Hallaron Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Selvfølgelig får hun styre... Skippern, det er meg, men man kan jo alltids skaffe seg en dyktig styrmann :wink:, dessuten blir hun ikke sjøsyk når hun styrer..... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Hilmar 2 Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 ....står hun på lekteren, "bak roret" ? :wink: Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
M/S Bastard Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Det er klart madammen styrer Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Skuespillere er dyktige til å gjenspeile andre mennesker, og i særdeleshet kvinnelige skuespillere. Håper at det ikke ver meg som var modellen på videoen... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.September.2007 Link til dette innlegget Svart 24.September.2007 Har du et bilde av miss-southampton-2007 ? Hun blir vel ikke kåret før til helgen. De må jo få lov til å valse rundt hele uken uten innblanding. Selv om noen ønsker å strekke fingrene fram før denne tid. Fysjom, fysjom, fingrene av fatet, sa min gamle onkel da purka stakk trynet ut av naustet med fiskesloa hengende i kjeften. Alt til sin tid, spør du meg. Her trødde jawik rett i suppa til neptun . Det ble så mye kvinfolkprat at jeg glemte hvilken dag det var i dag. Om det ble kåring i går vet jeg ikke. Du vet en nordmann i billigland er som oftest solgt når de edle dråper deles ut. Også ble jeg så varm om hjertet da du henvendte deg til meg. Pytt, pytt. Noen år forskjell har vel ikke så mye å si. Du er jo vakker på bilde - regina (ikke si nei takk)........ (sensurert av admiralen). Ang. missen, så må du nok henvende deg til noen yngre fisker av neptuns avkom. Jeg, en anstendig mann, kan ikke belemre mine tanker med slikt (admiralens ordre). Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Bulben Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Joda, skulle bare mangle. Fruen har både tatt båtlappen, og vurderer D5L. Hun har fått delta i båtrace (bare jenter om bord) og klarer fint å ta med syklubben på jenteturer i båten. Jeg ser på det som en stor fordel at fruen også er involvert, ellers blir båt lett en gutte/egogreie. Ikke minst er dette en stooor fordel i tider der trefots-syken herjer som værst (egentlig en kronisk tilstand). Lettere å få aksept for (egentlig vanvittige) ivesteringer om dette er en interesse begge deler og har lik glede av.. Sitér dette innlegget Nemo saltat sobrius Link to post
regina_nei_takk Svart 25.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 (redigert) ...tror nok statistikken varierer utfra verdien på båten. Det er nok forskjell på "motorbåtforening-kalesjebåt", Orustkvalitet eller Bavaria ?? ...om fruen får lov til å ratte mot brygga. Redigert 25.September.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 25.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Spørsmålet er i beste fall sterkt ledende eller feilformulert. ...neida, det er ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Klart at damene skal slippe til roret. Madammen har fra første stund styrt båten (ca. 48 ft. totalt) Hun la til brygge i kuling ved Havstensund (Sverige) etter bare 3 uker på sjøen. Enter er det hun som styrer eller Robertson. Jeg tar skjeldent roret og aldri til og fra brygge, bøye, ankring. Det er jo vi gutta som må ta de tunge jobbene, fendring og tau. Er det noen som overlater det til damene i dag? :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 25.September.2007 Link til dette innlegget Svart 25.September.2007 Ja ! Er det no galt i det da ? Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 26.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Det blir like dumt som å ha en regjering med kvinnelig finansminister. sant nok... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Jøss ! Har vi kvinnelig Finansminister ?? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 (redigert) Jøss ! Har vi kvinnelig Finansminister ?? Attpåtil en blondine Slapp av,hun blir borte i 2009 Redigert 26.September.2007 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Catlina Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Mange husker sikkert den svenske seilbåten som ble funnet i full fart utenfor sørlandskysten for noen år siden med mannen hengende utenfor båten i sikkerhetsselen død.Damen ombord visste ikke hvordan hun skulle få ned seil,skru av autopiloten,starte motoren eller bruke VHF. Hun hadde heller ikke peiling på hvor hun befant seg,etter en stund hadde hun fått kontakt med en venninne i Sverige på mobiltelefon som hadde latt alarmen gå. Tror Gro Harlem Brundtland også opplevde at gubben måtte vinsjes ombord med storseilfallet etter å ha ramlet i sjøen!! En bekjent driver ekstremtrening av familien an på denne måten:midt under en seilas hiver han en fender overbord og roper: der ligger jeg, plukk meg opp.Da er det ikke så dumt at resten av familien har litt peiling. Han har også brannøvelser hjemme midt på natten hvor alle må løpe ut i kulda!! Dessuten simulerer han punktert hjul på bilen, hvor kona må til med jekken for å få trening,rart at det ekteskapet holder. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarles Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 En bekjent driver ekstremtrening av familien an på denne måten:midt under en seilas hiver han en fender overbord og roper: der ligger jeg, plukk meg opp.Da er det ikke så dumt at resten av familien har litt peiling.Han har også brannøvelser hjemme midt på natten hvor alle må løpe ut i kulda!! Dessuten simulerer han punktert hjul på bilen, hvor kona må til med jekken for å få trening,rart at det ekteskapet holder. Risikoen med slike øvelser er jo at kona får lignende ideer som å - simulere at oppvaskmaksinen har røket og ikke kan fikses - simulere streik hos alle ferdigmatprodusentene - simulere at hun har blitt lam fra halsen og ned når husarbeidet skal gjøres - simulere at hun har hodepine når de går til køys - simulere at de har kranglet og må ligge på hvert sitt soverom Man høster som man sår... Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
Seiljåtten Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 38 fot seilbåt er ikke like enkelt å låne bort som gummibåt med 4 hester. Spesielt havnemanøver i dårlig vær krever litt erfaring. Jeg stoler ikke på noen som ikke har tilsvarende båt erfaring, kvinne eller mann. Når det gjelder meg selv må jeg bare innrømme at det var høy puls det første året når båten skulle legges til kai i mer enn 5 m/s. Da hadde jeg ingen rutinerte som kunne overta dersom det skulle gå litt galt, og den fordelen har mange jenter i båt. De har ofte en skipper som kan ta over. Selv har jeg lagt merke til hvor lite mannskap kan lære dersom de ikke får ansvar. Når tiden var inne gav jeg henne ratt og skjøter, og gikk ned og latet som jeg sov middag .........egentlig lå jeg vel mest å ventet på unormale lyder og bevegelser. Til å begynne med kom det nok noen unormale lyder, men det har gått bra, og hun har lært såpass at nå sovner jeg på ordentlig. Havnemanøver derimot er et mer avansert kapittel. Der setter hun fortsatt mest pris på å hoppe i land med tampen. Men jeg har et håp om at hun skal mestre alt en dag. At hun føler at hun mestrer mer og mer, gir økt båtglede for begge. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Denne pollen gidder jeg ikke å stemme på, da jeg synes spørsmålet er så toskete. Det kan virke som om emneforfatteren har misforstått, og tror at det å styre en båt kun er for store, sterke karer. Det finnes mange damer som er mye bedre styrmenn enn mange mannfolk jeg har opplevd på sjøen. Hvorfor kan ikke vi mannfolk svelge litt stolthet å lære kona å manøvrere, så kan helle vi sterke karer gjøre det vi er bygd for kropslig som å ta fortøyning, hoppe i land, kaste og dra dreggen etc. Men nei da, ta roret og la kjærringa hoppe i land, kaste dregg, dra opp dregg og få all kjeft når skipperen ikke er god nok med roret/kontrollene.......... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.September.2007 Link til dette innlegget Svart 26.September.2007 Både Cristabelle og Brage m/flere er vel inne på hovedpoenget, selv som gammel mann kan jeg bare si meg dyp enig. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Da jeg nettopp hadde truffet matrosen min ble jeg med henne på båttur i farens 23 fots snekke. Må si jeg fikk en liten overraskelse. I traffikert havn på vei inn for å kjøpe softis presterte hun å lukeparkere snekka med totalt 1 meter klaring foran og bak. Hun benyttet seg av alle kunstens regler, og swup så lå vi elegant inne i den båsen. Det hører med til historien at faren har 3 døtre, og at alle 3 er lært opp til å kjøre båt. Søsteren min har jeg aldri sett styre båt i det hele tatt, kanskje fordi jeg og broren min fungerte som autopiloter i oppveksten. Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 28.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 (redigert) Det kan virke som om emneforfatteren har misforstått, og tror at det å styre en båt kun er for store, sterke karer. ...det er lett å sitte på BP'en her og være "likestilt", men den dagen det blåser og baugen driver gal vei osv. Dessverre har du ingen baugtrøster osv osv. Ja, da tipper jeg det er mange mannfolk som dytter kjerringa bort fra rattet. Tror denne tråden heller får frem den dårlige samvittigheten hos mange....ikke sant Brage ? Redigert 28.September.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Princess 37 Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Selvfølgelig. Fruen og barna reiser ut på helgetur når jeg er ute i nordsjøen også. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 ...det er lett å sitte på BP'en her og være "likestilt", men den dagen det blåser og baugen driver gal vei osv.Dessverre har du ingen baugtrøster osv osv. Ja, da tipper jeg det er mange mannfolk som dytter kjerringa bort fra rattet. Tror denne tråden heller får frem den dårlige samvittigheten hos mange....ikke sant Brage ? Mulig at det stemmer med dårlig samvittighet hvis du tenker på at det ikke er mange som legger til rette for at sin bedre halvdel skal få muligheten til å lære....... Og for at de skal takle utfordringene med vind, strøm etc så må det legges tilrette for å lære under optimale forhold, for deretter å øke vanskelighetsgraden. Men det er rart med det når det gjelder våre nærmeste så er gjerne dette den største utfordringen pedagogisk pga dårlig kommunikasjon og tålmodighet:wink: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.