Jump to content

Er det greit å holde av "fast plass" hver helg i uthavn ?

oslofjord

Recommended Posts

Hva er egentlig vitsen med å dra sjøveien til samme brygga helg etter helg. Er det bare jeg som ikke forstår det?

Det er vel muligens bare du som bryr om det :wink: ... personlig så er jeg ikke så opptatt av hvordan andre benytter båten sin...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg forstår det heller ikke, men det bryr meg ikke! I mine øyne er det en vesens forskjell på å forstå/ikke forstå og bry seg/ikke bry seg, men nå er det lite jeg forstår da og enda mindre jeg skjønner av det norske språket så forklaringen ligger vel der uten at jeg bryr meg om det! :confused:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er jo greit om folk er vanemennesker og treffer kjentfolk i helgene. Det som er ugreit er om båtfolk dermed snikprivatiserer offentlige områder ved å markere revir ved å legge igjen campingstoler osv på øyer. Også ugreit om man (uten å ville provosere) får sinte blikk eller kommentarer når man legger til ved en ledig brygge i friområde (omtrent som når en nyansatt bryter de uskrevne lover ved å sette seg ved feil bord i jobbkantinen.) Bergholmen er tydeligvis et eksempel på at staten IKKE solgte til private, men hvor resultatet ifølge tråden er at Drøbak Båtforening har privatisert havnen.

Det er legitimt å ønske seg en fast plass for sine campingstoler ved kysten, men da bør man kjøpe seg hytte med selveiertomt.

På samme måte som Frognerkilen båtforeneing har sitt eget sted kun for medlemmer utenfor Sandvika , kan Drøbak båtforening naturligvis kjøpe et privat bryggeanlegg langs kysten til markedspris, men altså ikke snikprivateisere offentlig eiendom.

Ble litt nysjerrig på Bergholmen hvor jeg selv ikke har fortøyd, (men det ser jo ut til å være en koselig havn) er det ingen fra Drøbak Båtforening som kan fortelle hva som skjer på øya..og om folk flest i praksis er velkomne på dette offentlige friarealet (???)

Redigert av salt (see edit history)

Hei,

Ser at alle innlegg her er ganske unison i at det er forkastelig å holde av plass helg etter helg, og det er jeg selfølgelig enig i, så det er sagt. Jeg ligger i Tønsbergskjærgården og her er det vanligvis aldri ett problem med at folk holder av plass. Men så har jeg en bror i Oslo, og et par ganger i løpet av sommeren kommer han nedover, og da holder jeg jo av plass..Gjør ikke noen av dere det?

Redigert av JRK (see edit history)
holder jeg jo av plass..Gjør ikke noen av dere det?

:nonod::nonod: Er vi flere i sammen så kommer vi i sammen og finner et sted i sammen, enkelt og greit. Komme jeg alene og andre kommer senere så kan jeg ikke holde av plass. Jeg ønsker da selsvsagt alle andre velkommen til å ligge ved siden av meg om det er i uthavn eller andre steder... (så lenge de kan utøve det som jeg mener er normal folkeskikk)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Bakgrunnen for tråden er vel bla en konkret opplevelse i en bukt på vestsiden av Håøya hvor noen hadde fast sittegruppe på en odde på friarealet hvor en "Narvestad" fortalte at jeg fikk lov til å sitte der hvis jeg pakket sammen parasollen etterpå.

Pleier å legge en tur innom i Dragsund en gang i løpet av sesongen. Siden jeg kjenner en del av de faste, blir vi tatt godt i mot. Men, det finnes mange negative "historier". Ved siste besøk ble det etterhvert smekk fullt. Et vennepar var på vei inn og nabobåten skulle reise. Dermed kunne vennene overta den ledige plassen (såframt ingen kom dem i forkjøpet), flaks tenkte jeg. Men da dukket en selvutnevnt bryggesjef opp og kunne meddele at "det er for fullt og trangt her nå. Når nabobåten reiser, slipper vi ikke inn en ny. Vi justerer bare fortøyningene og dermed får vi litt bedre plass". Jeg sa meg lite enig i konklusjonen, men gadd ikke starte en :discuss: med vedkommende. Valgte i steden å kaste loss og møte venneparret på et annet sted.

Et konkret spørsmål er om jeg bør holde meg unna bryggen innest i Sandspollen.

Har vært fast inventar på "skyggesiden" siden tidlig på nitti-tallet, i hvertfall i den perioden av sesongen hvor solen er tilstedeværende. I perioder har det åpenbart vært selvutnevnte bryggesjefer der, men ikke på flere år. Allikevel er jeg overbevist om at mange vil hevde at den faste gjengen ikke er interessert i å slippe nye til. De som ligger der, vil nok bestemt bestride dette.

Om jeg skal prøve å være objektiv, kan kanskje følgende være riktig;

* Er det ledige plasser ved brygga, har jeg til gode å ha sett at nye båter er blitt "avvist", eller at plasser er blitt holdt av. (på lørdager hender det at en båt reiser til Sætre noen timer for shopping etc. og tar med seg mange andre personer. Da blir denne plassen holdt av. På grensen, men kan forsvares synes jeg)

* Er det derimot "fullt", er nok interessen fra land til å hjelpe nye båter inn laber. Ihvertfall inntil den nye båten tydelig signaliserer at den ønsker plass. På den annen side er det stor vilje til å forhale og lage plass om eksempelvis undertegnde eller andre "faste" ankommer.

* På brygga settes ut bord og stoler, blir fort et laaaangt langbord. Med flere titalls personer, og hvor åpenbart mange kjenner hverandre godt. For en nyankommet båt tror jeg dette lett blir oppfattet som en klikk det vil være vanskelig (uønsket?) å penetrere. Opplevde det ihvertfall slik selv, 15 år siden. Vi valgte å sette oss "for oss selv", men opplevde at den faste gjengen tok kontakt og inviterte oss over til dem. Det er ikke et enestående tilfelle, uten dermed si at det er regelen. Mange nye fjes har nok dukket opp som konsekvens av at man allerede kjenner noen av det faste inventaret.

* Den "faste" gjengen er kanskje ikke så stabil som mange skulle tro. Det er et fåtall igjen av den gjengen som var "fast", 10-15 år siden. Men, det er et stort antall båter som mer eller mindre fast frekventerer brygga. Den er selvsagt perfekt for barnefamilier, men tror hovedårsaken til at man kommer tilbake er et bra miljø. (selv om støynivået til tider kan være påtagende en lørdags kveld)

Så svaret på ditt spørsmål blir; Nei, kom gjerne. "Vi" er positive til Hangarounds, og vurderer fortløpende å ta opp flere faste medlemmer. Men, gjør du som en tidligere søker; Kommer ut på brygga i 16 tiden og klager over at støyen gjør det umulig å få sovet middagsluren. OG; Klokken 19, når alle grillene er fyrt opp av kokker med ulik kompetanse ==> Komme ut på brygga og klage over grillrøyk i båten. Vel, da har du forspillt dine muligheter :wink:

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Men så har jeg en bror i Oslo, og et par ganger i løpet av sommeren kommer han nedover, og da holder jeg jo av plass..Gjør ikke noen av dere det?

Et par ganger i året er jeg på IKEA på Furuset. Det blir gjerne på lørdager og da er det veldig fullt.

Skulle ønske jeg hadde en bror i Oslo som kunne holde av plass til meg. Ønsker ikke dere også???

Vi har prøvd båtlivet både på øst og vestlandet og selv om det var mye mer båt på østlandet pr uthavn syns jeg det gikk rimelig greit der, men vestsiden av H-øya er jo latterlig. Her på vestlandet er det jo mye mer plass, men jeg syns ikke at vestlenningen er noe bedre å hjelpe til og gi inntrykk av at du er velkommen, men det ligger vel i sjela til oss fra vest, litt forsiktige og sjenerte :yesnod: (da holder jeg bergensere utenom :lol: )

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hei !

Har fulgt med på tråden en stund nå og klarer ikke å holde meg lenger. Det er etter mitt skjønn helt utrolig at det finnes personer i båtmiljøet som er av den oppfatning at det er akseptabelt å avvise andre båter for fortøyning eller i det hele tatt oppføre seg på en slik måte at man føler seg uvelkommen dersom man ikke er en av " gjengen ". I det hele tatt er tanken så fjern fra meg som overhodet mulig. På sjøen er vi alle likeverdige og der skal vi alle hjelpe til så godt vi kan slik at alle og enhver føler seg velkommen. Vi er der ute for å ha en hyggelig kosestund og dette må ikke forspilles ved at det finnes personer som tror de eier bryggekanten eller svaberget de sitter på. Det er stor glede å i hjelpe nykommere med plass og vise litt imøtekommenhet ved å hjelpe til med plass, fortøyning m.m.. Man må huske på at vi alle har hatt spenningen i oss på de første turene om hvordan vi ville bli mottatt dersom vi ville legge til der det nesten var fullt, men hvor stor gleden da var dersom det kom en person og tok imot deg med smil og et hyggelig velkommen.

Jeg håper ikke det er noen av denne negative kategorien personer som er medlemmer av BP. Dersom jeg hadde opplevd dette fra en av oss ville jeg om mulig hengt vedkommende ut i dette forumet og forsøkt å få vedkommende utvist fra BP etter at jeg hadde lest litt bibel for vedkommende. Det er stor skam at noen kan oppføre seg slik. Og, dersom det er ledig plass et sted er det ikke noe som heter at man holder av plass enten man er avsted med båten for å handle eller andre ting. Er det ledig så er det ledig. INGEN har rett til å holde av plasser dersom du ikke er eier. Dette må vi her på BP være med på til å fremme. På den annen side er jeg villig til å flytte på meg for at de som reiser sammen skal få ligge ved siden av hverandre, men dette er ikke et "must " og det vil ikke skje på kommando av en som prøver å spille havnesjef. La oss alla gjøre det vi kan for at enhver føler seg velkommen og vi får alle den GODE opplevelsen av å være på sjøen slik vi ønsker.

glek

helt enig glek.. eneste untaket synes jeg , er hvis det er flust med plasser og jeg venter på noen bekjente , da synes jeg det er greit å SPØRRE pent om de kan legge seg slik at det er plass til de jeg venter.på siden av meg.. er ikke det helt greit for de som kommer , skal de selvsagt legge seg der de vil , men jeg mener det må være lov å spørre pent hvis der er mange plasser ellers..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Jeg er enig med deg, det er litt (mye) frekt å legge seg utenpå båter man ikke kjenner....
Dette er diskutert i annen tråd for lenge siden. Jeg mener fortsatt at det er slik at dersom en ligger ved offentlig kai så er det ikke snakk om frekt eller ikke - en har faktisk ikke lov å nekte folk å legge seg utenpå, så lenge det ikke er til fare/skade for en selv eller andre. Jeg regner med at brygger anlagt av friluftsråd eller annen offentlig instans også sorterer under denne regelen. Det hadde vært interessant om det var noen som hadde konkret kjennskap til reglene for dette og kunne peke oss i rett retning...

For min egen del har jeg sluttet å spørre om plass så lenge forholdene tilsier at det ikke er noe problem med en til - jeg sier heller noe om hvor lenge jeg har tenkt å ligge el. og "avkrever" derved et svar om hvilken båt det er mest hensiktsmessig å legge seg utenpå.

Hei,

Nå kan det godt hende at forholdene er svært forskjellige rundt omkring. Som sagt i Tønsbergskjærgården er det plass til alle. Jeg har tilgode på de 18 årene jeg har hatt båt og opplevd noe som helst negativt ordbruk vedrørende fortøyning i uthavn. I det området vi ligger har det tilogmed hendt at vi legger oss med en tamp i hekken på foranliggende båt, men selfølgelig på egen dregg. Der det er båtplass er det hjerterom. Det er ett flott skue når to rekker av båter ligger rund en odde.

På den annen side på endel mindre plasser her tror jeg ikke det er så vanlig å trenge seg på, om man ikke kjenner de som evenuelt måtte ligge der fra før.

Vi går som regel bare til neste plass å ser. Om det ikke er kjentfolk der, spør jeg alltid om det er greit at jeg legger meg til. Nettopp fordi det kan jo hende at folk vil være i fred.

... Er det ledig så er det ledig. INGEN har rett til å holde av plasser dersom du ikke er eier. Dette må vi her på BP være med på til å fremme. På den annen side er jeg villig til å flytte på meg for at de som reiser sammen skal få ligge ved siden av hverandre, men dette er ikke et "must " og det vil ikke skje på kommando av en som prøver å spille havnesjef. La oss alla gjøre det vi kan for at enhver føler seg velkommen og vi får alle den GODE opplevelsen av å være på sjøen slik vi ønsker.

glek

Fullstendig enig i alt du skriver, glek!

Som "førstereis" med "ordentlig" turbåt i år, har jeg opplevd den usikkerheten som oppstår når man forsøker seg et sted hvor det tydelig allerede ligger en del "kameratbåter". Jeg setter da svært stor pris på hvis en av de tidligere ankomne kommer ned på berget og ønsker oss velkommen ved å gjøre tegn til å ville ta i mot tampen. En trivelig gjeng som ofte besøker Gjetøya/Slevikkilen er flotte representanter for denne typen båtfolk!

Vi har imidlertid også opplevd stemningen i "Fredagshølet" tidlig en fredags ettermiddag. Det var ikke fullt, men de ytterste båtene i den faste gjengen hadde lagt ut "sidevindstau" 20-25 meter bortover til hver sin side, slik at stort sett hele det aktuelle området var okkupert. Jeg skjønner absolutt at det i enkelte tilfeller kan være greit å sikre fortøyningen, men i dette tilfellet tilsa ikke værforholdene at det hadde noen hast med dette. Litt småbeskjeden og uærfaren som man nok er, lot vi være å trenge oss på, og gikk et annet sted. Jeg ville selvfølgelig akseptert å sette av plass ved siden av den aktuelle, dersom vedkommende hadde antydet noe om at de ventet på noen. Den måten det ble gjort på her, sier imidlertid såvidt mye om de tilstedeværende at vi fant oss en annen plass utenfor "hølet".

Kanskje blir vi litt "tøffere" allerede til neste sommer... :wink:

Jeg og en kamerat hadde en guttetur for noen år siden og var innom et populært utfartsted/uthavn og fant oss en ledig plass ytterst på brygga. Vi tok i land sakene våre for å ta oss en matbit og satte oss i en sittegruppe som sto der. En slik som vi finner på rasteplassene rundt om.

Da kommer en kar bort til meg og sier: - Du sitter på plassen til "Ida", men hvis du setter deg der borte (han peker på den andre enden av gruppa) så kan du sitte der da "Rolf" uteblir denne helgen. Jeg begynner å le og lurer på om han tuller. Men på ramme alvor ba han oss å ikke sette oss på de faste plassene de hadde.

Denne vennegjengen hadde visnok spikret opp denne sittegruppa og holdt den i stand og mente i fullt alvor at dette var deres greie. I en uthavn som Skjærgårdstjenesten holder ved like.

Det er mye man skal høre før øra faller av. :wink:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

. Jeg regner med at brygger anlagt av friluftsråd eller annen offentlig instans også sorterer under denne regelen. Det hadde vært interessant om det var noen som hadde konkret kjennskap til reglene for dette og kunne peke oss i rett retning...

Hei

Da vi begynte å ligge på "vår" :wink: plass var det ikke lov å legge der. (gule bøyer)

Etter en tid boret vi hull og satte ned festebolter.

Vi åpnet egentlig området for alle, nå er det sogar satt opp et offentlig toalett der.

Vi har planer om å bore flere hull til neste år og sette ned bolter. Dette for egen regning og risiko.

"Gjengen" har en viss turnover, noe som er naturlig. Men en ting skinner igjennom i flere innlegg:

Like barn leker best.

Det er ikke bare det offentlige som lager til steder hvor man kan ligge.

En regel gjelder; Vis folkeskikk, og noe toleranse.

mvh

giver

Da vi begynte å ligge på "vår" :wink: plass var det ikke lov å legge der. (gule bøyer)

Etter en tid boret vi hull og satte ned festebolter.

Boret dere hull i fjellet på et friområde og satte ned festebolter på innsiden av badebøyene for å legge dere til der? :eek::eek:

Var ikke det litt i overkant av selvtekt, giver?

Ville ikke engang drømme om å ro på innsiden av badebøyene med gummijolla. Enn mindre bore hull i svaberget på eget initiativ.

Mulig jeg er pysete :rolleyes:

mvh tuffff

Strekker tau fra den ene båten over til den andre Lasse :wink:

Er dette noe slik Oslofjord greie... det virker som det er der i fjorden slik opptreden oftest forekommer... om det er mangel på normal folkeskikk eller ikke skal jeg ikke ha noe mening om, men for meg er det nærliggende å tro det...

Boret dere hull i fjellet på et friområde og satte ned festebolter på innsiden av badebøyene for å legge dere til der?

Hei

Vi hadde en sterk mistanke om at en hytteeier i nærheten hadde lagt disse ut på eget initiativ.

Når så det offentlige bygde toalett mellom boltene og hytten, fikk vi en mistanke om at vi ikke bommet for mye.

Bare ro videre du. :wink:

mvh

giver

Redigert av Ingar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...