Jump to content

Er det greit å holde av "fast plass" hver helg i uthavn ?

oslofjord

Recommended Posts

Har noen opplevd at man direkte eller mellom linjene får bekjed om at man bør unlate å fortøye eller flytte seg fordi andre påberoper seg fast plass i skjærgården ? Tips gjerne om konkrete steder man bør ungå å oppsøke for å slippe steder hvor faste gjenger gjør alt for å holde andre unna (gjerne ved at førstemann drar ut tidlig fredag for å holde av plasser).

Redigert av salt (see edit history)

Bakgrunnen for tråden er vel bla en konkret opplevelse i en bukt på vestsiden av Håøya hvor noen hadde fast sittegruppe på en odde på friarealet hvor en "Narvestad" fortalte at jeg fikk lov til å sitte der hvis jeg pakket sammen parasollen etterpå. Ellers har andre fortalt om håpløse tilstander enkelte steder.

Et konkret spørsmål er om jeg bør holde meg unna bryggen innest i Sandspollen.

I en annen tråd ble vel Fredagshølet nevnt som et sted man bør holde seg unna de "faste" plassene. Når man er på fjorden skal man jo kose seg å da gidder ikke jeg å ri prinsipper.

Har heldigvis ikke opplevd dette selv men kjenner folk som driver med dette og også ofre for uvesenet. Har vel et inntrykk av at de som reserverer plasser for kompisene like gjerne kunne stukket innom hverandres kjellerstue men det er kanskje ikke like sturerent å ta seg en fyllekule hver helg midt i byggefeltet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Et konkret spørsmål er om jeg bør holde meg unna bryggen innest i Sandspollen.

Nei, også innerst i Sandspollen er det nå fritt fram å legge seg hvor man vil. Tidligere mente en gjeng fra Drøbakk at de hadde hevd på brygga innerst på østsiden. Det samme gjaldt Bergerholmen, hvor de riktignok fortsatt prøver å holde stand ved at de har malt røde felter på brygga hvor bare medlemmer av Drøbak seil- eller båtforening skal kunne ligge.

Moralen må være, legg deg der du finner plass. Det har vi gjort i alle år, og har stort sett bare møtt hyggelige folk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det er riktig at vi er mange faste innerst i Sandspollen. Meg inkludert, men å gå så langt til å holde av plasser vil jeg ikke være med på.

Det ligger ofte pensjonister der som kommer på torsdag kveld eller fredag på dagen. Da gir rekkefølgen seg selv hvis førstemann legger seg innerst. Selv liker jeg ikke å ligge inneklemt når jeg har med begge papegøyene. De er våkne lenge før oss og tar ikke hensyn hvis de i nabobåten sover til langt ut på formiddagen. I år har heldigvis mange "nye" søkt seg inn til innerst i pollen. Og koslig er det.

Jeg hørte de som ligger "fast" i Dragsund var lite begeistret for den flotte bryggen som Skjærgårdstjenesten satte opp i våres. Nå er det kamp om de beste plassene og Dragsund er stappfull hver helg.

Ja, ja, livet er ikke alltid like lett.

Ser at mange søker til samme havner/uthavner helg etter helg. Tror det har noe med at man treffer andre båtfolk man liker å omgås med. Vi vurderer å bytte hjemmehavn men vårt ankepunkt er at det blir langt å kjøre til San Polè hver helg. Trivslen i uthavnen betyr mer og mer etter som man legger på seg noen år. Etter en travel uke er det viktig å ha noe å se fram til i helgene.

Er det fullt på en brygge eller uthavn så er det fullt. Å få tilstander som man hadde på Mølen for noen år tilbake er det ingen som er tjent med. Der ble det sperret med tau slik at andre enn den innerste kjærnen ikke kom inn. Slike tilstander er ingen tjent med.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

En kjenning av meg kom så stolt og fortalte at nå hadde han sikret seg den flotteste plassen på kysten for hele sommeren. Han hadde kjøpt seg en liten snekke som han hadde lagt på den omtalte uthavnen og den holdt av plassen til han kom tilbake i helgen. Da var det bare å legge snekken på utsiden og bruke den til å dra på butikken og andre småturer. Plassen sikret for hele sommeren. Noen ganger kan man lure på hva som rører seg i knotten på enkelte....

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Legger dere dere inntil ukjente båter?

Er ikke det litt frekt da?

Jeg trives i alle fall best med å være litt i fred når jeg er på sjøen. Asosial? Kanskje litt.

Ellers obsertverte jeg i Tønsberg skjærgården enkelte som dro ut med båten torsdag kveld for å ta jolla ut igjen fredag etter jobb. Det er jo hyggelig for dem, og ikke fullt så greit for oss andre som stresset med å få dratt fra jobb litt tidlikg på fredag.

Hei

Jeg ligger ofte på samme plassen helg etter helg sammen med den sammen "gjengen".,

Til nå, på nærmere 20 år er det kun en som har blitt jaget derfra.

En annen hadde et innlegg her hvor han oppfattet som han hadde blitt jaget når jeg

sa i fra til ham hvor dreggen min lå. :rolleyes:

Jeg mente det var en nyttig informasjon når man skal dregge opp.

Men, men. :crazy:

mvh

giver

Legger dere dere inntil ukjente båter?

Er ikke det litt frekt da?

Jeg trives i alle fall best med å være litt i fred når jeg er på sjøen. Asosial? Kanskje litt.

Jeg er enig med deg, det er litt (mye) frekt å legge seg utenpå båter man ikke kjenner.

Det er heldigvis ikke det største problemet her vestpå, og på den store "alle ligger på alle helgen" (lost weekend) så er det allikevel slik at man samler seg rundt de man kjenner...sånn er det bare.

Jeg forstår at det finnes båtkompiser som ønsker å ligge sammen, men da må de vel kunne ligge utenpå hverandre slik at det blir plass til andre og?

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Vil fortelle om en hendelse vi opplevde på Bergholmen ved Håøya.. :headbang:

Det var ca. midt på dagen på en søndag, det var på høsten, så når solen var framme var det om og gjøre å nyte solen. Etter mange flotte helger på Bergholmen flyttet vi oss fra Sandspollen til bergholmen også denne helgen. Vi tuslet bortover, vi så en ledig plass. Det som var problemet var at flere fra Drøbak båtforening satt og nøt solen på den ledige plassen(med bena dinglende utenfor kanten). De ville ikke flytte seg for de synes det var så fint der de satt, så sa de:"Vil du bakke litt du skygger for solen". Da snudde vi, og dro inn til Sætre.. Vi har aldri ligget der siden(2 år siden nå).

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Er det fullt på en brygge eller uthavn så er det fullt. Å få tilstander som man hadde på Mølen for noen år tilbake er det ingen som er tjent med. Der ble det sperret med tau slik at andre enn den innerste kjærnen ikke kom inn. Slike tilstander er ingen tjent med.

Helt enig Astor, der var ille på Mølen for noen år siden. Har blitt bedre etterhvert . Det har lett for at det blir en" klikk dannelse", når du ikke selv er der så ofte at du blir opptatt i "klanen". :yesnod:

Det som var problemet var at flere fra Drøbak båtforening satt og nøt solen på den ledige plassen(med bena dinglende utenfor kanten).

Andre båtfolk har fortalt samme historien. Hvorfor i all verden skal båtfolk fra Drøbak båtforening besitte en flott uthavn og jage bort de som ikke er medlemmer. Dette er et tidligere forsvarsanlegg som nå er friområde.

astor_paa_bergholmen_750.jpg

Bergholmen er en flott uthav som ligger i le for sønnavind.

bergholmen_2.jpg

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har opplevd dette mange ganger, og synes det er helt på trynet. Forekommer meg at dette er et problem primært i indre Oslofjord, og spesielt i Dragsund, og et par andre bukter på Håøya. Mange reiser til disse stedene helg etter helg, og har "hevd" på de beste plassene. Organisere i gang stoler og diverse annet fast inventar også, slik at det ser ut som om man ikke kan gå i land enkelte steder.

Tar lite hensyn til dette og legger til dersom det er plass, skulle bare mangle. Holde av plass går ikke synes jeg, i alle fall ikke over lengre tid. Når det gjelder perlene i fjorden, må man snart reise ut senest torsdag formiddag, dersom man skal få en anstendig plass. Synd men desverre sant. :cryin:

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

fma0671.gif

http://www.oslofjorden.org/bergholmen.html: "Bergholmen er dermed Oslofjordens nyeste friluftsområde, og kan avlaste bl.a den overfylte Sandspollen. Den gamle torpedostasjonen på øya skal disponeres av Drøbak båtforening og det gamle båtbyggerverkstedet skal Vindfangerbukta båtforening ha tilgang til. Båtforeningene skal drifte disse bygningene og området rundt på en måte som gjør at alle føler seg velkomne."

Bryter Drøbak båtforening avtalen om disponering av torpedostasjonen på Bergholmen ved at de (i følge flere i tråden) nekter andre adgang til brygga ?

Er det noen fra Drøbak båtforening i forumet som kan belyse saken ??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...