Jump to content

Brannskadet Yanmar GM3, kan den reddes?

Herman

Recommended Posts

En kamerat av meg lurer på om han skal kjøpe denne båten. Den har hatt brann i motorrommet, men båten forøvrig er i god stand. Brannen har stort sett holdt seg til motorrommet, og bortsett fra det er det lite skader. Motoren er en Yanmar GM3 fra 1981. Spørsmålet er om det er en grei jobb å fikse den opp, eller om det bare er å kjøpe ny. Alle slanger og elektrisk på motoren må byttes, og motorpanelet er helt oppbrent, så det må også kjøpes nytt.

Motor

motor3.jpg

Motorpanelet er helt borte:

cockpit.jpg

Sotskader i aktercabin:

akterkabin.jpg

Alt er selvfølgelig mulig, men står arbeidet og kostnaden i forhold til hva du sitter igjen med. Ifølge eieren funket motoren greit før brannen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Spørsmålet er vel om den var i gang når brannen startet eller ikke. Om den ikke har vært i gang, består vel arbeidet stort sett av rengjøring, en betydelig jobb set det ut til: Mulig at også tetningsringer etc. må skiftes, samt kanskje vannpumpe, starter og dynamo. Men det er nok ikke direkte usannsynlig at den lar seg berge. Det meste er jo av metall, og SÅ varmt har det nok ikke vært at dette har tatt skade...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Motoren gikk når brannen startet ja, og den kan tørnes med sveiva. Og det har ikke vært varmere enn at mye av slanger + viftereimer ser uskadet ut. Beleggget som ligger på motoren er fra smeltet motorromsisolasjon. Jeg ville uansett skiftet starter, dynamo og alt av slanger og ledninger. Men tør noen å anslå hva det vil koste å fikse opp motoren? Og er det noe poeng å gjøre det på en motor fra 1981?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Joa. Den kan sikkert fikses men til hvilken kostnad ? Hiv driten på dynga og sett inn noe annet. En skal stole på motoren og den burde nok åpnes og sjekkes og da kan en jo like gjerne heloverhale så en er sikker på at alt står bra til. På en 81 modell hadde jeg ikke kastet bort energi på å tenke på det engang. Og selv om en kan få Jalmaren i gang igjen så har den ikke så mange årene igjen å leve. Dyngefyll hele greia.

Vi hadde en ca 40 fot båt der det tok fyr i en kabeltrommel for ca. tre år siden. Dette påvirket verken motoren eller båtens elektriske installasjoner. Stort sett måtte hele båtens innredning plukkes ned for vasking/fornying. Selve brannskaden var lite omfattende, mindre enn det ser ut på denne båten. Det var like før forsikringen kondemnerte båten.

Kan motoren sveives rundt, så kan den nok reddes.

Det hele koker ned til økonomi i prosjektet. Personlig ville jeg vurdert det nøye, med negative briller.

Tviler på at dette er noe stort problem. Ut i fra bildet så ser jeg jo at slanger og reimer fremdeles er "inntakt" og da har det nok ikke vært så all for varmt. Hvis maskinrommet har halon-slukking og dette ble brukt til slukking mens motoren gikk så kan den ha betydelige skader innvendig. Dette er nemlig ekstremt korrosivt om mototren har søget det til seg.

Jeg ville prøvd om motoren går, litt arbeid medfører det men ikke mye. Du trenger to slanger, tur og retur diesel, en plastkanne som gjør jobben som tank, et batteri til å starte med. Starteren har helt sikkert overlevd siden varmen vil være mest intens øverst i maskinrommet. Se over at ikke alu-deler er smeltet eler deformert.

er du heldig så slipper du unna med å vaske og male maskinen. Går den som den skal er det over hodet ikke noe poeng med full overhaling.

Enig med Hydrox her.

Jeg fikk liv i en eldre diesel der det hadde vært brann i det elektriske. Jeg kjøpte denne som et rimelig prosjekt: Jeg hadde en tilsvarende motor i min båt som hadde dårlig komp. Tanken var å flytte over mariniseringa fra min utslitte motor til den brannskadde.

Skiftet kun slanger, reimer, glødeplugger, gløderele samt alle kabler til dette. Den brannskadde motoren kom uten dynamo og starter så her brukte jeg de til min gamle motor. Selve motoren hadde ikke tatt noen skade av brannen. Dvs jeg måtte også bytte en membran på reguleringa på diesel pumpa.

Ut fra bildene ser det ut til at det har vært mye røyk og sot og lite varme. Denne får du liv i igjen :yesnod:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Enig i at dette sikkert kan fikses uten at det koster noe særlig. Men en båt som ikke kan kjøres vil kun være av interesse for de aller færreste. At problemet skyldes brannskade eliminerer så godt som resten av interessentene. Selv om feilen egentlig kan fikses forholdsvis lett.

De som tviler på dette kan forsøke å selge en bil som kjøper må frakte hjem på henger... :smiley:

Dette kan utnyttes til å gjøre ett godt kjøp, især nå på høsten. Litt dumt hvis selger er leser av forumet da... :wink:

• 9 år senere...

Hydrox - du skrev:

"Tviler på at dette er noe stort problem. Ut i fra bildet så ser jeg jo at slanger og reimer fremdeles er "inntakt" og da har det nok ikke vært så all for varmt. Hvis maskinrommet har halon-slukking og dette ble brukt til slukking mens motoren gikk så kan den ha betydelige skader innvendig. Dette er nemlig ekstremt korrosivt om mototren har søget det til seg."

Hva mener du med at halons slukkingen er ekstremt korrosivt? Jeg har faktisk et par problemer i motorrommet etter en halonflaske ble utløst:

1. Sprekk i vanntank og 2. defekt transom som lekker sjøvann. Kan disse feilene knyttes mot en liten brann i motorrommet som forrige eier ikke fortalt om? Verkstedet hans sier at det var en sprekk i eksosrøret og all eksosen kom inn i motorrommet og dermed utløste halonflasken.

Men kunne de skadet metallet på vanntanken og transomen? Båten er akkurat 10 år gammel.

Motorrommet hos meg var helt sort etter "brannen" og måtte vaskes ifg. verkstedet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...