Lars H. Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 Jeg tror det kan være lurt med RDS på FM delen siden land som f.eks Sverige, Danmark og andre "utkanter" Det var liksom "utkanten" Sverige jeg tenkte på jeg også. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
terron Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 Ser noen skriver om marinehøytalerne til biltema. Vær klar over at disse kun er en "mellomtonehøytaler". Alene gir de overhode ikke diskantlyd/basslyd - og etter min mening er de derfor tilnærmet ubrukelige. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 Lars H. skrev: Jeg tror det kan være lurt med RDS på FM delen siden land som f.eks Sverige, Danmark og andre "utkanter"Det var liksom "utkanten" Sverige jeg tenkte på jeg også. Lars H. Utkant og utkant. Det kan lett bli oss som blir en utkant, når våre naboer og de store i europa velger sitt system til å etterfølge FM. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 kjøp DAB radio. så får en inn BÅTVÆRET. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Stoner Svart 25.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2008 Jeg har en bærbar DAB/FM radio som både går på 220V, 12V og har 8t batteri. Den heter Revo Pico. Da sparer du båtbatteri når motoren ikke går og du kan ta den i land. Jeg har fastmontert radio med CD og mp3 i tillegg. Fungerer godt for meg, så da blir det min anbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Braadland Svart 26.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2008 Sangean eller en Tivoli er iallefall radioer med gode mottagere.. Og et minimalt batteriforbruk.... Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Ønsker meg en ny radio i båten. Har bilstereo med høyttalere under dekk men dette trekker strøm og er vanskelig å ta med på land så ønsker meg noe bærbart. Noen som kan si noe om mulighetene med en sånn Sangean 909 sak? Virker litt spennende med disse verdensradiomulighetene som ligger i dette. Hadde dog vært greit med dab for å få inn dette båtværet... Noen av disse radioene som kan ta inn værfax/navtex via lyd-ut og lydkort? Mener også å ha lest om en slik sak som kan ta opp radioprogrammer digitalt. Fint hvis man f.eks vil ha med seg 0545 værmeldingen om morgenen uten å stå opp..Noen som tar inn vhf slik at dette kan fungere med værmelding fra kystradio? Ble mange spørsmål men håper noen har tips! Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 12.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2008 Så i dag spm fra Lars H. om DAB-radioer m RDS. Ja, det finnes, Har ikke sjekket i det siste, men jeg hadde i Hannah III 2004 mod en Blaupunkt bilstereo m/DAB og RDS på FM. Fikk denne levert i stedet for den som Windy leverte som standard dersom en bestilte stereo (ekstrautstyr). Blaupunkt er jo generelt bra, men jeg var ikke fornøyd med mottaking på DAB. Kan ha vært et antenneproblem. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Gunga Din Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Sebaldus skrev: Noen som kan si noe om mulighetene med en sånn Sangean 909 sak? http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=965 du kan oxo kolla lite på Sony.....dom har några motsv. http://www.universal-radio.com/CATALOG/portable/0360.html skall du ta in väderkartor...så måste den ha möjlighet att ta emot SSB Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sebaldus Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Lagt inn bestilling på en 909 fra ebay. Kom på kr 1250 inkludert porto. I tillegg kommer jo event moms + avgiften til staten/posten for å betale moms. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 sen kan du bygge deg ett enkelt modem......kostnad ca 100kr http://www1.shellkonto.se/icom2002/blandat/4/index.htm så tar du in väderkart...... (alternativt finnes några program som tar in signalen rett in i lydkortet på PC'n, men det har jag ingen erfaring av!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sebaldus Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Ja,...ser ut som det er mange spennende muligheter. Kan vel ikke ta inn AIS signaler også på denne måten eller? Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 (redigert) Kjøpte meg ny bilradio i bilen for 6 måneder siden. Det ble den billigste blauåpunkt med DAB. DAB er det beste som har skjedd norsk radio på mangen år, ingen skurring, gode dekningsforhold(der det er utbygd). Får inn NRK båtvær. Den skifter automatisk til FM med RDS når dab dekningen forsvinner. DAB er framtiden. Husk INGEN skurring! Redigert 13.Mai.2008 av truls8 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 (redigert) Gunga Din skrev: sen kan du bygge deg ett enkelt modem......kostnad ca 100krhttp://www1.shellkonto.se/icom2002/blandat/4/index.htm så tar du in väderkart...... (alternativt finnes några program som tar in signalen rett in i lydkortet på PC'n, men det har jag ingen erfaring av!) Det var svært vanlig å bruke denne 741 kretsen før lydkort-software gjorde sitt inntog. Å bruke lydkortet til dette er langt å foretrekke, da programmene sammen med PC'en har DSP (Digital Signal Prosessering). Så med riktig software - f.eks. JVCOMM32 - og en kabel mellom f.eks. headset uttak på radioen og mic/line-in på lydkortet kan du motta de fleste utsendelser. AIS må du imidlertid ha en ganske bredbåndet mottaker på og du må gjøre ett lite inngrep i radioen og kople til kabel som skal til lydkort via en kondensator. For de fleste blir det for mye leamikk... og er vel helst passende for innomhus eksperimentering. For båtbruk bør du heller satse på en dedikert AIS mottaker. Geir Redigert 13.Mai.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Gunga Din Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 GeirT skrev: ................. For de fleste blir det for mye leamikk... mye leamikk blir det...... her er en som gjort det........ http://rl.se/polisradio/ais.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sebaldus Svart 13.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2008 Har også en NASA ais-boks så dette med ais er ikke noe stort poeng. Har pc ombord med lydinngang så kan bli morro å eksperimentere litt med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 En liten anbefaling hvis du ønsker "reiseradio" i liten format og går for kvalitet. Vi har fast stereo med høyttalere inne og ute (inkl DAB), men jeg har savnet en liten reiseradio som man kan ha med seg uansett hvor man er. Eller ha i armkroken en enslig tidlig morgenstund - uten å vekke hele mannskapet. Jeg opplever ofte at det det er så mye billig "bruk og kast" på markedet at man strever med å få fatt i noe som virkelig oser av litt kvalitet. Dette tror jeg er et unntak. Expert har en DAB-radio som heter Sangean DPR-531 som i utgangspunktet koster 1699,- Med oppladbare batterier skulle de ha ca. 2.000.- for den. Ferdig prutet ble det til slutt 1.701,- Jeg har ikke satt meg så mye inn i priser på DAB-radioer, men jeg syns det var var fryktelig dyrt. Men det oser av kvalitet. Og når jeg får testet den, så er det liten tvil om at den lille saken leverer. Utrolig bra lyd til å være temmelig liten, og det er vel et av de vesentligste poengene. 192 kbps i ytre del av Hardangerfjorden (Husnes) går fint. Har man dårlige ører får man overskriftene på nyhetene m.m. i tekstformat. Er man utenfor rekkevidde av DAB-signaler så vil den også fungere som ven vanlig analog radio. Så får vi håpe at førsteinntrykket varer ved ... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 Takk for rådet om god "små"-radio ombord. Jeg sliter med å finne en liten radio som gir gode lytterforhold. Er det andre gode råd for en god, enkel radio. Jeg har brukt så mange penger opp gjennom årene på såkalte "brukbare" radioer som ikke virker, at jeg nå er litt kritisk til rådene. Men jeg ønsker en god liten radio. Flere innspill mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Tivoli Songbook er jo en meget bra radio. Vet ikke om den er kommet med DAB ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 Løftar ein litt gamal tråd. Har montert 4 høgtalarar og ein god bilradio i båten. (Pioneer DEH-P88RSII) Dette vart gjort for nokre år sidan, men so stoppa prosjektet opp. Her om dagen tok eg opp att prosjektet. Høgtalarane er innebygde og vanskeleg å kome til på baksida utan litt riv. Alle leidningar er ført fram til radioen som er lett å kome til. Korleis finn ein utav kva som er pluss og minus når eg ikkje har merka høgtalarleidningane med pluss og minus? Kan ein parvis høyre (måle) på lydstyrken om dei er rett kopla. (Hadde eg lagt dei mot kvarandre hadde eg høyrt det, men det let seg ikkje gjere her.) Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 Fant dette tipset et annet sted, men aner ikke om det fungerer: "Da kan du bruke et lite 1,5V batteri for å teste. Kople baterriet til ledningene og kjenn at elementet beveger seg Utover. Da vil pluss på batteriet være koplet til pluss på høyttaleren." Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 Det batteritipset funker. Gjorde det selv i min båt. Mener også jeg brukte sånne bass-test på youtube/spotify for å høre om de var rett koblet.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 ja, er de koblet i motfase så forsvinner bassen , samt at stereobildet blir noe merkelig. Om man bruker balanseknappen og vrir helt over til en av sidene og det da blir mer bass så er det kobla feil. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 31.August.2016 Link til dette innlegget Svart 31.August.2016 Koble på en høyttaler med denne lyden. Når du kobler til den andre høyttaleren skal volumet øke om det er lik polaritet, om lyden blir lavere har de motsatt polaritet. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
HerrPedersen Svart 2.September.2016 Link til dette innlegget Svart 2.September.2016 (redigert) Det gode, gamle trikset for å sjekke om stereo-høyttalerer er koblet i fase, er å mate dem med såkalt "hvit støy" - f.eks. susen fra en gammel FM-radio uten signal. Er høyttalerne koblet rett (i fase) vil det høres ut som støyen kommer fra et punkt midt mellom høyttalerne, er de koplet ut av fase, høres det ut som støyen kommer overalt fra. Det er avgjørende at det er samme signal som mates til begge høyttalerne, altså fra en monoradio eller en av kanalene fra en stereo-radio. Redigert 2.September.2016 av HerrPedersen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.