Jump to content

Vinterkonservering av Scand Baltic 29, kan jeg gjøre det selv?


t&k

Recommended Posts

Vi har i år kjøpt oss en et år gammel Scand Baltic 29.

I den forbindele lurer vi på om hva som må gjøres før vinteren.

Motoren (yanmar) har gått 260 timer totalt, ca 100 i sommer.

Kan vi ta konserveringen selv eller bør vi overlate det til andre?

Hva med varme i båten og i motor rom? Båten skal opp på land neste helg.

Nå gleder vi oss bare til våren igjen;) :flag::flag:

 

 

Håper på svar fra mange som kan mere enn oss;)

Link to post

Slitan med ny båt og vellkommen her på BP..

 

du kan gå inn å søke på emnet her på forumet.

 

 

Det beste er å ta konserveringen selv for da lærer man litt om motor /båt og er bedre rustet om der skulle oppstå noe når man er på sjøen..

 

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=2370

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post

Jeg kjører alltid gjennom med frostveske i motoren. Tok opp båten idag, stengte sjøvannsinntaket, åpnet sjøvannsfilteret å fylte på

Frostveske ,vann 50 % blanding. Brukte ca 20 l, Var 2 stykker den ene stod å fylte på frostveske gjennom sjøvannsfilteret menns motoren gikk. Pass også på å fyll frostveskeblanding i toalett og dusj . Husk også på og tømme vv tank , og la alle vannkraner stå åpne.

Link to post
  • 6 år senere...

Ja - men ikke hvis du følger rådet i innlegg #3. :wink:

Fyll frostvæskeblanding i toalettet og pump det ned.

Og ikke tømme septiken, men altså la blandingen bli liggende i tanken?

 

Når det gjelder kjøring av frostvæskebalding gjennom motoren - skal man sørge for at denne blandingen blir liggende mest mulig igjen i saltvannskretsen, altså at at minst mulig av dette inn spyles ut sammen med eksosen?

 

Link to post

Yahoo, jeg er i samme bås, men har litt erfaring fra tidligere (utenbords). Du kjører motor god og varm med rent vann, dette bør ikke å sirkulere så du må koble på hageslange el. for tilgang til ferskvann. Etter dette er det tid for frostvæskeblanding. Får du sirkulert den er det det beste, hvis ikke må du sørge for at motoren ikke spytter alt ut.

 

Videre planlegger jeg, siden båten er ny for oss å ta en litt utvidet konservering.

Vår båt er utstyrt med innebordsmotor og drev, derfor skal jeg utføre følgende.

 

Konservering med drevpose

oljeskift motor/drev

filterbytte

dynamo og vannpumpereimer.

eksos og knutebelg

tennplugger

zinkanoder

Impeller med pakninger (denne bytter jeg til våren, og lar motor stå med gammel impeller i vinter)

kjører nok også motor med konserveringsmiddel (spray) og kveler motoren ved å stenge bensintilførsel.

Link to post

Hei,

 

Her er min gjøreliste for Viksund 340:

 

 

Motor: Bytte olje 20 l (VDS 3 olje) Bytte olje filtere (VOP 21632901 & 3582732) Bytte diesel forfilter Se etter vann eller diseldyr i bunn ) Bytte diesel motorfilter (21718912) Bytte veivhusfiltet (høst oddetalls år) Bytte luftfilter (3818541) Bytte impeller (høst oddetalls år) (Perfekt etter 2 år) Bytte 2 sinkanoder Sjekke girolje Bytte girolje Sjekke frostveske Bytte frostveske Ferskvannskjøre og fylle opp frostveske. 20l Sjekke drivreim Sjøvannskran åpnes halveis Propell/Aksling: Bytte sink på propellmutter Bytte/Juster 12 mnd/stenge fettpatron akseltetning Syrevaske propell/aksling Rorsystem: Presse inn fett utvendig på 2 nipler Sjekke nivå styrepumpe på flybridge Dieselsystem: Fyll dieseltank (Husk tilsetning) Drener begge dieseltanker Vannsystem: Tøm vanntank Tøm VV tank. Påse at termostat er i vinterstilling Ta ut stikkontakt fra VV tank Drener alle kraner (Støvsuger) Tøm dusjslange Tøm spylevannslange Tøm og demonter koplinger på spylevannspumpe Tøm og demonter koplinger på friskvannspumpe Tøm koplinger på septikpumpe (Sjøvann) Tøm septikpumpe (Frostveske fra do) Sjekk filter på septikkpumpe Frostveske i toalettpumpe (10l Støvsug dusjlensepumpe med frosveske Alle kraner settes i halvåpen stilling Monter alle pumpe koplinger Strøm: Etterfyll vann på alle batterier Topplad alle batterier Måle syrevekt Kople fra sikring til solcellepaneler Kople fra alle batterier Bytt batteri tyverialarm Bytte batterier fjernkontrollere Lade batteri VHF Lade batteri Autopilot fjernkontroll Sett bryter fra lokaljord til landjord Strømaggregat: Skifte olje 0,85 l Bytte/Rense oljefilter (høst partalls år) Sjekke viftereim Sinkanode Ferskvannskjøre Sjøvannskran åpnes halveis Topplad startbatteri Gass: Steng gasskrane Trimflaps: Olje Hekktruster: Sink Olje Bautruster: Sink Olje Sink på båt: Hovedsink hekk Renhold innvendig: Innvendig og utvendig vask av alle skuffer og skap Rense og behandle skinnsalong Ta hjem og rense tepper Ta hjem alle dyner ulltepper og ande tekstiler Ta hjem alle matvarer, alkohol og sanærveske Plassere alle puter på høykant eller luftig Sette inn luftavfuktere Vaske kjølsvin Renhold utvendig: Vaske båt Polere Båt Polere alt syrefast (Etter behov) Rense og polere propell Bunnsmøre Vaske ankertau Ta alt tauverk hjem for vask Smør opp nipler på ror Vaske fendere Vaske/ Bytte fendertrekk Båtelektronikk: Ta hjem løs båtelektronikk, kart, bøkeretc
Link to post

JRK:

Har varmtvannsbereder med kolbe og baugthruster for første gang (byttet båt):

hva betyr det at termostat står i vinterstilling på bereder?

hva innebærer olje på baugthruster? Er det det?

hvor sitter sink'en på baugthruster (har sleipner)

Sinken på baugthrusteren sitter i senter av propellen på thrusteren, bruk en Umbraco nøkkel/ evnt skralle med forlenger og Umbraco pipe.

 

larss

Hei,

 

Her er min gjøreliste for Viksund 340:

 

 

 

Motor:

 

Bytte olje 20 l (VDS 3 olje)

 

Bytte olje filtere (VOP 21632901 & 3582732)

 

Bytte diesel forfilter Se etter vann eller diseldyr i bunn )

 

Bytte diesel motorfilter (21718912)

 

Bytte veivhusfiltet (høst oddetalls år)

 

Bytte luftfilter (3818541)

 

Bytte impeller (høst oddetalls år) (Perfekt etter 2 år)

 

Bytte 2 sinkanoder

 

Sjekke girolje

 

Bytte girolje

 

Sjekke frostveske

 

Bytte frostveske

 

Ferskvannskjøre og fylle opp frostveske. 20l

 

Sjekke drivreim

 

Sjøvannskran åpnes halveis

 

Propell/Aksling:

 

Bytte sink på propellmutter

 

Bytte/Juster 12 mnd/stenge fettpatron akseltetning

 

Syrevaske propell/aksling

 

Rorsystem:

 

Presse inn fett utvendig på 2 nipler

 

Sjekke nivå styrepumpe på flybridge

 

Dieselsystem:

 

Fyll dieseltank (Husk tilsetning)

 

Drener begge dieseltanker

 

Vannsystem:

 

Tøm vanntank

 

Tøm VV tank. Påse at termostat er i vinterstilling

 

Ta ut stikkontakt fra VV tank

 

Drener alle kraner (Støvsuger)

 

Tøm dusjslange

 

Tøm spylevannslange

 

Tøm og demonter koplinger på spylevannspumpe

 

Tøm og demonter koplinger på friskvannspumpe

 

Tøm koplinger på septikpumpe (Sjøvann)

 

Tøm septikpumpe (Frostveske fra do)

 

Sjekk filter på septikpumpe

 

Frostveske i toalettpumpe (10l

 

Støvsug dusjlensepumpe med frosveske

 

Alle kraner settes i halvåpen stilling

 

Monter alle pumpe koplinger

 

Strøm:

 

Etterfyll vann på alle batterier

 

Topplad alle batterier

 

Måle syrevekt

 

Kople fra sikring til solcellepaneler

 

Kople fra alle batterier

 

Bytt batteri tyverialarm

 

Bytte batterier fjernkontrollere

 

Lade batteri VHF

 

Lade batteri Autopilot fjernkontroll

 

Sett bryter fra lokaljord til landjord

 

Strømaggregat:

 

Skifte olje 0,85 l

 

Bytte/Rense oljefilter (høst partalls år)

 

Sjekke viftereim

 

Sinkanode

 

Ferskvannskjøre

 

Sjøvannskran åpnes halveis

 

Topplad startbatteri

 

Gass:

 

Steng gasskrane

 

Trimflaps:

 

Olje

 

Hekktruster:

 

Sink

 

Olje

 

Bautruster:

 

Sink

 

Olje

 

Sink på båt:

 

Hovedsink hekk

 

Renhold innvendig:

 

Innvendig og utvendig vask av alle skuffer og skap

 

Rense og behandle skinnsalong

 

Ta hjem og rense tepper

 

Ta hjem alle dyner ulltepper og ande tekstiler

 

Ta hjem alle matvarer, alkohol og sanærveske

 

Plassere alle puter på høykant eller luftig

 

Sette inn luftavfuktere

 

Vaske kjølsvin

 

Renhold utvendig:

 

Vaske båt

 

Polere Båt

 

Polere alt syrefast (Etter behov)

 

Rense og polere propell

 

Bunnsmøre

 

Vaske ankertau

 

Ta alt tauverk hjem for vask

 

Smør opp nipler på ror

 

Vaske fendere

 

Vaske/ Bytte fendertrekk

 

Båtelektronikk:

 

Ta hjem løs båtelektronikk, kart, bøkeretc

Dette må jo være fasiten på båtstell om Høsten.

 

Kunne laget listen som en sjekkliste og huket av etter som punktene var utført..

 

larss

Link to post

Det blir vel heller motsatt. Et varmt rom gjør at fuktigheten i luften ikke kondenserer så fort som i ett kaldt rom.

Men 1 60w pære o et motorom som er kontrueert for mengder av luft inn, vil vel slippe luft ut? med mindre amn tette til. men uansett er isolasjonsevnen til glassfiber relativt lav..

Det er derfor jeg spør. Klasrer en 60w å holde et motorom "varmt" når det er -10 ute?

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...