Jump to content

Lekkasje i vindu

Fenris

Recommended Posts

Kanskje det kunne være en tanke å lime vinduene på samme måte som på dagens biler.Limfugen må beskyttes av en eller annen form for avdekking slik at den ikke utsettes for UV-stråling. Jeg antar at du må ha nye og større glass eller finne en løsning slik at du får en flens å lime mot.

Alternativt kan du kjøpe alulist som metervare , men hjørnene krever sin mann om de skal bli fine uten glis. Der finnes glassmestere som har spesialsag til dette formål.

Vet ikke om du kan bruke det, men Biltema har en tettemasse beregnet på bilvinduer. Husker ikke helt navnet. Brukte den på bilen min i fjor vinter, da jeg oppdaget en lekkasje fra frontruten. Presset guffa inn under pakningen. Har vært tett siden, og ser greit ut foreløpig. Denne massen størkner til en myk gummiaktig konsistens ser det ut til, så det blir ikke så klinete. Må bare passe på å tørke vekk det overskytende før det tørker.

• 6 måneder senere...

Frontvinduene til lugaren i min 1988 Bayliner 2455 ligger i en fordypning i overbygget. Mellom overbygget og vinduet ser det ut som det ligger en flat gummipakning. Det ser ut som den er et par millimeter tykk. Jeg har ikke tatt ut vinduet ennå, så jeg er ikke sikker. Over vinduet (rundt kantene) er det påført silikon.

Problemet er at det lekker inn i båten. Jeg har tenkt å få tettet dette, og ønsker derfor noen råd før jeg går til verks.

Altså:

Hva slags pakning bør jeg bruke under vinduet? (gummikvalitet etc)

Hva slags silikon skal jeg bruke rundt kantene?

Takker på forhånd for innspill!

Hilsen

Tor

Takk for svar!

Nå er det ofte slik at svar genererer nye spørsmål. Dette gjelder også denne gangen!

Bitteliten:

Jeg har lest litt om dette med dobbeltsidig tape andre steder. Nå gjelder det bare å finne noe som passer. Har sjekket i Rutgersonkatalogen, uten å finne noe. Man må vel kjøpe et vindu for å få tak i noe!

Faksen:

Finnes noen typebetegnelse på den "Crack Sealer" du brukte, og hvor kjøpte du den?

Hulda:

Hvilken type Sikaflex ble benyttet?

Igjen: Takk for innspill!

Hilsen

Tor

Bitteliten:

Jeg har lest litt om dette med dobbeltsidig tape andre steder. Nå gjelder det bare å finne noe som passer. Har sjekket i Rutgersonkatalogen, uten å finne noe. Man må vel kjøpe et vindu for å få tak i noe!

Hilsen

Tor

De lå i pakke med vinduene i følge Nidelv. Kan jo være at du kan kontakte Rudgerson direkte og få tak i? Det pussige var at det ene vinduet (på båt heter det vel egentlig ventil) ikke var tett - og da byttet de pakningen. Så det burde være mulig å få tak i på en eller annen måte. Jeg syntes det hørtes ut som en renslig og enkel løsning uten klin - det var derfor jeg tipset deg. Du  kan jo forsøke å ringe Nidelv og spørre etter Kåre på lageret. Han vet mye om båtdeler.

Da jeg kjøpte nåværende båt var pleksivinduene nylig byttet og limt uten å primes, og det ukjente limstoffet løsnet raskt fra den fete plasten. Jobben måtte derfor gjøres på nytt...

Så er du advart, men det kan godt være at primeren ikke er nødvendig. Jeg har ikke forsøkt uten selv...

Det er forresten en annen primer som skal brukes på mineralglass.

Se også annen tråd på forumet, der er det link til en side om vinduer i Maxi-seilbåter og butylbånd.

Det står noen linjer om lekkende vinduer på http://www.yachtsurvey.com også.

GeirKS

Gummipakningen du referer til er vel sannsynligvis butylgummi, en seig elastisk gummikvalitet, for optimalt feste rengjøres grundig på begge flater med rødsprit.

Gummilista legges på, ekstremt klebrig, hugger seg fast, og vinduet legges på plass, skrues fast.

Butylgummi tape ble levert bl.a fra 3M, men en som driver med bilglass har nok dette.

Lykke til.

Hei !

Hadde og lekkasje fra vinduene.

Prøvde crack sealer, glem det. Prøvde silicon, glem det.

Sikaflex, sikkert OK, men griseri å jobbe med.

Så fant jeg løsningen for meg.

Butylgummikitt (fås på Biltema). Kittet godt ned i fugen mellom glass og ramme (utsiden)

la litt kitt opp på ruten som jeg formet med fingeren, (vann/såpevann på fingeren glatter) til en

skråkant så vannet kunne renne av ruten istedet for å bli liggende i overgangen rute og ramme. Har vært tette og fint nå i flere år.

Håper det kan være til hjelp.

mvh

Haba

• 4 måneder senere...

Vet dette emnet har blitt skrevet en del om før, men jeg prøver meg uansett. Har en gammel (men sjarmfull) 25 fots Princess som lekker i vinduene. Har hørt at det finnes et tyntflytende middel man kan prøve å tette langs karmene/listene med. Noen som har erfaring med slikt? Eller som har andre gode tips å komme med i forbindelse med vinduslekasjer :cryin: ?

Har hørt at det finnes et tyntflytende middel man kan prøve å tette langs karmene/listene med. Noen som har erfaring med slikt?

Eller som har andre gode tips å komme med i forbindelse med vinduslekasjer :cryin: ?

<{POST_SNAPBACK}>

Det tyntflytende du sikter til er nok Capt. Tolleys Creeping Crack-ett-eller-annet. Du får det hos Maritim. Det har nok sin virkning dersom det er snakk om veldig små lekkasjer.

Et annet tips er å trekke til alle skruene på innsiden av vinduskarmene. Dette hjalp meg.

Vet dette emnet har blitt skrevet en del om før, men jeg prøver meg uansett. Har en gammel (men sjarmfull) 25 fots Princess som lekker i vinduene. Har hørt at det finnes et tyntflytende middel man kan prøve å tette langs karmene/listene med. Noen som har erfaring med slikt? Eller som har andre gode tips å komme med i forbindelse med vinduslekasjer :cryin: ?

<{POST_SNAPBACK}>

Forsøkte for noen år siden dette produktet. Capt. Tolley kjøpte jeg fra Seatronic.

Mulig jeg ikke brukte produktet riktig, men tett ble det i alle fall ikke. :confused:

Kan hende andre har bedre erfaring med dette produktet en jeg hadde.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Capt Tolley KAN virke og er absolutt verdt et forsøk.

Eldre aluminiumsramer er ofte en del tært, gjerne i/rundt skruehull mellom inner og ytterramme, og det er derfor ikke alltid like vellykket å begynne å rote med dem. Jeg har god erfaring med å legge en limfuge på utsiden. Skjær bort alt du kan av gammel tetningsmasse og gummi. Gjør GODT rent med fettløser av et eller annet slag, Sett på maskeringstape på ramma og vinduet slik at der er plass til en moderat trekantet limfuge og legg i UV-bestandig tetningsmiddel. Jeg har brukt Pantera med godt resultat (har foreløpig bare 1/2 års erfaring men det ser bra ut så langt). Andre alternativer kan være Sikaflex med primer e.l. Det er normalt bare nødvendig å fuge de tre sidene som ikke vender nedover.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Forsøkte for noen år siden dette produktet. Capt. Tolley.

Mulig jeg ikke brukte produktet riktig, men tett ble det i alle fall ikke. 

Jeg har samme erfaring. Ble tett en uke eller to, så ble lekkasjen ti ganger verre. :cryin:

Måtte bytte hele pakningen rundt vinduet til slutt! Etterpå har jeg bare smurt vinduspakningene med silcon et par ganger i sesongen. Holder tett fortsatt, etter 8-9 år. Bruker samme type silicon som er beregnet for gummipakninger på bildører..

<{POST_SNAPBACK}>

Har prøvd Captain Tolleys et par ganger, og det blir faktisk tett. Men desverre ikke så lenge. Det som er litt dumt, er at pakningen bør være tørr ved påføring, og det tørker veldig sakte mellom pakningen og glasset. Så det må en lang godværsperiode til før man kan påføre det om det skal ha noen effekt.

Og når vi først får et par uker med pent vær, så glemmer i alle fall jeg alt som har med lekkasjer å gjøre :nonod: . Og så oppdager jeg det igjen når høststormene setter inn, og vannet trekker inn gjennom kalesja som burde vært impregnert før vinteren, vinduene som har vært nesten tette hele sommeren osv. Og ingenting av dette kan tettes effektivt før til våren. Men da skal det tas!! :lol::lol: (kanskje).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...