Jump to content

Finnes det buet inspeksjonsluker?

Sabrina

Recommended Posts

Hei,

Jeg trenger å montere en inspeksjonsluke på den buete veggen av en blå PVC tønne.

Tønnen skal fungere som diesel tank, og for å unngå å ta halve båten fra hverandre for å komme til tanken på toppen, ønsker jeg å installere en inspeksjonsluke som passer på siden av tønnen som står rett opp og ned.  Finnes det noe slikt, eller går det med en vanlig Wema luke?  Tønneveggen er jo myk, men jeg frykter at en Wema luke ikke vil holde på det buete partiet når tønne blir fyllt med diesel og skvalper rundt.

Har noen en lys ide?

Mvh

sabrina

Buet inspeksjonsluke fåes vel neppe kjøpt, men det burde ikke være noe problem å lage en av ex. rustbestandig plate i passende tykkelse.

Platestykket kan ha form som et A5 ark og største mål på hullet i tønna såvidt over minste mål på luka. Dersom man lirker luka inn i tønna og vrir 90 grader har man plutslig dekket hele hullet.

Plata valses slik at den får samme krumming som tønna og et passende antall bolter sveises fast i luka. Som pakning kan brukes en myk silikongummiplate. Denne må ligge innvendig mellom tønne og luke og ha huller som boltene går gjennom.

Utvendig må der være avstivning som muttrene kan gå mot, dette lages av rustbestandig flattstål som sveises sammen og valses til samme krumming som utvendig på tønna.

Midt på luka sveises på et lite håndtak slik at du har noe å holde i når luka skal monteres/demonteres.

Silikongummiplate kan bla. leveres av Mehren Rubber As i en mengde tykkelser og hårdheter (shore). Din lokale blikkenslager kan kanskje klippe til og valse ut de platebitene som er nødvendig.

Ettersom du ikke kan få laget pung/jur i en slik tønnetank bør du rigge til med et sugerørsopplegg i inspeksjonsluka/mannhullet.

Hvorvidt en slik plasttønnetank med mannhull på siden vil kunne tåle en befaring av skipskontrollen er en annen sak.

Jeg trenger å montere en inspeksjonsluke på den buete veggen av en blå PVC tønne.

Tønnen skal fungere som diesel tank, og for å unngå å ta halve båten fra hverandre for å komme til tanken på toppen, ønsker jeg å installere en inspeksjonsluke som passer på siden av tønnen som står rett opp og ned.

Hvis tønnen skal stå rett opp og du monterer en luke i siden, må jeg si at du er veeeldig modig. Skulle noe gå galt, forsvinner jo halve tankinnholdet ditt ned i kjølsvinet. Og sjansen for at det skal gå galt er etter min mening betydelig.

Hva med resten av tilkoblingene? Er disse på toppen? Hva hvis du skal fikse på dem?

Lotus

Hvis tønnen skal stå rett opp og du monterer en luke i siden, må jeg si at du er veeeldig modig. Skulle noe gå galt, forsvinner jo halve tankinnholdet ditt ned i kjølsvinet. Og sjansen for at det skal gå galt er etter min mening betydelig.

Hva med resten av tilkoblingene? Er disse på toppen? Hva hvis du skal fikse på dem?

Lotus

Hei Lotus,

Jeg er ikks spesielt modig, og monterer ikke noen inspeksjonsluke i tanken før jeg har et konsept som holder.  Nå er luken på toppen sammen med alle gjennomføringene.  Men det er vanskelig å komme til uten å demontere mye annet.  Vanskelig, - men ikke umulig.  Problemet er dersom tanken skal effektivt rengjøres.  Uten en sideluke må jeg ta ut hele ruklet, - men dette problemet tror jeg ikke jeg er alene om.  

Dersom det imidlertid finnes en genial løsning, er jeg åpen for det.  Alt kan selvfølgelig lages dersom en har talent eller penger nok.  Jeg hadde ikke søkt råd dersom jeg hørte til den kategoriene som hadde flust med det ene eller det annet, men jeg setter stor pris på alle råd ,tips og ikke minst advarsler.  

Dette forum synes jeg er fantastisk der vi kan lære av hverandre og slippe å gjøre samme tabber som andre har erfart før oss.

Mvh

sabrina

Jeg er ikks spesielt modig, og monterer ikke noen inspeksjonsluke i tanken før jeg har et konsept som holder.

Skal du ha et konsept som holder bør du gå for en annen løsning, tenk også på hvilket prutnings detalj dette vil bli for neste eier. Når kostnaden ved å plukke fra hverandre halve båten skal legges inn i kjøpssummen.

Er slike tønner virkelig egnet til diesel?. Tenker på "tæring / oppløsning" av plasten. Plast bensin kanner har jo påstemplet minstevekt og skal byttes regelmessig men du skal jo ha diesel i den.........

MVH

Jolla

Hei Sabrina,

Jeg må nok si meg enig med de som uttrykker sin skepsis til et spesiallaget buet lokk i det området av tønnen som ofte er fylt med diesel.

Forstår jeg deg riktig så har du tønne av den typen med et stort solid klemlokk på toppen? Du ønsker også å komme inn med alle (?) tilkoblingene dine gjennom dette lokket. Hva du mener med alle er jeg ikke sikker på, men jeg gjetter på påfylling, forbruk, eventuelt en separat for "bunnsuging". Lufting trenges selvfølgelig også, men den kan du like gjerne ta i påfyllingsrøret.

Jeg ser for meg at du kommer med dine 2-3-4 rør noenlunde horisontalt inn mot en stående tønne, rørene kommer til det solide lokket  -  og der har de albuer/bend som vinkler rørene inn i tønnekroppen. Eller tar jeg feil?

Men iallefall; hvis du har en slik løsning som jeg antar, da kan du jo utstyre koblingene mot albuer/bend med unioner. Da kan du lettvint løse ifra de 2-3-4 unionene og deretter fjerne hele det store lokket  -  inklusive rørene som går inn i tønnekroppen   -   og ha full tillgang for inspeksjon og rengjøring....

- - -

Kunne dette være en ide, eller kanskje gi deg en ide til en helt annen løsning?

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei Poseideon,

Jeg forstår skepsisen, og derfor har jeg heller ikke funnet endeløsningen, -selv om flere gode forslag og ideer foreligger.  Noen blir for komplisert eller dyrt for en lufaglert å lage til.

Nei, tønnen er helsveiset i PVC, og ikke av den typen som du skisserer.  Alle gjennomføringer og Wema inspeksjonsluke er installert i toppen, horisontalt når tønnen/tanken står rett opp og ned.  Disse fungerer helt etter oppskriften og er behørig trykktestet og funnet i orden.  Problemet er bare at det er mildest talt krøkket å komme til gjennom den inspeksjonsluken når tanken er innstallert.  Dette er ikke noen stor sak, da det formodentlig går år mellom hver gang en har behov for en grundig rengjøring av tanken(e), men som sagt er der en enkel genial løsning på problemstillingen, så kan jeg muligens spare meg mye fremtidig arbeid ved å innstallere en slik duppedings som gir meg tilgang til det indre av tanken gjennom den buete veggen.  

Slike inspeksjonsluker finnes for rette, plane PVC vegger, og dersom det var utviklet en med tanke på buet vegg, - så ville jeg være interessert i et par stykker.

Men, men . det man ikke kan få, - nytter det ikke å tenke på!

Mvh

sabrina

Skal du ha et konsept som holder bør du gå for en annen løsning, tenk også på hvilket prutnings detalj dette vil bli for neste eier. Når kostnaden ved å plukke fra hverandre halve båten skal legges inn i kjøpssummen.

Er slike tønner virkelig egnet til diesel?. Tenker på "tæring / oppløsning" av plasten. Plast bensin kanner har jo påstemplet minstevekt og skal byttes regelmessig men du skal jo ha diesel i den.........

MVH

Jolla

Hei Jolla,

Ditt poeng understreker hvorfor jeg gjerne skulle få tillgang til det indre av tanken(e) på en enkel måte.

Tønnene er av tilsvarende materiale som andre plast diesel tanker støpes i. Dessuten er de trykktestet og blir ikke eksponer til UV stråling,  så kvaliteten på tankene er jeg ikke bekymret for.

Mvh

sabrina

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...