Herman Startet 23.September.2007 Link til dette innlegget Startet 23.September.2007 En kamerat av meg lurer på om han skal kjøpe denne båten. Den har hatt brann i motorrommet, men båten forøvrig er i god stand. Brannen har stort sett holdt seg til motorrommet, og bortsett fra det er det lite skader. Motoren er en Yanmar GM3 fra 1981. Spørsmålet er om det er en grei jobb å fikse den opp, eller om det bare er å kjøpe ny. Alle slanger og elektrisk på motoren må byttes, og motorpanelet er helt oppbrent, så det må også kjøpes nytt. Motor Motorpanelet er helt borte: Sotskader i aktercabin: Alt er selvfølgelig mulig, men står arbeidet og kostnaden i forhold til hva du sitter igjen med. Ifølge eieren funket motoren greit før brannen. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
index Svart 23.September.2007 Link til dette innlegget Svart 23.September.2007 Spørsmålet er vel om den var i gang når brannen startet eller ikke. Om den ikke har vært i gang, består vel arbeidet stort sett av rengjøring, en betydelig jobb set det ut til: Mulig at også tetningsringer etc. må skiftes, samt kanskje vannpumpe, starter og dynamo. Men det er nok ikke direkte usannsynlig at den lar seg berge. Det meste er jo av metall, og SÅ varmt har det nok ikke vært at dette har tatt skade... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Herman Svart 23.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2007 Motoren gikk når brannen startet ja, og den kan tørnes med sveiva. Og det har ikke vært varmere enn at mye av slanger + viftereimer ser uskadet ut. Beleggget som ligger på motoren er fra smeltet motorromsisolasjon. Jeg ville uansett skiftet starter, dynamo og alt av slanger og ledninger. Men tør noen å anslå hva det vil koste å fikse opp motoren? Og er det noe poeng å gjøre det på en motor fra 1981? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Odd Thomas Svart 23.September.2007 Link til dette innlegget Svart 23.September.2007 Sier som Byggmester Bob: "Kan den fikses, klart den kan" Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.September.2007 Link til dette innlegget Svart 23.September.2007 Joa. Den kan sikkert fikses men til hvilken kostnad ? Hiv driten på dynga og sett inn noe annet. En skal stole på motoren og den burde nok åpnes og sjekkes og da kan en jo like gjerne heloverhale så en er sikker på at alt står bra til. På en 81 modell hadde jeg ikke kastet bort energi på å tenke på det engang. Og selv om en kan få Jalmaren i gang igjen så har den ikke så mange årene igjen å leve. Dyngefyll hele greia. Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 23.September.2007 Link til dette innlegget Svart 23.September.2007 Hvis du har muligheter å kompetanse til ei heloverhaling selv så hvorfor ikke gjøre det.Da vet du jo at motoren er bra hvis det er ordentlig gjort.Selv har jeg dårlig erfaring med å kjøpe brukt som skal være overhalt. Nei mitt råd må bli overhal så vet du hva du har av motor.Det er en risk å kjøpe brukt motor også. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 23.September.2007 Link til dette innlegget Svart 23.September.2007 Helt enig her. Og du vil kjenne motoren så pass godt at skulle det skje noe, så kan du fikse det selv. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.September.2007 Link til dette innlegget Svart 23.September.2007 Motoren kan sikkert reddes. En motor fra 1981 er vel heller ikke verdt allverdens selv om den ikke var brannskadet. Ville vært mer bekymret over selve båten. Det står og faller med hva han må betale. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 23.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2007 Det står og faller med hva han må betale. Ut fra bildene og det jeg har skrevet, hvor stort prisavslag kan/bør man forvente? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Ingar Svart 23.September.2007 Link til dette innlegget Svart 23.September.2007 I prosent vil jeg si en god del... Nei, det er ikke lett å svare på, men å selge en båt med slike skader på denne tiden kan ikke være lett, da må det isåfall være veeeldig billig. Det kommer jo an på båten, verdien på motoren vil utgjøre en større del på en mindre båt. Er båten på 30 fot eller mer så start med å by halvparten av normal pris. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Vi hadde en ca 40 fot båt der det tok fyr i en kabeltrommel for ca. tre år siden. Dette påvirket verken motoren eller båtens elektriske installasjoner. Stort sett måtte hele båtens innredning plukkes ned for vasking/fornying. Selve brannskaden var lite omfattende, mindre enn det ser ut på denne båten. Det var like før forsikringen kondemnerte båten. Kan motoren sveives rundt, så kan den nok reddes. Det hele koker ned til økonomi i prosjektet. Personlig ville jeg vurdert det nøye, med negative briller. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Hei Ville han kjøpt båten, med denne motoren, utan brannskaden? Ein så gamal motor trekk uansett kraftig ned. Eg hadde funne ut kva som var nokolunde marknadspris på båten utan skade, og bydd denne prisen minus pris på ny motor og installasjon. Å overhala denne motoren kan umogeleg ha nokon hensikt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Tviler på at dette er noe stort problem. Ut i fra bildet så ser jeg jo at slanger og reimer fremdeles er "inntakt" og da har det nok ikke vært så all for varmt. Hvis maskinrommet har halon-slukking og dette ble brukt til slukking mens motoren gikk så kan den ha betydelige skader innvendig. Dette er nemlig ekstremt korrosivt om mototren har søget det til seg. Jeg ville prøvd om motoren går, litt arbeid medfører det men ikke mye. Du trenger to slanger, tur og retur diesel, en plastkanne som gjør jobben som tank, et batteri til å starte med. Starteren har helt sikkert overlevd siden varmen vil være mest intens øverst i maskinrommet. Se over at ikke alu-deler er smeltet eler deformert. er du heldig så slipper du unna med å vaske og male maskinen. Går den som den skal er det over hodet ikke noe poeng med full overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Enig med Hydrox her. Jeg fikk liv i en eldre diesel der det hadde vært brann i det elektriske. Jeg kjøpte denne som et rimelig prosjekt: Jeg hadde en tilsvarende motor i min båt som hadde dårlig komp. Tanken var å flytte over mariniseringa fra min utslitte motor til den brannskadde. Skiftet kun slanger, reimer, glødeplugger, gløderele samt alle kabler til dette. Den brannskadde motoren kom uten dynamo og starter så her brukte jeg de til min gamle motor. Selve motoren hadde ikke tatt noen skade av brannen. Dvs jeg måtte også bytte en membran på reguleringa på diesel pumpa. Ut fra bildene ser det ut til at det har vært mye røyk og sot og lite varme. Denne får du liv i igjen Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Ingar Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Enig i at dette sikkert kan fikses uten at det koster noe særlig. Men en båt som ikke kan kjøres vil kun være av interesse for de aller færreste. At problemet skyldes brannskade eliminerer så godt som resten av interessentene. Selv om feilen egentlig kan fikses forholdsvis lett. De som tviler på dette kan forsøke å selge en bil som kjøper må frakte hjem på henger... Dette kan utnyttes til å gjøre ett godt kjøp, især nå på høsten. Litt dumt hvis selger er leser av forumet da... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Helt klart så må du ha et betydelig prisavslag skal et slikt prosjekt være av interesse. Hvor høyt et slikt avslag bør være er vanskelig å si men det må være betydelig. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Conehead Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Det er vel en seilbåt dette her, og da blir vel kanskje ikke avslaget like stort som for en motorbåt...eller...? Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 (redigert) He i Du sier motoren gikk når brannen oppsto? Hvilke slukkemiddel ble brukt? Ble det brukt pulver så er sansynligvis motoren full av pulver og da kan skadde ha sjedd. Da mener jeg motor må plukkes ned. Ser ikke ut på bildet at det er brukt pulver, men, men. Hilsen Smaapala Redigert 24.September.2007 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Egor Svart 28.August.2017 Link til dette innlegget Svart 28.August.2017 Hydrox - du skrev: "Tviler på at dette er noe stort problem. Ut i fra bildet så ser jeg jo at slanger og reimer fremdeles er "inntakt" og da har det nok ikke vært så all for varmt. Hvis maskinrommet har halon-slukking og dette ble brukt til slukking mens motoren gikk så kan den ha betydelige skader innvendig. Dette er nemlig ekstremt korrosivt om mototren har søget det til seg." Hva mener du med at halons slukkingen er ekstremt korrosivt? Jeg har faktisk et par problemer i motorrommet etter en halonflaske ble utløst: 1. Sprekk i vanntank og 2. defekt transom som lekker sjøvann. Kan disse feilene knyttes mot en liten brann i motorrommet som forrige eier ikke fortalt om? Verkstedet hans sier at det var en sprekk i eksosrøret og all eksosen kom inn i motorrommet og dermed utløste halonflasken. Men kunne de skadet metallet på vanntanken og transomen? Båten er akkurat 10 år gammel. Motorrommet hos meg var helt sort etter "brannen" og måtte vaskes ifg. verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.