bliss X Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Er dette noe slik Oslofjord greie... Vet ikke. Har som sagt ikke opplevd det, men har heller ikke oppstøkt steder som Mølen og brygga i Sandspollen. Med kjellerbåt ligger man like greit på svai i Sandspollen, og med jolle er også behovet for å komme i land dekket. Og hva gjør man hvis det bare en båt som skal holde av plass? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Og hvis noen løsner tauet for å komme intill da? Da blir kanskje noen litt hissige dersom de holder av plassen. Jeg hadde nok løsnet tauet om det ikke var plass andre steder. Er dette noe slik Oslofjord greie... det virker som det er der i fjorden slik opptreden oftest forekommer... om det er mangel på normal folkeskikk eller ikke skal jeg ikke ha noe mening om, men for meg er det nærliggende å tro det... Helt enig Sydvesten, har sett det flere ganger. Mangel på folkeskikk er det ikke tvil om at det er. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
SiA Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Og hva gjør man hvis det bare en båt som skal holde av plass? Da er det ikke noe problem, du legger deg på den andre siden! Seriøst, har ikke hatt problemer i Sandspollen, alltid vært hjelpsomme folk som har tatt i mot tau når det har vært plass. Hvis det ligger bare "ukjente", og det er EN(liten) plass igjen mellom to båter, da legger jeg meg på svai. Havna er godt beskyttet uansett. Men er ellers motstander av å holde av plass til noen som KANSKJE kommer. Drar til Sandspollen neste år også! Med hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Er dette noe slik Oslofjord greie... det virker som det er der i fjorden slik opptreden oftest forekommer... om det er mangel på normal folkeskikk eller ikke skal jeg ikke ha noe mening om, men for meg er det nærliggende å tro det... Jeg har kikket litt på denne tråden og hele diskusjonen bunner vel i generell plassmangel, så en skulle tro at det er en ren Oslofjord greie, men jeg har også sett avsperring på brygger i friområder i vår fjord også. At det er brudd på vanlig skikk og bruk blandt båtfolk er det vel liten tvil om. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Litt OT i forhold til uthavn, som tråden egentlig dreier seg om men ... I Kragerø havn fungerer det på følgende måte: Mange av dem som besøker Kragerø kjenner noen som har hytte i nærheten. I god tid før man ankommer ringer man til dem man kjenner, og ber dem holde av plass. En gang jeg var innom, lå det 3 -4 slike "holde av plass" typer med små båter, og ropte "plassen er opptatt. Vi venter inn en båt her" til alle som forsøkte seg. Fikk heldigvis ordnet med en dårlig plass, selv og satt å fulgte med på dette tullet mens manskapet var i land for å handle. At det går an Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Jeg har vært borti noe lignende i Paradisbukta på Håøya i mitt nærområde, men det er vel snarere noen(godt voskne) som har hevder å ha hevd på plassene ved trebrygga, men jeg pleier aldri å være der etter dette som heg fikk nyss om på slutten av 90 tallet...... orker slike halvfulle "gamlinger" i 50-60 årene klokken fem på ettermiddagen med kramgoda låter, så da finner jeg et annet roligere sted. Vet ikke om det noe i det, men det virker på meg å være den godt voksne garde som er værst med dette hevd på/holde av plasser, men unntakene finnes selvsagt også her vil jeg tro.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
oslofjord Svart 26.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2007 (redigert) Det må da være slitsomt for de faste gjengene å forsvare "sitt" territorium hver helg (??). Hytte-eiere vet at hytta står der hver fredag og vanlige båtfolk kaster loss fredag ettermiddag og tar det på sparket, mens disse faste "oppsitterne" vel må bekymre seg en hel del om det kommer andre i forkjøpet i deres revir...?? Det er vel de samme som stormer om bord i danskebåten for å sikre seg gode stoler for hele overfarten (som de holder av med klær når de må på taxfributikken) i steden for å kose om bord og satse på at man sikkert finner en stol hvis man vil sette seg litt. Eller de "faste" passasjerene på Nesoddbåten som vistnok forlanger å sitte på samme plassene hver morgen til byen. Redigert 26.September.2007 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Noen som kan fortelle meg hvor Oslofjorden begnner og slutter? Hører på værmeldingen innimellom at de snakker om Indre og Ytre Oslofjord og trodde da at de områdene som ble omtalt var noe mere enn området mellom Aker Brygge og Theatercafeen? Kanskje til og med Operaen i Bjørvika hører med? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BEG Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 hender det at en båt reiser til Sætre noen timer for shopping etc. og tar med seg mange andre personer. Da blir denne plassen holdt av. På grensen, men kan forsvares synes jeg)Det er ikke engang i nærheten av grensen den er passert for lenge siden!!!!!!!!!!!! Helt uholdbar holdning. Hvis det kommer en båt (skjer faktisk ikke ofte), forteller man at det er båt ute på et kortere ærend, "så det ville vært fint han kan få den tilbake". Underforstått blir det opp til båten om han velger å ta plassen eller ikke. Understreker at jeg forsvarer denne praksis ut fra at det faktisk er et nødvendig/fornuftig og kortere fravær. IKKE som en unskyldning for å holde av plasser til andre. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Astor Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Noen som kan fortelle meg hvor Oslofjorden begnner og slutter? Hører på værmeldingen innimellom at de snakker om Indre og Ytre Oslofjord og trodde da at de områdene som ble omtalt var noe mere enn området mellom Aker Brygge og Theatercafeen? Kanskje til og med Operaen i Bjørvika hører med? Indre Oslofjord er innenfor Tofte/Hurumlandet. Noen velger å dra en rett strek mellom Moss og Horten men jeg mener å huske at det var Tofte som var grensen for Indre og Ytre Oslofjord. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Men når det sies; Sånn derre Oslofjord greie, eller; Der inne i Oslofjorden, hvor er det? Det var vel ikke så mye Indre Oslofjord jeg spurte etter! Når de på værmeldingen sier; Kysten Lindesnes til Stavern og Ytre Oslofjord, betyr det at alt innenfor Stavern og til Oslo er å anse som det geografiske begrepet Oslofjord? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 (redigert) Jeg pleier å si Filtvedt....... men Tofte gjør da samme nyten Alt sydover er etter mine begreper "østfoldinger" Redigert 26.September.2007 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Stephan Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 (redigert) "Et konkret spørsmål er om jeg bør holde meg unna bryggen innest i Sandspollen." Neida. Brygga innerst i Sandspollen er for alle. Den som kommer først, får plass først. Det er dessverre noen som tror de har hevd på brygga og kan avvise nykommere. Den villfarelsen bør de tas ut av. Stephan Redigert 26.September.2007 av Stephan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Når de på værmeldingen sier; Kysten Lindesnes til Stavern og Ytre Oslofjord, betyr det at alt innenfor Stavern og til Oslo er å anse som det geografiske begrepet Oslofjord? Da mener de fra Stavern til Tofte/Filtvet-området. Været tar ofte mer utenfor Tofte/Filtvet enn innover i fjorden. Selv om Drøbaksundet kan være skvalpete til tider når vind og strøm går motastt vei. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Jens_P Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Noen som kan fortelle meg hvor Oslofjorden begnner og slutter? Dette sier meteorologene: Ytre/Indre OslofjordOslofjorden strekker seg fra Rådhuskaia og ca. ut til Færder fyr og har med seg kysten av Østfold, Akershus, Buskerud, Vestfold og Telemark. Skillet mellom Indre og Ytre Oslo går omtrent der fjorden snevrer seg inn ved Hurumlandet/Drøbak og der Drammensfjorden begynner. http://met.no/om_varsel/geografiske_navn.html Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
chagall Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 (redigert) Jeg har vært borti noe lignende i Paradisbukta på Håøya i mitt nærområde, men det er vel snarere noen(godt voskne) som har hevder å ha hevd på orker slike halvfulle "gamlinger" i 50-60 årene klokken fem på ettermiddagen med kramgoda låter, så da finner jeg et annet roligere sted. Vet ikke om det noe i det, men det virker på meg å være den godt voksne garde som er værst med dette hevd på/holde av plasser Ja, "Sydvesten", håper jeg forstår ditt innlegg rett. Bekager at du føler deg "genert av halvfulle gamlinger" i 50-60 årene klokken 5 på ettermiddagen. På Lørdag ettermiddag, er det nok mange som etter en lang uke kan "løsne litt på snippen". Det er vel kanskje mange år før du når denne alder , så da er det vel forståelig at du ikke passer i dette selskap.(kramgoda låtar) Ellers (for en gangs skyld enig med deg) at ungdommen er mer tolerant enn den godt voksne garde med hensyn til hevd på/holde på plasser. Redigert 26.September.2007 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DMF Svart 26.September.2007 Del på Facebook Svart 26.September.2007 Det og ta seg ekstra godt til rette her i verden er desverre en sykdom som enkelte individer lider av. Det som gjelder er og kurere denne sykdom. Og det eksisterer et stort utvalg av metoder, bare ikke skyt spurv med kanon. Er av den mening: om jeg er høffelig mot mennesker på min veg her i livet, vil jeg treffe hyggelige mennesker. Sitér dette innlegget Draco 2700 tricab. Link to post
JRK Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Ja, "Sydvesten", håper jeg forstår ditt innlegg rett. Bekager at du føler deg "genert av halvfulle gamlinger" i 50-60 årene klokken 5 på ettermiddagen.På Lørdag ettermiddag, er det nok mange som etter en lang uke kan "løsne litt på snippen". Det er vel kanskje mange år før du når denne alder , så da er det vel forståelig at du ikke passer i dette selskap.(kramgoda låtar) Ellers (for en gangs skyld enig med deg) at ungdommen er mer tolerant enn den godt voksne garde med hensyn til hevd på/holde på plasser. Ganske logisk det med ungdommer og hevd. Dess lengre man har levd desto støøre sannsynlighet er det vel for at man påberope seg hevd over noe Forøvrig synes jeg tråden viser en ganske stor intolleranse for hva som er rett å galt. Har aldri spent et tau over for å stenge ute andre, men jeg føler slettes ikke at det er nødvendig å bruke så kraftig skyts som enkelte gjør her. Det er faktisk sånn ellers i samfunnet også at den som kommer først til mølla får mel først. Rasteplasser, de beste bilettene, de beste tilbudene osv.. For meg handler båtlivet om å kose seg. Kos kan være så mangt. Problemet med kos er at man da ofte tråkker på andre, for de har andre regler og begreper på hva kos er. Noen liker å ligge i grupper som på en campingplass. Noen liker å ligge helt alene. Utfra det som blir hevdet her kan f.eks ingen forvente å ligge alene om man ønsker det. Det blir nevnt kramgoda låter, som noe negativt, Hva er det som er så mye bedre med pop musikk eller Eriks Bye sine viser. Det blir nevnt at 50-60 med noe negativ klang, akkurat som det er bedre å være yngre. Håper at de som viser så klar intolleranse for dette. viser like stor intolleranse for: - Store hekkbølger - Jollekjøring - Høy musikk - Bråk om natten Stikkordet for at alle skal kunne kose seg er takhøyde og ikke intolleranse Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Siden jeg også er med i de anonymes filosofers forening = baatplassen, så skal jeg ikke skyte med kanon, bare løskrutt. I alle fall er det hyggelig sett fra mitt ståsted at de fleste ser ut til å ha en holdning om at de etter hvert sterkt innsnevrede friområden som egner seg til båtbruk ikke skal privatiseres av hverken forfyllede 50-60 åringer er frekk ungdom Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Oslofjorden. Det som faktisk står er følgende; Oslofjorden strekker seg fra Rådhuskaia og ca. ut til Færder fyr og har med seg kysten av Østfold, Akershus, Buskerud, Vestfold og Telemark. Det betyr for eksempel og helt tilfeldig valgt (!) at Bamble er en del av Oslofjorden. Verdt å merke seg? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tuffff Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Vi hadde en sterk mistanke om at en hytteeier i nærheten hadde lagt disse ut på eget initiativ.Når så det offentlige bygde toalett mellom boltene og hytten, fikk vi en mistanke om at vi ikke bommet for mye. Bare ro videre du. mvh giver Det var jo en yderst formildene omstendighet, giver. mvh tuffff PS! Jeg bruker nå mest motor på gummijlla jeg da. DS Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Ganske logisk det med ungdommer og hevd. Dess lengre man har levd desto støøre sannsynlighet er det vel for at man påberope seg hevd over noeFor meg handler båtlivet om å kose seg. Kos kan være så mangt. Problemet med kos er at man da ofte tråkker på andre, for de har andre regler og begreper på hva kos er. Stikkordet for at alle skal kunne kose seg er takhøyde og ikke intolleranse Meget godt skrevet. Tenk hvis flere kunne tenkt i de baner? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
oslofjord Svart 27.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2007 (redigert) Har vi noe å lære av fjellfolket ? Det er jo bedre plass på fjellet enn ved kysten, men samkvemmet med fremmede på ubetjente DNT hytter har jo visse likhetstrekk med forholdet til andre i overfylte uthavner. Har begrenset erfaring med å gå fra hytte til hytte, men min erfaring er at man alltid blir tatt i mot med åpne armer og ikke møtt av gjenger som holder av de beste sengene hver helg... Samarbeidet mellom masse mennesker på overfylte svette DNT hytter går forbausende bra og ingen blir stemplet som en tulling hvis han sent på natten ber andre roe seg litt. Ellers har DNT regler om fortrinrett for barn og eldre og at de siste ankomne har fortrinrett framfor de som kom dagen før...med dette lar seg vel ikke overføre til uthavner...... At det er rimlig god stemning på selbetjeningshytter i påsken er i hvert fall et bevis på at plassmangel i hytter eller i uthavner ikke nødvendigvis må føre til dårlig stemning. ..men nå syns vel noen jeg er langt ut på viddene... Redigert 27.September.2007 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Opplevde en gang at det kom en fin,flott båt når vi låg innerst ved en liten brygge.Fruen,av finere sort,mente vi måtte flytte oss så de fikk ligge innerst.Det mente jeg meg enig i da båten vår er mindre og deres hadde det bedre innerst.Men jeg likte ikke måten hun "spurte" meg på,så jeg fortalte att jeg hadde 2 barn,en hund som hele dagen sikkert kom til å springe over dekket deres for å komme seg på land.Ikke vet jeg hva Fruen sa til resten av mannskapet om bord,men de valgte å dra.............slik at vi denne dagen/natten ble liggende innerst. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.September.2007 Del på Facebook Svart 27.September.2007 Det jeg har reagert på med uthavner er de som kommer på onsdag eller torsdag og legger seg longside for resten av helgen uten å tenke på andre som ønsker å komme inn. En regel sier vel maks. 2 eller 3 dager på samme sted. Klart det er god plass på onsdag eller torsdag men det tetter seg gjerne til når fredagen lir på. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.