roaldbj Startet 23.September.2007 Link til dette innlegget Startet 23.September.2007 Det kommer stadig nye medlemmer til BP og det kan være greit å formidler erfaringer med oppdatering av vær og vindforhold for de som seiler i Oslofjorden. Et nettsted som har hatt stor funksjonalitet slik jeg har registrert, er http://www.kuling.com/index.php?Pg=2 I dag har det vært tiltagende sørlig vind i fjorden Så kan vi etter hvert oppdatere tråden med Steilene, Færder og Moss. Sitér dette innlegget Link to post
Rossicus Svart 23.September.2007 Link til dette innlegget Svart 23.September.2007 Vel, da kan eg bidra med Gullholmen, Moss Havn, Larkollen og Færder: Gullholmen, Færder, Strømtangen osv: http://met.no/observasjoner/stavernodden/stavernodden.shtml (timesmålinger, men gjør nytten) Moss Havn har ein værstasjon som gir bra data for Værla/Mossesundet: http://www.moss-havn.no/weather/index.html Og Larkollen finn ein på: http://www.vindsiden.no God fornøyelse Rossicus Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 23.September.2007 Link til dette innlegget Svart 23.September.2007 Herbern har en sak også, men den er noe ustabil.. (har akkurat nå vært nede siden 12.) http://www.herbern.no/weather/ Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 23.September.2007 Link til dette innlegget Svart 23.September.2007 Her er fra Skjærhalden http://wewind.ostfold.net/WDL/index.html MvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Astor Svart 23.September.2007 Link til dette innlegget Svart 23.September.2007 Rett sør for Svelvik står en værstasjon på¨Bogerøya. Været i dette området finner du på Vindsiden. Et kamera for Svelvikstrømmen er satt opp av Kystverket. Det finner du HER. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sjøtummel Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 I min lune havn har vi gått over til å telle hvor mange båter som sliter seg (2 i kveld, det var dette med å fortøye for storm da ) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Det blåser godt sydlig i Oslofjorden nå i dag, her et utsnitt fra www.kuling.com som viser vindforholdene ved Drøbak utover dagen. Omlag 40 semundmeter i noen kast. Slett ikke verst. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Da tror jeg de skal sjekke den vindmåleren. Orkan er 32 m/sek. Og så mye blåser det ikke i dag. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Enig i det, men det har blåst så mye at Bastøy-Fosen ferjene har innstilt grunnet vansker med å legge til i Horten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Meterologisk institutt melder til Radio Moss at det er sørlig stiv kuling i Oslofjorden, og at været ikke ser ut til å bli bedre før utover mot kvelden da vinden vil dreie seg svakt sørøstlig. Dette er fra Moss Avis. Mulig det er vindretningen som gjør det vanskelig å legge til kai. Det røsker godt i huset vårt av og til. Vi har hatt noen fine virvel vinder rundt huset som har samlet sammen alt løvet vårt i et par flotte hauger. Gjorde høstjobben enkel Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Jeg så et par båter som skulle inn i Sonskilen i dag, blant annet en svært erfaren bårfører. Begge båtene måtte legge om strategien og fortøye andre steder enn tiltenkt. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Det har lugga godt i huset her også, og jeg hadde tenkt meg en tur ned i havna. Virker som det har løya litt? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Har vært i båten i hele dag. Joda, det har blåst godt, men ikke værre enn andre vindfulle dager på høsten. Lite båttrafikk på Breiangen. Tiden har gått med til å flekke over noen partier på motoren. Greit med slike dager også. Alltid noe som skal gjøres. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Jens_P Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Mulig det er vindretningen som gjør det vanskelig å legge til kai. Da Tønsbergs Blad var innom Bastø Fosens kontor ved kaia i Horten i 14-tiden søndag ettermiddag, fikk vi opplyst at det blåste kuling, med opp mot liten storms styrke i kastene midtfjords. – Problemet er å legge til kai. Det kan ta så mye som en halv time, sier Cato Uhlmann, landansatt i Bastø Fosen. Fra Griseværet stopper Bastøfergen i Tøsbegs Blad. Har blåst temmelig ren sønnavind i dag, noe som gir ferga vinden på tvers i Horten. Turen i kaia for Bastø III for ca tre uker siden har nok heller ikke økt lysten til å utfordre naturkreftene. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
roesok Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 (redigert) Joda, det har blåst godt, men ikke værre enn andre vindfulle dager på høsten. Rett ord til rett tid Astor. For en Vestlending så er det med en viss undring jeg observerer at stiv kuling kan føre til så mange bekymrede innlegg, både i denne tråden og andre. En kuling hører høsten til! Har forståelse for at ferger kan få problemer ved en storm, men om alle fergene som trafikkerer langs kysten skulle innstilles ved en kuling så hadde det blitt få avganger høst- og vinterstid. Men det har vel sammenheng med at de som bor langs Oslo-fjorden legger lista noe lavere når begrepet uvær skal defineres. Og nå er det vel ikke lenge til det kommer noen cm med snø over Oslo-området med påfølgende meldinger i media om "snøkaos".... Redigert 28.Oktober.2007 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Anonym Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 roesok. Her skal jeg fortelle deg noe.. Oslofjorden er et farvann som tildels er meget ubeskyttet. Mye vind medfører ikke bare bølger, men også at det pumpes inn en del liter vann, vannstanden her jeg ligger har økt med minst 1 meter siden vinden begynte, og mer skal den øke.. I morgen skal den være ca 128cm over sjøkartnull, sommerstid er det sjelden den er mer enn 50cm over. Dette er noe som kan forårsake problemer grunnet brygger som er dimensjonert for normale tidevannsforskjeller. Ellers skal det også sies at fergeleiet i Horten ligger særdeles uskjermet til, og at det ved sønnavind blåser rett i siden på båten. Som kjent har slike ferger ofte relativt stort vindfang. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Tviler ikke på at dere opplever været nå som problematisk, jeg kommenterte dette på generell basis. Anonymus nevnte noe om brygger som ikke er dimensjonert for slike værforhold, og der er du vel ved kjernen. Båtplasser, brygger, fergekaier etc. er nok ikke dimensjonert på samme måte som på de mer værutsatte stedene langs kysten - naturlig nok. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
rogeri Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Mye vind medfører ikke bare bølger, men også at det pumpes inn en del liter vann, vannstanden her jeg ligger har økt med minst 1 meter siden vinden begynte, Dette har da ikke så mye med vind å gjøre!! For tiden er det storflo over det ganske land og det skyldes nok mest lavtrykket og månefasen vi befinner oss i, (nylig vært fullmåne!!) Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 roesok. ..... er dimensjonert for normale...... Det er her "problemet" ligger. Brygger, opplagsplasser, etc. er dimensjonert for hva som er forventet "max" vær. Når været faktisk er oppe nærme max blir noen og enhver litt bekymret, og for ikke å snakke om de som ikke har dimensjonert for dette engang. Dette er akkurat likedan på vestlandet og andre mere værharde områder. Så lenge man er forberedt er det ikke noe problem. Klart at vestlendinger som er vant med tøffere klima finner det merkelig at Oslofjordboere sliter med en kuling - samtidig ble Kongen sent på visitas og det ble skrevet bøker om en orkan på vestlandet for noen år siden som for andre fra steder i verden hvor orkaner kommer som perler på en snor er like underlig......... Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Mye vind medfører ikke bare bølger, men også at det pumpes inn en del liter vann, vannstanden her jeg ligger har økt med minst 1 meter siden vinden begynte, Dette har da ikke så mye med vind å gjøre!! For tiden er det storflo over det ganske land og det skyldes nok mest lavtrykket og månefasen vi befinner oss i, (nylig vært fullmåne!!) I Oslofjorden har vinden absolutt stor betydning for vannstanden Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Det har kommet noen vindkast idag som det er lenge sia sist jeg har sett , vannstanden var også så høy at det nærma seg bryggekanten . Har liggi i Horten gjestehavn å sett Bastøfergene idag , dem hadde det ikke noe særlig gøy trur jeg før dem stoppa .Så dem hadde på dobble fortøyninger hele veien , ikke ofte det skjer heller .Så at vi har hatt et noe spesielt vindvær i dag er det vel liten tvil om, men nå har det roa seg så mye at jeg vurdere å gå hjemmover. Fosen er igang og det meste er "normalt" igjen, så nå blir det en kaffekopp og en vurdering på omjeg skal slappe av her eller komma meg hjem i hjemmehavna mi . Men haster ikke da, men har blitt noen dager nå så greit med en tur hjemmom å hilse på . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
roesok Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 ...samtidig ble Kongen sent på visitas og det ble skrevet bøker om en orkan på vestlandet for noen år siden som for andre fra steder i verden hvor orkaner kommer som perler på en snor er like underlig......... Det må da være greit at jeg fleiper litt med kulingen dere opplever, men kom ikke her og fleip med ORKANEN vår. Den var ikke å spøke med!! :nono: Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
p.aas Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Snakket akkurat med en venn som seilte Risør - Tjøme i dag. De hadde max vind på 46 knop og max båthastighet på 18,1 knop. Hadde 3 rev og en liten flik av forseilet ute. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Mye vind medfører ikke bare bølger, men også at det pumpes inn en del liter vann, vannstanden her jeg ligger har økt med minst 1 meter siden vinden begynte, Dette har da ikke så mye med vind å gjøre!! For tiden er det storflo over det ganske land og det skyldes nok mest lavtrykket og månefasen vi befinner oss i, (nylig vært fullmåne!!) Jada, det er nok en del høyere vannstand enn vanlig i hele landet for tiden. Men sønnavind har en helt klart merkbar effekt på vannstanden i oslofjorden, det kommer man ikke vekk fra! Værets påvirking i dag har vært på rundt 25cm i følge met.no I morgen vil været påvirke vannstanden med hele 33cm. Men det er klart, noen vet sikkert bedre enn met :) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Det er mer rolig rundt husveggene nå. Jeg bor høyt og utsatt og merker det svært godt i vinddragene. Nå skal vi gå noen flotte dager i møte, i flg. værmeldingene. Jeg venter på godt fotovær til tirsdag får å komme meg utpå for å fotografere den vesle taubåten Frikk som skal foreviges for å komme i taubåtboka som en Fredrikstadkar snart skal utgi. Det kommer tømmerbåt til Sødra Cell til tirsdag så da må jeg passe på. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.