Jump to content

Hvem bytta diplom mot båtførerbevis ?

Tine IV

Recommended Posts

:yesnod: Orker ikke leite lenger ,pga kortidsminne husker jeg ikke hvem som sa han hadde bytta diplomet (båtbevis ? ) sitt fra ungdomskolen  til båtførerbevis . Dette blei sagt i en tråd her men finner ikke ut hvor , så jeg spør . Hvem sa og ossen diplom hadde du fra skolen ? Har et jeg også , så hvis det er det samme som du hadde  kan kansje jeg få bytta og  :cool: Har et diplom på vis sjøvett ,bestått sjøvett prøve , undertegna Modolv Hareide ,sjøfartsdirektør .Kan dette være det samme som du hadde ,eller er dette noe helt anna ? Var kansje sånn da ( 1975 ) . Kunne vært morro da . Kan jo være flere her som har dette , så kan jo være av innteresse for flere .

Hilsen Kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hei Tine II,

Det er mulig at jeg husker feil, men jeg mener at det var SveinHa.

Men for å være helt ærlig så ser jeg ikke helt holdbarheten i å bytte et snart 30 år gammelt diplom for noen sjøvett-timer på ungdomsskolen med et nytt Båtførerbevis. Siden den tid er merkingen med staker lagt fullstendig om og jeg vet ikke om pensumet ellers sitter så godt som det burde etter alle de år . . . . :yesnod:

For min egen del har jeg utstedt duplikater for bortkomne båtførerbevis etter 2-3-4-5 år, men etter snart 30 år   -   da ville jeg nok ha gjennomført en aldri så liten muntlig prøve først.

Men hvorfor ikke ta kurset om igjen nå, i voksen alder? Sammen med rette gjengen er båtførerkursene meget sosiale og trivelige. Jeg holder på med et båtførerkurs for tiden, sist uke dukket en av deltagerne opp med kaffe og småkaker til pausen, jeg lurer på hva hun finner på imorgen :cool:     -   pluss at kursene er meget lærerike.

Du kan jo se innom på www.sjovett.no og se hva som egentlig skal inngå i Båtførerprøven, det er nemlig slett ikke så lite som enkelte later til å tro....

Lykke til !

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Helt enig med alt du sier Poseidon . Poenget er ikke og få bytta det til et båtførerbevis og vips så kan jeg "alt" ,men har vel ikke lært noe mindre på snart 30 heller . Neida var bare inntresert om det er det samme som jeg har og vært morro da og sjekka det . Ettersom jeg forstår er det jo ikkenoe og hente på pris ( forsikkring ) eller annet som det var før av og ha et båtførerbevis . Og ta båtførerprøven har jeg tenkt på lenge , men har blitt med det enda .Er jo litt forskjellig kurs og velge i idag. Kunne vel tenkt meg et rent navigasjonskurs .Kansje det som er mest inntresant for min del , er mye nytt så det hadde vel vært lurt for mange av oss og ta  :yesnod:

Kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det er mulig at jeg husker feil, men jeg mener at det var SveinHa.

Men for å være helt ærlig så ser jeg ikke helt holdbarheten i å bytte et snart 30 år gammelt diplom for noen sjøvett-timer på ungdomsskolen med et nytt Båtførerbevis.

Ikkeno i veien med husken, Poseidon :smiley:

En blir jo ikke noe bedre båtfører av å bytte inn et 30 år gammelt diplom (det er forresten snakk om et skikkelig båtførerkurs med prøve og ikke "noen sjøvett-timer") men for min del handler det om å samle dokumentasjon på kompetanse. En vet aldri når en dumper oppi en situasjon der det blir spørsmål om denslags (kan forsikringsselskap være et stikkord?). Jeg fører dekksdagbok av samme årsak. Ikke noe "offisielt" dokument men der er i alle fall  loggført noen tusen timer i alskens båter etterhvert.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Ettersom jeg forstår er det jo ikkenoe og hente på pris ( forsikkring ) eller annet som det var før av og ha et båtførerbevis.

Jeg har IF som forsikringsselskap og der var det spørsmål om båtførerprøve når jeg skulle reforhandle forsikringene mine. Nå står det at jeg har nautisk kompetanse som vilkår i polisen, og dette har innvirkning på kronebeløpet.

Jeg har IF som forsikringsselskap og der var det spørsmål om båtførerprøve når jeg skulle reforhandle forsikringene mine. Nå står det at jeg har nautisk kompetanse som vilkår i polisen, og dette har innvirkning på kronebeløpet.

SveinHa

hvor henvendte du deg for å få duplikatet.?

????

Jeg tok fritidsbåtskipper for fem år siden og det var ingen krav til morse da. Tror dette kravet forsvant for lenge siden.

Såvidt jeg vet har det aldri vært noe morsekrav til D5L (Fritidsbåtskippersertifikat).

Jeg kan heller ikke se at det har noen praktisk anvendelse lenger i og med at telegrafitrafikken er nedlagt på kystradiostasjonene. Det eneste måtte være for å gjenkjenne raconsignalene på radaren, og det er bare en bokstav om gangen   -   da holder det lenge med en "jukselapp".

Nå praktiseres stort sett "the noble art of communication" (les: morse) bare blant radioamatører.

mvh

Poseidon

(som fortsatt kan sin morse)

PS

Jeg har morselampen liggende i styrehuset for moro skyld, men det er bare fra marinefartøyer at man kan forvente med å få svar på lampen. Det kan allikevel være artig å sende litt koder fra den internasjonale signalboken, som f.eks. "Har De sett is?", "Har De kjønnsykdommer ombord", osv, osv.... :sleep:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...