Jump to content

Koble til flere lyspunkter direkte på existerende lys

Tallisman

Recommended Posts

Jeg har ett lysrør i lugaren når det brukes gir det ett lite koslig lys . Nå lurer jeg på om det er mulig og koble seg direkte inn på sukkerbiten i lysrøret med en lampett ledning og bort til en 12 volt lampe som har en 25 watt lyspære dette for og få ett kosligere lys i lugaren. lurer og på og strekke en ledning fra samme sukkerbiten bort til en liten lampett som har en 10watt lyspære. Er det noen som har litt peiling på om dette er mulig og forsvarlig og gjøre dette på denne måten.

Mulig er det helt klart, Jeg har selv gjort det på denne måten. Men jeg ville kanskje vurdert å bytte ut "sukkerbiten" med noe som er beregnet til formålet. Ihvertfall hvis du skal koble til 2 ekstra lamper. Koblingsskinne/-boks på baksiden av skottet el.l. Vurder også om tverrsnittet på kabelen til den opprinnelige lampa er stort nok til 3 lamper.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei,

Er helt enig med Hermann her. Som regel bruker du vel ikke alle lyspærene sammtidig så dette går bra. Og skull du gjøre det og du får spenningsfall pga av for tynn kabel i forhold til antall lamper skjer ikke noe annet en at du får dårligere lys. Forutsetter at eksisterende orginal kabel er minimum 1,5 mm2. Om denne er altfor tynn og du setter i for stor sikring akn det jo bli for varmt og i værste fall brann

Har nå koblet Bordlampe og Lampett til Sukkerbiten som jeg har erstattet med en som var noe større enn den som stod i Lysrøret fra før. kablene til lysrøret hadde og større tverrsnitt enn kablene jeg gikk videre med til bordlampe og lampett så nå har jegt fått fint og koslig lys i lugaren. Takker for svar greit og ha baatplassen og konferere litt med andre medlemmer før en skrider til verket

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...