Jump to content

Hjemmeside med WEB kamera

Harald-

Recommended Posts

Hvis du har støtte for ftp på webserveren din finnes det hvertfall flere programmer for dette.

For eksempel http://www.theill.com/conquercam/ .

Om du da på sida di har et bilde som ligger feks i rot på serveren (feks web.jpg) så setter du programmet til å laste bildet opp med ønsket intervall dit og da overskrives bildet med nyeste bilde.

Rotete forklart, men håper du skjønner tegninga..

Hvis du har støtte for ftp på webserveren din finnes det hvertfall flere programmer for dette.

For eksempel http://www.theill.com/conquercam/ .

Om du da på sida di har et bilde som ligger feks i rot på serveren (feks web.jpg) så setter du programmet til å laste bildet opp med ønsket intervall dit og da overskrives bildet med nyeste bilde.

Rotete forklart, men håper du skjønner tegninga..

Takker for svar, da er det bare å prøve seg fram...........

Vi bruker en del webkamera til internt bruk fra www.axis.com (forhandles f.eks. av www.hoco.no). Enkle og greie kamera med innebygget Linux-basert webserver til en pris av 2.000.- og oppover (langt oppover....).

Enkle i bruk: Plugg i nettverkskabel og strøm, start medfølgende programvare (kun for konfigurering), gi kameraet en IP adresse og tut og kjør. IP adressen skrives inn i adresselinjen i Internet Explorer og levende bilder dukker opp. Der er mange forskjellige innstillinger der en f.eks. kan sette opp bildestørrelse, automatisk bildelagring til server +++++

Vær oppmerksom på at innendørs kamera IKKE egner seg utendørs og da tenker jeg ikke på fuktighet og temperatur o.l. men ute er der mye større lysvariasjoner og CCD brikken takler ikke det og blir etterhvert ødelagt i tillegg til at bildekvaliteten blir så som så så lenge den virker. Utendørs må en ha automatisk variabel iris/blender.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Sett nå, at jeg ønsker et webkamera ved båten min. Denne er jo et stykke unna bopel, og å rulle ut kabel langs hovedveien til Tjøme, er nok ikke tingen. Hva gjør man da? En eller annen senderfunksjon må til. HVordan gjøres dette? Her ser vi bort fra diskusjoner om tyveri etc.  :smiley:

mvh

M.

Da benytter du en bærbar Pc med mobiltelefon. Du får mobiltelefonen til å ringe opp internett og sende et bilde så ofte du ønsker, eller du ringer opp den bærbare PC-en og henter ned bildet. Så enkelt kan det gjøres. Det er slike løsninger som benyttes for værstasjoner o.l. med mobil dekning.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Sett nå, at jeg ønsker et webkamera ved båten min. Denne er jo et stykke unna bopel, og å rulle ut kabel langs hovedveien til Tjøme, er nok ikke tingen. Hva gjør man da? En eller annen senderfunksjon må til. HVordan gjøres dette? Her ser vi bort fra diskusjoner om tyveri etc.  :cheers:

mvh

M.

Litt avhengig av hvor langt det er til båten. Men hvis du har bortimot fri sikt, så kan du kjøpe en slik: http://www.mobilsentrum.no/products.asp?c=...&n=898800708#xy

Bildekvaliteten er upåklagelig så lenge det ikke er altfor mørkt. I dagslys er det helt strøkent bilde. Rekkevidden er rundt omkring 100m+. Men hvis du bruker en retningsorientert Wlan antenne på mottakersiden, så vil jeg tro rekkevidden fint kan økes til 1km+ !  :drink:

Sett nå, at jeg ønsker et webkamera ved båten min. Denne er jo et stykke unna bopel, og å rulle ut kabel langs hovedveien til Tjøme, er nok ikke tingen. Hva gjør man da? En eller annen senderfunksjon må til. HVordan gjøres dette? Her ser vi bort fra diskusjoner om tyveri etc.  :cheers:

mvh

M.

Hej Marna !

Om du kollar o surfer runt lite på

http://www.cia.gov/

så har dom sikkert en satelittkamera som dekker både Nötteröy o Vrengen,

med upplösning så du til og med kan se en mås-skit  på kapellet !!   :drink::lol:

S/Y Gunga Din

...Da benytter du en bærbar Pc med mobiltelefon. Du får mobiltelefonen til å ringe opp internett og sende et bilde så ofte du ønsker, eller du ringer opp den bærbare PC-en og henter ned bildet. Så enkelt kan det gjøres. Det er slike løsninger som benyttes for værstasjoner o.l. med mobil dekning.

Og er du først villig til/har mulighet til å ha en bærbar PC i båten som står på hele tiden, åpner det for en annen interessant mulighet. Har du et enkelt kamera som kan plugges til PC'n, får du programmer som kommuniserer med kameraet og gjør om PC'n til et øye som overvåker bevegelser. Hvis kameraet avslører en bevegelse, så kan du sette opp programmet til å gjøre mange artige ting. Melde fra med SMS til din mobil. Sende bilde av vedkommende til din mobil. Fyre igang et alarmanlegg. Osv. Her tror jeg at jeg har et uutforsket prosjekt foran meg. Mangler bare overvåkingsprogrammet.

Sett nå, at jeg ønsker et webkamera ved båten min. Denne er jo et stykke unna bopel, og å rulle ut kabel langs hovedveien til Tjøme, er nok ikke tingen. Hva gjør man da? En eller annen senderfunksjon må til. HVordan gjøres dette? Her ser vi bort fra diskusjoner om tyveri etc.  :boxing:

mvh

M.

Hvor langt er det fra båten og hjem i luftlinje.. Må ha fri sikt men med rett utstyr er 35 km og mer muligt..

Kjører trådløst nett opp til mine foreldre og det er ca 1 km . Virker fint til og med i snøvære.

22 Mb overføringshastighet.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

• 1 måned senere...

Ønsker å legge ut WEB kamera på min hjemmeside.

Noen som kan gi meg en ABC oppskrift på fremgangsmåte for dette?

Ønsker ikke at kameraet skal gå kontinuerlig, men at det blit tatt et par bilder i timen.

Er dette mulig på en enkel måte?

Celina

Her er helt gratis programvare for å legge ut webkamera på hjemmesiden din:

http://www.webcamfirst.com/

Bruker dette på hjemmesiden min og funker veldig bra.... :cheers:

Guest Sparky

hei :cheers:

Hvis du ikke skal vise video fungerer de fleste programmer som følger med webkamera.

Skal du vise bilder i sanntid (video) må du bruke en server som sender fortløpende bilder slik at det ser ut som 'levende bilder' (video).

Søker du på ABC og webcam på internett finner du et (av mange) programmer som gjør dette i tillegg til å legge ut lyd og ett og ett bilde til en hjemmeside hvis det skulle være ønskelig.

Hvis du ikke bruker router (fordeler signaler til flere pc'er) hjemme er dette like enkelt som å kjøre igang den programvare som følger med webkamera.

Bruker du router må du inn å åpne port(er) for at andre skal kunne lese din video.

mvh jan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...