AndersH Startet 21.September.2007 Link til dette innlegget Startet 21.September.2007 Beklager om dette nærmest er utdebatert om dagen, men jeg er jo selvsagt, som alle andre, opptatt av å gjøre dette korrekt så da får jeg håper det er lov å spørre en gang for mye?:-) Jeg har en Askeladden Beetle med Merc 1.7D som skal opp i disse dager. Jeg har i alle år hatt påhengs som jeg har tatt hånd om selv, men jeg har aldri vinterkonservert en innbordsmotor, eller en dieselmotor for den del. Jeg er i utgangspunktet usikker på om jeg skal få andre til å ta det, men på en annen side har jeg nå skrudd min del i de yngre dager så jeg burde jo strengt tatt klare å få det til? De tingene jeg lurer på konkret: Jeg antar at det er snakk om bytte av dieselfilter, oljefilter og olje? Antar også at oljen må suges opp gjennom peile-hullet? Ca. hvor mye olje kan jeg forvente å få opp derfra når jeg kan si meg fornøyd? Er det obligatorisk å bytte alle sinkanoder, eller er dette noe som man ser an i forhold til slitasje? Fins det er "pakke" med alle som skal byttes, eller må jeg selv komme med liste, mål, osv? Usikker på hva som må gjøres med drevet. Belger? Skal det smøres med noe anti-gro saker, ala blank bunnsmøring? Noen har snakket om at man må demontere drevet fra båten og ta det inn? Jeg har skjønt at jeg bør kjøre en vann/glycol blanding gjennom kjølesystemet. Som nevnt har jeg kun erfaring med påhengser hvor jeg satte på slike "øreklokker" og kjørte ferskvann gjennom motoren før vinterlagring. Hvordan er det med Alfa drevet? Skal jeg koble meg på noe spesielt sted med slange for å få sugd inn glycolen? Antar at man starter motoren (på land) og lar den selv suge inn blandingen? Det var mange spørsmål og det er kanskje formye å få forklart over forumet.....? Om noen tar seg tid til å svare hadde jeg vert svært taknemlig!:-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Endeavour Svart 22.September.2007 Link til dette innlegget Svart 22.September.2007 (redigert) Hei. Her er min versjon av vinterkonservering: Jeg tar en tur på fjorden og kjører motoren godt varm. Umiddelbart etter suger jeg opp den varme oljen gjennom peilerøret. Bruker en vakumpumpe kjøpt hos Maritime. Pumper opp vakuum og lar den virke en stund. Oljen kommer ikke fort i den tynne slangen. Må etterpumpe stadig. Det meste av olje får jeg opp på denne måten. Skifter så oljefilter og fyller på ny olje. Jeg lar motoren få gå en stund med den nye oljen. Etter at båten er kommet på land, kobler jeg fra vannslangen fra sjøvannsfilteret og legger enden i en stamp/stor bøtte ved siden av motoren. Fyller vann i denne med en hageslange. Starter så motoren og lar den få vann fra stampen. Fyller hele tiden etter med hageslangen. Ofte må jeg stoppe motoren fordi vannslangen ikke gir nok vann til stampen. Til slutt fyller jeg frostveske i stampen og lar motoren suge inn dette før den stoppes. Så tapper jeg oljen av drevet (Mercr. Bravo 1x). Selv om jeg åpner lufteskruen oppe på drevet, samt skrur av toppen av påfyllingstanken inne i båten, renner olje sent ut. Sjekker om det er spon i oljen og om den ellers ser fin ut med tanke på vann. Jeg tar drevet av ja. Det er fort gjort. På den måten har jeg kontroll på om det er vann i knutebelgen. Sjekker så at belgene ser fine ut. Har byttet belger med 3 til 5 års mellomrom. Sjekker så alt av sink på motor og drev og bytter de som er 50% brukt. Tapper også ned grovdieselfilter. Evt. skifter innsats og motordieselfilter (finfilter). Men så lenge jeg ikke har hatt noe redusert turtall, så stresser jeg ikke med å bytte dieselfilter hver høst. Men i fjor høst gjorde jeg helt ren dieseltanken og byttet filter. Fyllte på ny diesel. Kjørte så lufteprosedyre (automatisk lufting på Steyr) og lot alt stå slik over vinteren. Jeg vet at noen driver og starter motoren med jevne mellomrom i løpet av vinteren, men det synes jeg er unødvendig. Kaldstart er ikke det en motor liker best. Har aldri hatt startproblem på våren. Jeg tar en skikkelig rengjøring på drev og propell. På våren smører jeg drevet med antigroestoff (bruker kost i fartsretningen). Stålpropellen blir polert. Monterer drev og propell på båten og fyller ny olje på drevet. (Neste år skal jeg tilsette QMI i oljen for å se om jeg får mindre raklelyd fra drevet når det står i fri.) Så det var det jeg har tenkt å gjøre i høst. Håper jeg ikke får noen negative overraskelser. Men så lenge alt har gått som normalt i sommer, tror jeg det skal gå bra. Redigert 22.September.2007 av Jostein E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 5.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Nå har denne Merc 1.7 motoren vanninntak gjennom drevet. Noen som har en slik motor som kan tipse om hvordan de gjør det med kjøring og skylling med ferskvann, og hvordan de til slutt får fylt systemet med frostvæske? Jeg har slike "øreklokker" som jeg har brukt på påhengsene jeg har hatt, men er det tilsvarende man bruker på dette drevet? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Endeavour Svart 16.November.2007 Link til dette innlegget Svart 16.November.2007 Om du har en stor stamp/tank som drevet kan stå ned i, kan motoren suge inn vann på vanlig måte. Først kjører du bare med ferskvann (evt. med hageslangen opp i stampen for å skifte ut vannet), så kan du tilsette frostveske til slutt. Men det blir mye vann å blande frostvesken i. Det beste er å demontere slangen på drevet inne i båten og sette den opp i en 20 litersdunk ved siden av motoren (slangen må trolig skjøtes). Fyll vann i dunken. Etterfyll hele tiden mens motoren suger vann. Avslutt med frostveske ca. 15 litersblanding og la motoren suge inn alt. Stopp med en gang dunken er tom. Glem de øreklokkene for påhengsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Melvins Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Har ikke "drevet" en inpeller ? Da blir det vanskelig å sette et kar inne i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Vinterkonservering ble gjennomført med stort hell i fjor høst. Jeg brukte "øreklokkene" siden impelleren på disse motorene står i drevet. Laget meg til med hageslanger og en kran som jeg kunne vri over for å skifte fra vann fra vannkrana, til forstvæske fra en bøtte. Når motoren hadde gått litt med ferskvann vridde jeg gradvis over og til slutt slurpet den i seg frostvæske. Stengte motoren når jeg så at det var litt blått i det som kom ut igjen. Så lenge den hadde gått på vann allerede klarte den å suge fra bøtta på egen hånd når jeg hadde sjaltet helt over på den. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.