvekjørt motoren fra plast dunken. (Eh, sjekk om 4 meter er langt nok før du kjøper og kapper slangen. Mener at det bør være det, men husker ikke helt hvordan slangen er lagt fra tanken til motoren. :wink: )

Lykke til! :smiley:

Alt for mange båter er levert med billig-billig skroggjennomføringer. Liten diameter og metalfilter med ukjent funksjon. Dette gror igjen etter kort tid.

Så er det luftproblemer, så kan feilen være å finne her. Sjekk også selve legge måten til lufteslangen. Har vært borte i en veldig lik historie som du forteller, hvor problemet var at lufteslangen lå som en svanehals. Dieselen ble dermed en propp for lufttilførselen.

Lykke til.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Takk for gode tips

Jeg er av den nye generasjonen båteiere som er ukjent med motoroppbygninger.(men veldig læringsvillig)

Leverte inn båten på Wave senteret i Hgsd.

og fått beskjed at i drivstofftanken var det en salig suppe av "gelantin". tanken på vaskes og slanger renset. Motoren må ut for å få på tanken ut.

de trenger ca 25 timer for å gjøre dette.

Er ikke det mange timer?????????????

Noe jeg bør tenke på isammen farten de har dette ute ?????

Redigert av Astrix (see edit history)

Det høres da ut til at det er et mannlokk på tanken, siden de har trukket den konklusjonen? (om de da ikke har krøpet gjennom slangene i og inn :lol: ) Da burde det vel være mulig å få gjort rent. Alternativt å skjære ut til et mannlokk. Mindre arbeid og kjekt å ha for framtidige inspeksjoner.

Mvh. BEG

Dieseldyr er organismer som lever i skillet mellom diesel og vann. Framstår i en slags geleaktig konsistens, som effektivt tetter filtre og dermed hindrer fri flyt av diesel fram til motoren. Man kan også få skader på pumper/dyser har jeg hørt.

Er det masse slikt på tanken, må denne rengjøres grundig (tror du finner forslag til framgangsmåte ved å bruke søk-funksjonen her på BP). Så må man i ettertid sørge for nye filtere. Og, forhindre at nytt vann kommer i dieseltanken. Vann kan komme inn via utette pakninger på lokket til påfyllingsrøret. Kan komme inn via lufteslange, om denne er uheldig montert og man går i mye sjø. Men, tror også at en vanlig årsak er at man får vann/skitt som "tilleggsleveranse" ved bunkring hos marinaer med dårlige tanker. Vann i tanken kan også komme som resultat av kondens, men omfanget av dette strides de lærde om, mange tråder om det her på BP.

Min erfaring er at tilsettingstoffer mot dieseldyr er en god investering. Har brukt forskjellige stoffer, men bruker nå Hammerdown og ser i vannutskilleren at kvaliteten på diselen har blitt mye bedre. (Hammerdown har vært diskutert mange ganger her på BP. Den skal ha positiv innvirkning på mange områder hevdes det. Selv kan jeg bare si at den har gitt meg ren diesel, de andre fordelene har jeg ikke lagt merke til)

Du bør uansett også sjekke lufteslangen til tanken, og da særlig skroggjennomføringen som har en lei tendens til å bli tett. (pga. nettingen mange av disse er utstyrt med). Har byttet disse på mine siste 2 båter, som tross bare 2-3 års alder var blitt tette. Da blir det vakuum på tanken, som kan hindre at man oppnår full effekt på motoren, men som uansett gir unødvendig ekstrabelastning på dieselpumpa.

Lykke til.

Mvh. BEG

Takk for gode tips

Jeg er av den nye generasjonen båteiere som er ukjent med motoroppbygninger.(men veldig læringsvillig)

Leverte inn båten på Wave senteret i Hgsd.

og fått beskjed at i drivstofftanken var det en salig suppe av "gelantin". tanken på vaskes og slanger renset. Motoren må ut for å få på tanken ut.

de trenger ca 25 timer for å gjøre dette.

Er ikke det mange timer?????????????

Noe jeg bør tenke på isammen farten de har dette ute ?????

Ja, du burde tenke på hva det koster i kr. når du leverer fra deg jobben til et båtsenter... ( Rengjøring av tanken tar du lett sjøl. Nå er det snart vinter, ta båten på land og prøv å ta ut hele tanken uten å måtte ta ut motoren (kansje du må sage/fjerne noe, men på sikt blir det billigere)

Du kan jo få laget deg en ny tank som har mannalokk og er lett tilgjengelig ved en senere rengjøringsjobb. Av å til er det billigere å bygge om......(det koster ikke mer en 1500 kr. å få en til å fikse/sveise den tanken din slik at den kan taes ut ved en senere annledning. En annen ting er at den tanken er sikkert tært opp i bunnen og om ikke mange mnd. må den ut for å få sveist på ny bunn. (vannet tærer i bunnen på tanken og ved en rengjøring kan der vise seg at der er blitt små hull )

En annen ting er at om du gjør tingene sjøl, så vet du hvordan tingene fungerer og du føler deg tryggere når du er på sjøen..

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Ja, du burde tenke på hva det koster i kr. når du leverer fra deg jobben til et båtsenter... ( Rengjøring av tanken tar du lett sjøl. Nå er det snart vinter, ta båten på land og prøv å ta ut hele tanken uten å måtte ta ut motoren (kansje du må sage/fjerne noe, men på sikt blir det billigere)

Du kan jo få laget deg en ny tank som har mannalokk og er lett tilgjengelig ved en senere rengjøringsjobb. Av å til er det billigere å bygge om......(det koster ikke mer en 1500 kr. å få en til å fikse/sveise den tanken din slik at den kan taes ut ved en senere annledning. En annen ting er at den tanken er sikkert tært opp i bunnen og om ikke mange mnd. må den ut for å få sveist på ny bunn. (vannet tærer i bunnen på tanken og ved en rengjøring kan der vise seg at der er blitt små hull )

En annen ting er at om du gjør tingene sjøl, så vet du hvordan tingene fungerer og du føler deg tryggere når du er på sjøen..

Ja det er jo klart, men som jeg beskrev så er jeg uerfaren med båtmotorer og trenger hjelp til kunskapsnivået er der.

MAN STARTER IKKE PÅ EN SLIK REP. SOM UKYNDIG. DET Å JO DU OG FORSTÅ.

HVA MED GARANTIER????? :rolleyes:

HVA MED GARANTIER????? :rolleyes:

Vel, ta hele skiten som en garantisak da. Er båten din i garantitid så er dette en garantisak. Jeg ville også si at å lage en dieseltank uten mulighet for rengjøring er en produksjonsfeil som bør rettes av produsent. Vi lever i år 2007 og dieseldyr/ uren diesel har vært et kjennt problem i minst 50 år. Dieseldyrene har sitt opphav i fra en bunkerstasjon på Asorene og har siden spredd seg verden over via lastetanker i større båter osv. Det var et lite sidesprang men shit au....

Enten så har du en tanklufting som er tett/utilstrekkelig, slanger som har svellet opp innvendig og klarer av den grunn ikke å levere nok diesel, en slange som ligger i knekk(engelskmann på slangen), drit på tanken som tetter filtere, eller et problem med maskinen.

Hvis problemet virkelig er drit på tanken så ville jeg avkrevd selger for å lage mannhull, deretter gjør du ren tanken selv. Å lage mannhull i tanken ville jeg krevd gjort uansett, en dieseltank SKAL være mulig å gjøre ren. Finnes ikke rom for diskusjon om det en gang så lenge båten din er levert i fra produsent med dieselmotor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...