Jump to content

Båtplassens "strøm-forum"?

Marwin

Er en slik "konferanse" av interesse?  

193 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Vi har etterhvert fått med en god del kunnskapsrike "trikkere" på Bp. :yesnod:

De mest "hotte" emnene har gått på landstrøm, jording, tæring, lading, radio (antenner), lodd, navigator, støy og stråling+++, kort sagt ELEKTRO (i en eller annen form). :smash:

Brannfakkel:

Hva med en "konferanse"... :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Tenker høyt: Største båt-tetthet befinner seg i Oslo-området (Plankebyen-Hovedstaden-Bibelbeltet, for oss i "utkanten")... Hva med ei helg (lørdag-søndag) et eller annet sted i dette området, hvor vi leier et lokale og spekker to dager med foredrag / diskusjoner rundt nevnte emner?? (Med noe sosialt lørdags kvelden)... :cheers:

Det er sikkert mulig å få med noen leverandører til å profilere seg også (sponsing??) :rolleyes:

Eller er dette en vill utopi etter en pils lørdag kveld?? :blush:

Redigert tillegg...

JEG ville gjerne spandere på meg en tur (50 mil hver vei) av 2 grunner: Det faglige utbyttet, OG hilse på de jeg (ofte) "krangler" med... :yesnod::smash:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Dette er et meget interesangt tema. Jobber selv som elektriker og har fått stor interesse for dc og problemer med ac i lystbåter.

En ide`å be inn Paul Rosenquist ( Ladac)

Har svart: så fremt jeg får tid.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Forutsatt at det er plass til "dummies" i salen, og at man kanskje også kan legge opp til et eget "dummies' corner", kan jeg gjerne tenke meg å være med på dette. Det kunne faktisk bringe Baatplassen et steg videre. God ide.

Det bør selvsagt legges opp på et nivå så det forståes på grunnplanet også! Selvsagt. :yesnod: Og mottoet bør f.eks. være: "Ingen spørsmål er dumme!"

Hadde vært fint om KNBF, Norboat og myndighetene kunne vist sin interesse her. Det er tross alt store verdier som står på spill grunnet manglende viten.

Enig. Hvem som skal "styre" en slik sammenkomst, har jeg ingen formening om; JEG slenger bare ut idéen p.g.a. MANGE innlegg om nevnte emner!

Dette er et meget interesangt tema. Jobber selv som elektriker og har fått stor interesse for dc og problemer med ac i lystbåter. En ide`å be inn Paul Rosenquist ( Ladac)

Absolutt! Han OG mange andre kanskje?

Tillegg:

Hvis antall positive stemmer i denne pollen blir stor nok, kan det være en idé å gå videre.

Jeg har fulgt med så godt jeg kan om dette med strøm i båt her i forumet og det jeg sitter igjen med er at mange mener å inneha kompetanse om faget, men enigheten mellem de med kompetansen er ikke alltid like stor... dermed ser jeg en viss fare for at dette blir en konferanse med begrenset utbytte for oss uten inngående kompetanse om faget, men muligens god underholdning om diskusjonene som vi har her flyttes fra papiret til plenum... Jeg er med på dette så lenge det godt organisert med saklig og godt forankret i annerkjente teorier og "ikke på sparket" presentasjoner med egen sysning..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg er av samme oppfatning som sydvesten. Det er flere med masse kunnskap om temaet, og jeg har delvis lest det meste, men savner noe som er løsningsorientert. Jeg har ikke noe ønske om å fordype meg i all verdens teorier, men ønsker praktiske løsninger.

En slik "strømekspert" diskusjon har liten nytteverdi for meg, men presentasjoner av gode løsninger der man også underbygger hvorfor dette er den beste løsningen hadde vært nyttig.

Jeg synes tiltaket er godt. Å få en samling hvor kunnskapsrike formidlere forteller om kompliserte tema på en innsiktsfull og forenklet måte er alltid fasinerende. Etter å ha deltatt i Poseidons D5L opplegg, har jeg fått stor tiltro til kombinasjonen av et nettbasert diskusjonsforum og helgesamlinger. Den praktiske organiseringen og å finne et egnet overnattingssted er kanskje den største utfordringen.

..Jeg er med på dette så lenge det godt organisert med saklig og godt forankret i annerkjente teorier og "ikke på sparket" presentasjoner med egen sysning..

De av oss som har drevet med å holde kurs/konferanse, vet at et slikt opplegg MÅ legges opp seriøst. "Synsing" kan vi ta i pausene; Og/eller komme med spørsmål underveis.

... men savner noe som er løsningsorientert. Jeg har ikke noe ønske om å fordype meg i all verdens teorier, men ønsker praktiske løsninger.

Det er mange former for forelesninger; Noen er ren teori, men det JEG tenker på er mere praktiske løsninger; Og hva "lovmakerne" EGENTLIG krever / ønsker. ((Vedr. AC i båt?) Hva med å la DEM få en bolk, med mulighet til å legge frem "sine krav" OG løsninger i DAGENS situasjon?

... Den praktiske organiseringen og å finne et egnet overnattingssted er kanskje den største utfordringen.

NTjaaa, Men det finnes vel sikkert et hotell med fasiliteter, utenom "sessong", som kunne stille opp med akseptable priser?

Har en uvane å tenke høyt her (innimellom): Første "bolk" kunne være på "dummies-nivå" (IKKE negativt ment!) for å få med de fleste; F.eks. forholdet mellom Ohms lov og kabeldimmensjoner, så dynamoens funksjon og oppbygging....

Senere bolker KAN f.eks. holdes av leverandør(er) (Batterier, ladere, utstyr, osv.) som en ren markedsføring OG kompetanseheving (inkl. sponsing)....

Hovedsaken er at det hele må / bør holdes innenfor visse rammer, så ikke noe flyter ut...

Vi BØR kunne sitte igjen med et fornuftig kompendium, økede kunnskaper om emnet OG et trivelig minne...

To-dagers kunnskapsrettede kurs koster vanligvis 3 - 6 lapper PLUSS opphold... HÅPET er at VI kan klare det for utgiftene til en rimelig hotellovernatting plus 2-3 hundrelapper for kompendium :rolleyes: :rolleyes:

NTjaaa, Men det finnes vel sikkert et hotell med fasiliteter, utenom "sessong", som kunne stille opp med akseptable priser?

Det går jo an å undersøke med det martime miljøet utpå vinteren, en tur med Kielfergen/København/danskebåten eller noe slikt. Kan jo kombineres med at skipperfruene fikk seg en shoppingtur også, samt at det sosiale ville jo kunne bli upåklagelig.. Samt at det er lettere å få innvilget permisjon for enkelte skippere

Seminaret kunne jo også legges opp med andre faglige innslag fra de av oss som føler for å bidra med kunnskap om andre båtrelaterte emner..... Mulighetene er mange

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Båt-tur? Tja, hvorfor ikke? Men DEN delen kan vi vel ta etterhvert...

Etter som over 40 har svart positivt så langt, våger jeg på et utkast til emneliste :rolleyes:

1. Generelt om strøm ombord.

2. Batterier: Typer/egenskaper, lading og lagring, sulfatering / levetid / behandling.

3. Batteriladere: Typer/egenskaper, trinnet lading / vedlikeholdsladere.

4. Kabling ombord. Dimensjonering, strekkavlastning, spenningsfall, sikringer, feilkilder, brannfare.

Utførelse, festing, lodding, krymping (fordeler/ulemper)

5. Strømforbruk ombord: Batteri-instrumenter, forbrukere, strømsparing.

6. Landstrøm: Lover og bestemmelser, faremomenter, forskjellig type installasjon.

7. Jording: Forskjellige former for tæring, beskyttelsesformer (anoder, jordfeilvern osv.).

8. Apparater ombord. Signalkabler, antenner, transdusere, coax, stråling og støy; Tiltak for å bedre anleggene.

9. Lynavledning og oppførsel i tordenvær ombord i båt.

10. Instrumenter for feilsøking i anlegget ombord.

Andre forslag? (Listen kan sikkert bedres / stokkes for bedre progresjon?) Redigert underveis.

Vil tro at innslag fra leverandører av batterier, ladere, skilletransformatorer, utstyr osv kan smettes inn mellom disse bolkene.

:rolleyes: :rolleyes:

Svarte "ja, hvis jeg får tid" dvs. er hjemme fra jobb.

Passer vel best i det som ble betegnet som "dummies corner", men forsøker å suge til meg så mye lærdom om emnet som muligt.

Sydvestens forslag om å legge det til en av fergene er glimrende. Får ikke rimligere overnatting enn det. + at madammene kan shoppe og at vi er på sjøen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

En ide`å be inn Paul Rosenquist ( Ladac)

Sikkert fint om sånna eksperter kunne blitt med , kansje dem vil ha et slikt kurs for oss ?Nå har vi jo Becker her inne på forumet som hjelper til stadig , når vi kommer med di "smarte" spørsmåla våres. Strøm er nesten greskt for meg , liker ikke strøm heller . Har en egen evne til å få strøm så det holder , men 12 v går jo litt bedre.

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Spekteret av elektro i båtanlegg er enormt...

Fra den enkle snekka med dynamo, batteri og lanterner, til den nye stoore luxusbåten til 2-3 mill.+++

Å dekke disse ytterpunktene fullt ut, vil være umulig på den tid som er tenkt avsatt (ei helg).

Hensikten med kurset / konferansen er å gi noen praktiske råd om hvordan man KAN gjøre enkelte ting med el-anlegget (se utkastet i innlegg #13), endel info om de mest elementære komponenter og hint om feilsøking osv.

Men: Samtidig påpeke at på kostbare kompliserte anlegg, er det kanskje best å overlate de inviklede jobbene til fagfolk hvis man sjøl ikke føler seg sikker... :rolleyes:

Sikkert fint om sånna eksperter kunne blitt med , kansje dem vil ha et slikt kurs for oss ?Nå har vi jo Becker her inne på forumet som hjelper til stadig , når vi kommer med di "smarte" spørsmåla våres. Strøm er nesten greskt for meg , liker ikke strøm heller .

Og dette gjør han Jørg gjerne fortsatt :yesnod:

og han prøver å holde øyene åpent for å "finslipe" litt, så sant det finnes alt for grøve feil.

Hvis det finnes slike, fordi her på forumet er jo heldigvis også mange mange andre som steller litt med folk som trenger støtte.

Derfor er man jo deltaker på et forum.

Jeg har heller ikke noe i mot en slik møte, helt omvent.

Dette kan blir ganske underholtsomt, morsomt og lærrik for noen.

Men i så fall får vi antakeligvis ikke hele "besettningen" på bare et bord.

Vil si at deltakerunden blir ikke virkelig "mange hundre", tror jeg.

I tillegg liker ikke jeg å "lære bort" alt for mye, eller sier bedre "for dypt".

Hvis jeg forklarer noe til (er ikke ment slem) folk som ikke har hele grunnlaget

da reduserer jeg dette gjerne på nivå som holder at en person forstår hva vi snakker om.

Dette ikke pga. at jeg synes at normalt folk er "for dumm", men for mye detalj kan blir farlig også.

Fagprat er noe for fagfolk.

For mye fagprat kjeder ikke bare de fleste, men fører mange i fare med å mene "nå kan man dette alt".

Plutselig.

Akkurat der ligger faremomentet.

Man kan vel skjelden lære bort alt som man har lært selv i løpet av noen ti år på bare en kveld.

Men hvis man begynner å hantere med strøm, da skulle man først vite hva man gjør.

Altså ikke "åh, kortsluttning, feil, da må det vel kanskje omvent", eller slik.

For min skyld er det best at man reduserer mye av en slik "kurs" på noe detalj, disse som er viktig å vite om.

For eksempel

-riktig feilsøking, altså når og hvor, slik at man kan vurdere situasjonen det man er i.

Dette hjelper å bestemme om man trenger faglig hjelp av noen som også vet om flere bakgrunn og muligheter,

eller om man kan fikse problemet selv.

Slik kunnskap hjelper også å spare mas, nerver og penger, fordi man kan forklare seg bedre i så fall.

-riktig hantering av måleutstyr, om i det hele tatt, når og hvordan:

Redusert på det som er viktig å vite om ved vanlig bruk/sjekk av komponenter.

Dette hjelper å spare både tid og usikkerhet.

-riktig utvalg av installasjonsmateriell, kabler, isolering, sikringer (!) og tilsvarend riktig hantering med verktøy.

(ang. bruk av verktøy og tilkoblingsmateriell får sikkert noen få som jeg kjenner til "rødfargete" ører akkurat nå :smiley:)

Jeg synes at dette er så "bråviktig" at man skulle snakke om det i hvert fall.

Slike ting er for min skyld nyttig å formiddle.

Men da slutter det allerede, fordi mye annet må behandles meget forsiktig allerede.

Så kan ikke jeg tenke meg at 230-Volt elektrikkere begynner å fortelle om hvordan man hanterer 230V,

eller enda verre om hvordan at dette skal bygges opp.

Her gjelder: Bare en feil kan være grunn nok for at noe/noen blir skadet alvorlig, hvis ikke verre.

Og dette tar sikkert ingen frivillig på samvittnigheten sin.

Men man kan bruke en slik møte for andre forklaringer i tillegg.

F.eks. om hva som skjer pga. dårlige kontakter, motstand, for tynne kabler, praktisk fremvisning altså.

Det samme ang. dynamoladning, komponenter, og hva som skjer hvis disse svikter.

Dette er alt ting og temaer som kunne være ganske interessant og spennende for mange.

Ellers tror jeg at man skulle redusere en slik møte offisielt på noen få enkle temaer og praktiske framvisninger.

Detalj som er både viktige og spesielle for noen få kan da diskuteres etterpå,

så har man litt "bensin" i tillegg for det.

Gleder meg i så fall hvis jeg kan bidrar med noe.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ja, Marwin, gjør det gjerne.

Man skal ikke missforstår det jeg skrev.

Jeg synes at slike møter hjelper mye.

Jeg kan se det når jeg ble invitert til grupper/klubber.

Alle vet noe, og det er ofte så mye allerede at man bare behøver å gjøre "finkorrektur"

på f.eks. enkle detalj eller moten hvordan en tenker.

Men ofte mangler det en persønlig prat, for å bruke andre ord ved forklaringene.

Ingen tekst man bruker kan erstatte det,

fordi oppfattningsevnen av "en" behøver ikke å være det samme som hos "en annen".

Da ser man ganske fort at bare noen forandringer på "praktiske forklaringer" virker som vidunder.

Og ved en prat, hvis noen får sjanse for å spørre inni mellom, går det raskere å forklare ting omvent.

Så står til, det blir sikkert fint. :yesnod:

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 4 år senere...

For spes. interesserte! (Fra linken om induksjonsovner og økonomi)

Ved søk på DENNE vil man få et lite begrep om hva jeg mente med spørsmålet om harmoniske strømmer.

Ved svært lav nettimpedans behøver som regel ikke dette å gi problemer, men hvis nettimpedansen er litt høyere, vil dette påvirke spenningen, som igjen vil gi høyere driftstemp. på alle komponenter med "kobber og jern", dvs. spoler, transformatorer, motorer, drossler osv.

Disse harmoniske strømmene blir også registrert på kW-måleren, så hvis f.eks. en induksjonsovn har halvledere i inngangen (triac, / thyristor/diode el.l.) vil spes 5. og 7. harmoniske gjøre seg gjeldende; Strømmer som vanligvis ikke lar seg registrere på et vanlig ampéremeter.

Meningen med denne ytringen er at påstemplet kW /watt på slike inretninger + div "sparepærer" osv. ikke ALLTID stemmer. Strømmen du virkelig betaler for kan være noe høyere! :headbang:

Dette ble et lite sidesprang til innledningen, men tar det med her pga. el.-støy og økende grad av elektroniske duppeditter ombord.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...