t&k Startet 21.September.2007 Link til dette innlegget Startet 21.September.2007 Vi har i år kjøpt oss en et år gammel Scand Baltic 29. I den forbindele lurer vi på om hva som må gjøres før vinteren. Motoren (yanmar) har gått 260 timer totalt, ca 100 i sommer. Kan vi ta konserveringen selv eller bør vi overlate det til andre? Hva med varme i båten og i motor rom? Båten skal opp på land neste helg. Nå gleder vi oss bare til våren igjen;) Håper på svar fra mange som kan mere enn oss;) Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 (redigert) Slitan med ny båt og vellkommen her på BP.. du kan gå inn å søke på emnet her på forumet. Det beste er å ta konserveringen selv for da lærer man litt om motor /båt og er bedre rustet om der skulle oppstå noe når man er på sjøen.. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=2370 Redigert 21.September.2007 av ola_dunk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kurth Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Jeg kjører alltid gjennom med frostveske i motoren. Tok opp båten idag, stengte sjøvannsinntaket, åpnet sjøvannsfilteret å fylte på Frostveske ,vann 50 % blanding. Brukte ca 20 l, Var 2 stykker den ene stod å fylte på frostveske gjennom sjøvannsfilteret menns motoren gikk. Pass også på å fyll frostveskeblanding i toalett og dusj . Husk også på og tømme vv tank , og la alle vannkraner stå åpne. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 22.September.2007 Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 Bet er ikke alle som kan gjøre det på den måten. Man må vite om sjøvannsfilteret står før eller etter pumpen. Eventuelt kan man bare ta av slangen til sjøvannsinntaket og putte den i en bøtte med frostveske-blanding og starte opp motoren og kjøre det igjennom.. Sitér dette innlegget Link to post
t&k Svart 22.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 Hva med varme i båten? Må vi ha det? Vi er helt nybegynnere på dette. Er vinter konserveringen en stor jobb? Hva koster det sånn ca, om vi overater det til andre første gangen? Tusen takk for svar alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
ares Svart 22.September.2007 Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 Låner tråden for et beslektet spørsmål. Hva med slange mellom toalett og septiktank, her kan det vel også oppstå problemer ved frost?? Sitér dette innlegget Ares Link to post
Arvid_A Svart 23.September.2007 Link til dette innlegget Svart 23.September.2007 Ja - men ikke hvis du følger rådet i innlegg #3. Fyll frostvæskeblanding i toalettet og pump det ned. Sitér dette innlegget Link to post
Yahoo3000 Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Ja - men ikke hvis du følger rådet i innlegg #3. Fyll frostvæskeblanding i toalettet og pump det ned. Og ikke tømme septiken, men altså la blandingen bli liggende i tanken? Når det gjelder kjøring av frostvæskebalding gjennom motoren - skal man sørge for at denne blandingen blir liggende mest mulig igjen i saltvannskretsen, altså at at minst mulig av dette inn spyles ut sammen med eksosen? Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Yahoo, jeg er i samme bås, men har litt erfaring fra tidligere (utenbords). Du kjører motor god og varm med rent vann, dette bør ikke å sirkulere så du må koble på hageslange el. for tilgang til ferskvann. Etter dette er det tid for frostvæskeblanding. Får du sirkulert den er det det beste, hvis ikke må du sørge for at motoren ikke spytter alt ut. Videre planlegger jeg, siden båten er ny for oss å ta en litt utvidet konservering. Vår båt er utstyrt med innebordsmotor og drev, derfor skal jeg utføre følgende. Konservering med drevpose oljeskift motor/drev filterbytte dynamo og vannpumpereimer. eksos og knutebelg tennplugger zinkanoder Impeller med pakninger (denne bytter jeg til våren, og lar motor stå med gammel impeller i vinter) kjører nok også motor med konserveringsmiddel (spray) og kveler motoren ved å stenge bensintilførsel. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Du må kjøre frostvæske i toalett OG tømme litt fra septiken. Da konserverer du både toalett og pumper. Samme med dusj. Kjør litt av blanding gjennom lensepumpe for dusj. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Hei, Her er min gjøreliste for Viksund 340: Motor: Bytte olje 20 l (VDS 3 olje) Bytte olje filtere (VOP 21632901 & 3582732) Bytte diesel forfilter Se etter vann eller diseldyr i bunn ) Bytte diesel motorfilter (21718912) Bytte veivhusfiltet (høst oddetalls år) Bytte luftfilter (3818541) Bytte impeller (høst oddetalls år) (Perfekt etter 2 år) Bytte 2 sinkanoder Sjekke girolje Bytte girolje Sjekke frostveske Bytte frostveske Ferskvannskjøre og fylle opp frostveske. 20l Sjekke drivreim Sjøvannskran åpnes halveis Propell/Aksling: Bytte sink på propellmutter Bytte/Juster 12 mnd/stenge fettpatron akseltetning Syrevaske propell/aksling Rorsystem: Presse inn fett utvendig på 2 nipler Sjekke nivå styrepumpe på flybridge Dieselsystem: Fyll dieseltank (Husk tilsetning) Drener begge dieseltanker Vannsystem: Tøm vanntank Tøm VV tank. Påse at termostat er i vinterstilling Ta ut stikkontakt fra VV tank Drener alle kraner (Støvsuger) Tøm dusjslange Tøm spylevannslange Tøm og demonter koplinger på spylevannspumpe Tøm og demonter koplinger på friskvannspumpe Tøm koplinger på septikpumpe (Sjøvann) Tøm septikpumpe (Frostveske fra do) Sjekk filter på septikkpumpe Frostveske i toalettpumpe (10l Støvsug dusjlensepumpe med frosveske Alle kraner settes i halvåpen stilling Monter alle pumpe koplinger Strøm: Etterfyll vann på alle batterier Topplad alle batterier Måle syrevekt Kople fra sikring til solcellepaneler Kople fra alle batterier Bytt batteri tyverialarm Bytte batterier fjernkontrollere Lade batteri VHF Lade batteri Autopilot fjernkontroll Sett bryter fra lokaljord til landjord Strømaggregat: Skifte olje 0,85 l Bytte/Rense oljefilter (høst partalls år) Sjekke viftereim Sinkanode Ferskvannskjøre Sjøvannskran åpnes halveis Topplad startbatteri Gass: Steng gasskrane Trimflaps: Olje Hekktruster: Sink Olje Bautruster: Sink Olje Sink på båt: Hovedsink hekk Renhold innvendig: Innvendig og utvendig vask av alle skuffer og skap Rense og behandle skinnsalong Ta hjem og rense tepper Ta hjem alle dyner ulltepper og ande tekstiler Ta hjem alle matvarer, alkohol og sanærveske Plassere alle puter på høykant eller luftig Sette inn luftavfuktere Vaske kjølsvin Renhold utvendig: Vaske båt Polere Båt Polere alt syrefast (Etter behov) Rense og polere propell Bunnsmøre Vaske ankertau Ta alt tauverk hjem for vask Smør opp nipler på ror Vaske fendere Vaske/ Bytte fendertrekk Båtelektronikk: Ta hjem løs båtelektronikk, kart, bøkeretc Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Ang varme, for å gjøre konservering enklere så tok naboen alltid en 60W lyspære ned i motorrommet som han lot stå på over vinteren tilfelle noen av dagene skulle bli ekstra kalde. Dette var en gammel Risør 21. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Det er alltid lurt å lese motormanualen. Den kan ligge her https://baatplassen.no/i/forum/51-motorer/ Mye bra stoff her http://www.imprint.no/admin/bokbilder/1806.1dok.pdfhttp://www.imprint.no/admin/bokbilder/1806.1dok.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Windy37GM Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Mhp varme i motorrommet, slikt som en 60W lyspære... Vil ikke det bare generere masse kondens iløpet av vinteren? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Terje_F Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 (redigert) JRK: Har varmtvannsbereder med kolbe og baugthruster for første gang (byttet båt): hva betyr det at termostat står i vinterstilling på bereder? hva innebærer olje på baugthruster? Er det det? hvor sitter sink'en på baugthruster (har sleipner) Redigert 27.September.2013 av Terje_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Mhp varme i motorrommet, slikt som en 60W lyspære... Vil ikke det bare generere masse kondens iløpet av vinteren? mvh Bavaria32sport Det blir vel heller motsatt. Et varmt rom gjør at fuktigheten i luften ikke kondenserer så fort som i ett kaldt rom. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 28.September.2013 Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 JRK: Har varmtvannsbereder med kolbe og baugthruster for første gang (byttet båt): hva betyr det at termostat står i vinterstilling på bereder? hva innebærer olje på baugthruster? Er det det? hvor sitter sink'en på baugthruster (har sleipner) Sinken på baugthrusteren sitter i senter av propellen på thrusteren, bruk en Umbraco nøkkel/ evnt skralle med forlenger og Umbraco pipe. larss Hei, Her er min gjøreliste for Viksund 340: Motor: Bytte olje 20 l (VDS 3 olje) Bytte olje filtere (VOP 21632901 & 3582732) Bytte diesel forfilter Se etter vann eller diseldyr i bunn ) Bytte diesel motorfilter (21718912) Bytte veivhusfiltet (høst oddetalls år) Bytte luftfilter (3818541) Bytte impeller (høst oddetalls år) (Perfekt etter 2 år) Bytte 2 sinkanoder Sjekke girolje Bytte girolje Sjekke frostveske Bytte frostveske Ferskvannskjøre og fylle opp frostveske. 20l Sjekke drivreim Sjøvannskran åpnes halveis Propell/Aksling: Bytte sink på propellmutter Bytte/Juster 12 mnd/stenge fettpatron akseltetning Syrevaske propell/aksling Rorsystem: Presse inn fett utvendig på 2 nipler Sjekke nivå styrepumpe på flybridge Dieselsystem: Fyll dieseltank (Husk tilsetning) Drener begge dieseltanker Vannsystem: Tøm vanntank Tøm VV tank. Påse at termostat er i vinterstilling Ta ut stikkontakt fra VV tank Drener alle kraner (Støvsuger) Tøm dusjslange Tøm spylevannslange Tøm og demonter koplinger på spylevannspumpe Tøm og demonter koplinger på friskvannspumpe Tøm koplinger på septikpumpe (Sjøvann) Tøm septikpumpe (Frostveske fra do) Sjekk filter på septikpumpe Frostveske i toalettpumpe (10l Støvsug dusjlensepumpe med frosveske Alle kraner settes i halvåpen stilling Monter alle pumpe koplinger Strøm: Etterfyll vann på alle batterier Topplad alle batterier Måle syrevekt Kople fra sikring til solcellepaneler Kople fra alle batterier Bytt batteri tyverialarm Bytte batterier fjernkontrollere Lade batteri VHF Lade batteri Autopilot fjernkontroll Sett bryter fra lokaljord til landjord Strømaggregat: Skifte olje 0,85 l Bytte/Rense oljefilter (høst partalls år) Sjekke viftereim Sinkanode Ferskvannskjøre Sjøvannskran åpnes halveis Topplad startbatteri Gass: Steng gasskrane Trimflaps: Olje Hekktruster: Sink Olje Bautruster: Sink Olje Sink på båt: Hovedsink hekk Renhold innvendig: Innvendig og utvendig vask av alle skuffer og skap Rense og behandle skinnsalong Ta hjem og rense tepper Ta hjem alle dyner ulltepper og ande tekstiler Ta hjem alle matvarer, alkohol og sanærveske Plassere alle puter på høykant eller luftig Sette inn luftavfuktere Vaske kjølsvin Renhold utvendig: Vaske båt Polere Båt Polere alt syrefast (Etter behov) Rense og polere propell Bunnsmøre Vaske ankertau Ta alt tauverk hjem for vask Smør opp nipler på ror Vaske fendere Vaske/ Bytte fendertrekk Båtelektronikk: Ta hjem løs båtelektronikk, kart, bøkeretc Dette må jo være fasiten på båtstell om Høsten. Kunne laget listen som en sjekkliste og huket av etter som punktene var utført.. larss Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.September.2013 Link til dette innlegget Svart 28.September.2013 Det blir vel heller motsatt. Et varmt rom gjør at fuktigheten i luften ikke kondenserer så fort som i ett kaldt rom. Men 1 60w pære o et motorom som er kontrueert for mengder av luft inn, vil vel slippe luft ut? med mindre amn tette til. men uansett er isolasjonsevnen til glassfiber relativt lav.. Det er derfor jeg spør. Klasrer en 60w å holde et motorom "varmt" når det er -10 ute? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.