Avsluttet2 Startet 21.September.2007 Link til dette innlegget Startet 21.September.2007 Jeg har behov for radio i båten. Cd spiller og alllllsens greier som gir masse lyd beholder jeg i bilen og i heimen. Andre som har det på samme måten? Hva har dere valgt? Løs reiseradio som går på batteri? Er de batterislukere?? Bilstereo? Marine stereoanlegg? Tivoliradio som går på 12v? Andre 12v radioer? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Jeg sverger i hvert fall til bilstereo i båten. Løs radio er jo ensbetydende med en dings som ligger og slenger, faller ned, blir ødelagt, blir en del av alt det andre rotet du har i båten som irriterer deg. Finn en passende plass å skjære hull til anlegget eller heng det under en hylle eller under et skap. For under 100 lappen får du en plastboks som brukes til å henge bilanlegg under hyller, skap el.lign... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Jeg har en 20 år gammel Phillips reiseradio der jeg har 'vært inne i innmaten' og tatt ut 12 volt som jeg kjører til båtstrømmen. Funker helt greit for meg nå, det kommer nok noe mer avansert med utvendig antenne etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Jeg har behov for radio i båten. Cd spiller og alllllsens greier som gir masse lyd beholder jeg i bilen og i heimen.Andre 12v radioer? Det kommer selvfølgelig mye an på hvilke behov og ønsker du har, men disse er populære i proffmarkedet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ingar Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Malfix tar 1990 for Sangean ATS 909. Obs, det de kaller RDS betyr bare at den viser kanalnavnet, den stiller seg ikke inn automatisk når man flytter på seg.... Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 21.September.2007 Link til dette innlegget Svart 21.September.2007 Bilradio er helt greit, fastmontert m/utvendig antenne. Værmeldingen, bare må ha den. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.September.2007 Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 Tivoli Audio sin PAL høres ut som en god ide. Har en på hytta. Bra lyd og den mest følsomme radioen jeg har brukt. Oppladbart batteri som kan lades direkte fra 12V. Følger bare med 220V lader så du må lage kabel selv, men du får nok riktig kontakt på Claes Ohlson. Tåler en liten vannsprut om du tar den med ut også. I båten har jeg foreløpig bare en liten Sony batteriradio som jeg kjøpte på Elkjøp for en 50-lapp. Elendig lyd, men får da med meg nyhetene. Kunne ha tenkt meg en DAB radio da det er dårlig FM dekning for Alltid Nyheter på deler av Mjøsa, men har ikke plass til bilstereo. Har plass til å montere enten bilstereo eller VHF og da er det nok mest fornuftig å prioritere sikkerhet foran underholdning. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 22.September.2007 Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 Har valgt n bilstereo med DVD, denne kan i tilegg til til de vanlie funksjonene spille av filmer i div. formater. Koblet til TV'n med en enkel kabel... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
bliss X Svart 22.September.2007 Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 Jeg har i noen år brukte en slik Sangean båtradio som poseidon har linket til Fordel: God på å ta inn svake stasjoner Grei å oppbevare i båt. Bra lydkvalitet Ulempe: Syens den drar for mye strøm Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.September.2007 Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 Jeg bruker en vanlig bærbar radio, med batterier. Da kan den tas på land ved behov, eller brukes inne eller ute alt etter behov. Strømforbruket er beskjedent, skifter kanskje batterier en gang i sesongen eller så. Lurte tidligere på å legge opp en bilstereo, men har kommet til at jeg ikke har behov for dette. Så da ble det bærbar. Det enkle er ofte det beste, i følge REMA1000... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sebaldus Svart 22.September.2007 Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 Skal du primært ha en radio må du neppe gi mange kronene for en eldre bilradio med kun vanlig cd spiller eller kasettspiller. Sammen med marinehøyttalerne til biltema havner du vel på 4-500 kr for hele greia. Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 22.September.2007 Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 Gammel bilradio, med kassetspiller, ikke at den brukes, og høytalere fra biltema fungerer godt nok for meg, men skal sies at radioen ikke brukes mye Sitér dette innlegget Link to post
white money Svart 22.September.2007 Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 radio i båt, ja det må til. bruker bilstereo. Men, derimot å få slått av mobiltelefonen og satt på vhf'n da er båtlivet der... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 (redigert) Har i dag Tivoli radio ombord, men skal montere en fast radio av typen "bilradio" ombord i løpet av vinteren og var innom Maritim i går og kikket på høytalere og der har de disse Boss innfellbare modellene på tilbud... dog ikke mere enn en 100 lapp å spare.. Jeg kikket på et par 8" der til 299 kroner, er dette noe som tåler en sjøsprøyt og en regnskur under seilas... siden jeg tenker å montere disse i cockpiten Selve radioen bli montert nede i salongen og dermed ikke utsatt for fuktighet utover det som er normalt, så her går jeg for vanlig bilradio med CD/MP3 og RDS av et eller annet slag med uttak for USB... Det bør gjerne ha fjernkontroll som ikke krever fri sikt om det finnes..... uten at det koster skjorta. Srr Clas O selger noen til drøye 1000 lappen som har dette, dog er jeg usikker på om fjernkontrollen kreves fri sikt.. I salongen så ser jeg for med "boks høytalere" litt rundt forbi, og da muligens av merket Bose eller lignende som jeg mener har brukbare greier som ikke tar alf for stor plass.... Siden jeg ikke driver discotek om bord så rekker det med normalt god lyd, men trenger dog ikke spille ekstremt høyt... men at lyden er god er et must, så dermed er jeg litt i tvil om disse Boss sakene til noen få hundrelapper fra Maritim... Redigert 23.Januar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fjellbonden Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Det finnes rimelige bilstereoer med fjernkontroll som har ekstern sensor som er ment for montering i nærheten av rattet. selve fjernkontrollen har da en rekkevidde på kun doen få dm. Har selv sett etter løsning med skikkelig fjernkontroll med kabel hele veien for å søke kanaler og justere volum fra førerplass. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Har i dag Tovlio radio ombord, men skal montere en fast radio av typen "bilradio" ombord i løpet av vinteren og var innom Maritim i går og kikket på høytalere og der har de disse Boss innfellbare modellene på tilbud... dog ikke mere enn en 100 lapp å spare.. Jeg kikket på et par 8" der til 299 kroner, er dette noe som tåler en sjøsprøyt og en regnskur under seilas... siden jeg tenker å montere disse i cockpiten Selve radioen bli montert nede i salongen og dermed ikke utsatt for fuktighet utover det som er normalt, så her går jeg for vanlig bilradio med CD/MP3 og RDS av et eller annet slag med uttak for USB... Det bør gjerne ha fjernkontroll som ikke krever fri sikt om det finnes..... uten at det koster skjorta. Srr Clas O selger noen til drøye 1000 lappen som har dette, dog er jeg usikker på om fjernkontrollen kreves fri sikt.. I salongen så ser jeg for med "boks høytalere" litt rundt forbi, og da muligens av merket Bose eller lignende som jeg mener har brukbare greier som ikke tar alf for stor plass.... Siden jeg ikke driver discotek om bord så rekker det med normalt god lyd, men trenger dog ikke spille ekstremt høyt... men at lyden er god er et must, så dermed er jeg litt i tvil om disse Boss sakene til noen få hundrelapper fra Maritim... Det spørs hva du mener med god lyd. Det er vanskelig å få skikkelig god lyd på utehøyttalere. Ihvertfall de billige på maritim. Tror det finner noen 6x9 tommere som er bra, men vet ikke hvor mye vann de tåler. Det kan jo bli ganske vått når du er ute. Inne derimot er det gode muligheter. Plasser høyttalerne fornuftig og det blir ganske bra allerede. Jeg har mine på hovedskotten mod forpiggen. Hadde jeg vært deg ville jeg satset på noe rimelig ute, slik at man kan ha radio og evt vhf der. Da taper du heller ikke noe særlig hvis det de blir ødelagt og må skiftes ofte. Mens godlyden kan forbli inne. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sydvesten Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Er enig i at godlyden blir inne, og disse på Maritim er så billige at en kan bytte de ut ofte..... i cockpiten rekker med litt radiolyd da slik at reiseradioen kan høres og en værmelding i ny og ne... Er litt usikker på hvordan Bose spiller uten subwoofer.... men får vel søke litt på nettet og se hva jeg finner av ting... men jeg er litt imponert av det jeg har hørt fra Bose i allefall, de små sakene spiller bra... ut fra størrelsen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Jeg foretrekker et par gode 6x9 tommere som for eks. disse: http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=293 Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
tjaldur Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Jeg har en billig (ca. kr. 700,-) Denver radio/cdspiller (Clas Ohlson). Det interessante med den er at den har en auxinn-port. Dermed kan jeg spille av musikk/mp3 filer som er lagret på PC eller kjøre lydfiler/CD'er fra PC eller lydfilene gjennom den, ved videoavspilling (DVD) fra PC. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
Kjappen Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Hitachi DAB/FM-radio KH1150D fra Elkjøp 899,- 230V 12V og batteri Link til Elkjøp Kjempegrei DAB-radio med FM, (og klokkeradio) bare 1,57cm tykk, kan henges opp på to skruer("nøkkelhull" på baksiden). 230V eller rettere sagt 12V med medfølgende adapter eller batteripakke. Man må "mekke til" en ledning man kan koble til båtstrømmen (Klipp av trafoen på en slik fra Clas'en til 79 kr) Eller du kan klippe av trafoen på det medfølgende adapteret hvis du ikke kommer til å bruke den på land. Jeg har min som garasjeradio mens båten står på land ;-) For teknikerne: 12V 1A input, Consumption 12W Det følger også med et flip (slik at den kan stå på fx bord), og en batteripakke (som man fester på baksiden) slik at man ta den med "overalt". Den har innskyvbart bærehåndtak også. Snedden radio med helt grei lyd og enkel i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
hagalio Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 Tivoli radio,kanon bra Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 Dette virker da å være en brukbar plassering ev høytalere i cockpiten, rimelig besyttet vil de også være for vær og vind Andre alternativer er her Med plassering av høytaler i sittergruppen slik som her så bør en vel ha et par diskanter plassert mere i ørehøyde... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 Hitachi DAB/FM-radio KH1150D fra Elkjøp 899,- 230V 12V og batteri Kan ikke se noe om RDS for FM-delen. Er det i det hele tatt noen som har funnet noen DAB/FM radio med RDS? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nyste Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 Kan ikke se noe om RDS for FM-delen. Er det i det hele tatt noen som har funnet noen DAB/FM radio med RDS? Lars H. Trenger du RDS på DAB radio da? FM delen er vel bare aktuellt i enkelte utkanter nå vel? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 (redigert) Trenger du RDS på DAB radio da? FM delen er vel bare aktuellt i enkelte utkanter nå vel? Jeg tror det kan være lurt med RDS på FM delen siden land som f.eks Sverige, Danmark og andre "utkanter".... vel ikke har særlig god DAB deking, etter hva jeg kan erindre så har de vel lagt DAB på is der... Redigert 25.Januar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.