Jump to content

Båtvoks

antor

Recommended Posts

:smiley:

Nå er det en måned siden sola snudde. og det går mot lysere og varmere tider og-BÅTPUSSEN. Jeg har en plastbåt som er hvit nederst med en mørk stripe øverst. Etter noen uker på sjøen, er den mørke stripa skjoldete og lysere i fargen. Antageligvis p.g.a. voksen er slitt av. I år kunne jeg tenke meg å bruke en voks som varer- gjerne hele sesongen. Jeg har tidligere brukt Biltemas båtvoks, men er ikke fornøyd med den. Noen som har erfaring med et godt voksprodukt?

antor

:lol:

Nå er det en måned siden sola snudde. og det går mot lysere og varmere tider og-BÅTPUSSEN. Jeg har en plastbåt som er hvit nederst med en mørk stripe øverst. Etter noen uker på sjøen, er den mørke stripa skjoldete og lysere i fargen. Antageligvis p.g.a. voksen er slitt av. I år kunne jeg tenke meg å bruke en voks som varer- gjerne hele sesongen. Jeg har tidligere brukt Biltemas båtvoks, men er ikke fornøyd med den. Noen som har erfaring med et godt voksprodukt?

Har vel ikke det helt store svaret, men har samme problem. Har brukt voksen til Jotun og dette har fungert bra, men den brune stripen har bleknet fort.

Det som skal bli spennende i år er at jeg smurte båten med vaselinolje i fjor høst og er spent på hvordan dette vil virke inn på brune stripa i år. Det virker på meg som om denne olja har "trekt" inn og kanskje kan hjelpe mot den blassheten som kommer veldig fort.

Svaret vet jeg utover sommeren :smiley:

Har snakket med folk som har brukt Norpol sin silikonfrie voks W-70, og de kan ikke få skrytt nok av den. Gulner ikke, og varer hele sesongen og neste med.

Får jeg handlet båt snart skal ihvertfall jeg prøve den.

PS. En ordentlig polermaskin med rubbing vil få tilbake glansen i den brune stripen.

Alternativt 1200 våtslipepapir. med påfølgende rubbing og voksing.

Lykke til.

På Slagskipet var det kledelig "bærsebrun" stripe som sikkert

var pen da båten var ny.Etter å ha prøvd det meste som stappes

i diverse esker og bokser endte det med nedsliping og lakkering

med Internatinal 1 komponent båtlakk.Greit å repare skader,og

det gjorde seg med grå stripe selv om det var uvant i begynnelsen.

Vil anbefale en skikkelig polermaskin. Ikke sånn biltema til 300, men en som ser ut som en vinkelsliper. Koster vanligvis 2-3000kr. Mange marinaer leier ut slike. Denne maskinen skaper litt varme i gelcoaten som får den til å gi fra seg fargepigmenter. Da kommer farge og glans tilbake.

Gå først på med en lakkrens/rubbing. Etterpå polerer du opp med polish og avslutter med hard voks. Hardvoksen kan du godt legge på og ta av for hånd.

Dette høres ut som mye arbeid, men med en proff-maskin er det ganske fort gjort, og du vil ikke angre på at du begynte! Bare pass på å begynne med lite omdreininger først slik at du ikke ødelegger gelcoaten. På min båt, som var fulll av blått lakkstøv brukte jeg nest laveste innstilling + Selaclean gelcoat-rens. Nå er båten glatt og blank igjen. Før jeg brukte maskin prøvde jeg ALT for hånd - uten resultat..

mvh

Kenneth

jeg har blitt fortalt at det beste er å bruke NorSlip fra Reichholt (gamle Jotun) dette er et slippmiddel for bruk i former.

Vedkommende brukte det på båter som han kjøpte og solgte, og det ble etter sigende som natt og dag.... hvor lenge dette "bilselger trikset" virker, har jeg ingen ide om... men kan jo være værd et forsøk?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

• 5 år senere...

Jeg har tenkt å bruke høsten til noen fornuftig – nemlig og ta an skikkelig omgang med rubbing og voks slik at båten er mest mulig klar til våren.

Jeg har valgt å bruke Norpol sine produkter R-10 og W-70. Det er sikkert noen har på forumet som kan gi meg en oppskrift på hvordan disse produktene skal brukes. Har forstått at W-70 ikke må få tid til å tørke på skroget, men hvordan er det med R-10 skal den tørke? Må man bruke polermaskin for å få et bra resultat?

Alle innspill og erfaringer motas med takk! :wflag:

• 3 uker senere...

Siden ingen har gitt meg tilbakemelding så har jeg skaffet meg egen erfaring... samt at jeg smugtittet litt på div nett sider bla. http://www.maritimstart.no

Dette er fremgangsmåten jeg har brukt for å gjøre båten ”ny” med Norpol.

Rubbing med R10

1. Fordelte rubbingen i et tynt lag utover en flate på ca ½ m2 med polergarn. Gnikket litt ekstra på vanskelige flekker og små striper/skrap.
  2. Poler vekk med en gang uten å la rubbingen tørke enten for hånd og polergarn eller med en ok maskin - Jeg brukte polerpute av ull (fra biltema) og polermaskin av vinkelsliper typen og rundt 1500 omdregninger. (man trenger IKKE og bruke maskin)
  3. Var det fremdeles noen urenheter eller små skraper gjentok jeg punkt 1 og 2 en gang til på samme plass. Dette ga et forbløffende bra resultat. Og båten ble utrolig blank og ren. (9 år gammel båt så ny ut….)

Voksing med W70

1. Fordelte voksen i et tynt lag lett utover en flate på ca ½ m2 med en liten fille av frotehåndkle e.l.
  2. Poler vekk all synlig voks med en gang uten å la voksen tørke for hånd og polergarn.

Generelt:

• Må ikke gjøres i sterk varme fra sollys for da rekker man ikke å få av produktene før de tørker og det blir et hel... og få vekk og det blir skjolder.
  • Det gjør ikke noe om det er litt fuktighet fra vask el. Dugg når man legger på produktene men man må bytte filler oftere.
  • Etter rubbingen er båten utrolig blank og fin men div. forurensinger setter seg veldig fast før båten vokses. Jeg anbefaler å rubbe og vokse samme dag, først rubbe en del så vokse før man tar neste del med rubbing og så voks.
  • Jeg synes produktene er relativt lette og jobbe med siden de ikke skal tørke. Men noen kvelder og helger må man regne med. Men da er båten like fin om som ny.
  • Anbefales!!!

Redigert av hages (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...