Anonym Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Det jeg har reagert på med uthavner er de som kommer på onsdag eller torsdag og legger seg longside for resten av helgen uten å tenke på andre som ønsker å komme inn. En regel sier vel maks. 2 eller 3 dager på samme sted. Klart det er god plass på onsdag eller torsdag men det tetter seg gjerne til når fredagen lir på. Jeg ser det blir hevdet at det er en regel som regulerer hvor lenge du kan ligge i uthavn. Kan noen henvise til denne? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Uansett om dette er en regel eller ikke så blir det vanskelig å håndheve en slik regel. Etter min mening så har det ingen betydning om vedkommende ligger på samme sted både 1 og 2 uker. Tross alt er det først til mølla prinsippet som må gjelde. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Salt Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Oslofjorden. Det som faktisk står er følgende; Oslofjorden strekker seg fra Rådhuskaia og ca. ut til Færder fyr og har med seg kysten av Østfold, Akershus, Buskerud, Vestfold og Telemark. Det betyr for eksempel og helt tilfeldig valgt (!) at Bamble er en del av Oslofjorden. Verdt å merke seg? Skillet mellom Oslofjorden og Skagerrak anses vel å være ved Færder/Torbjørnskjær. Bamble og Hvaler er ved Skagerrakkysten. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
avmønstret5 Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Uansett om dette er en regel eller ikke så blir det vanskelig å håndheve en slik regel. Etter min mening så har det ingen betydning om vedkommende ligger på samme sted både 1 og 2 uker. Tross alt er det først til mølla prinsippet som må gjelde. Høres ut som et herværende partiprogram. Da følger vi opp - etter en uke kuttes doslagen m/åpen bunnventil når eieren sover ut rusen Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Jeg tror at vi i dette byråkratiske landet bør være litt mere forsiktig med å innføre regler og lover i hytt og pine for alt mulig. Vi bor i et land som har byråkrater som vandrer rundt med nisselue og ryggsekk. Vi bør etter min mening ikke gjøre det værre enn det er. La folk ligge så lenge de ønsker på samme sted. Det er bare å "stå opp om morran" så finner vi den plassen vi ønsker. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mouche Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Siden jeg har hytte på Telemarkskysten så ville det være greit å vite om dette da er Ytre Oslofjord, som meterologen sier, eller Skagerakkysten som du sier Jan T? Når meterologen snakker om Skagerak så mener de vel ute i det åpne farvann for ellers så omtaler de det vel som "Kysten Lindesnes til Stavern"? (dette som et eksempel som er hyppig brukt) Skagerakkysten ser ut til å være fra Oslofjorden til Åna-Sira i følge denne boken; http://www.adrenaline.no/padle/2003/boker/skagerak.htm Hvor lenge kan man ligge fortøyd i et uthavn? Kan ikke se at det står noen tidsbegrensning på dette i Friluftsloven? http://www.lovdata.no/all/hl-19570628-016.html#7 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Anonym Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Siden jeg har hytte på Telemarkskysten så ville det være greit å vite om dette da er Ytre Oslofjord, som meterologen sier, eller Skagerakkysten som du sier Jan T? Når meterologen snakker om Skagerak så mener de vel ute i det åpne farvann for ellers så omtaler de det vel som "Kysten Lindesnes til Stavern"? (dette som et eksempel som er hyppig brukt) Hvor lenge kan man ligge fortøyd i et uthavn? Kan ikke se at det står noen tidsbegrensning på dette i Friluftsloven? http://www.lovdata.no/all/hl-19570628-016.html#7 Kysten av telemark er jo eget punkt i værmeldingene fra Tjøme ihvertfall. Forøvrig er det korrekt at friluftsloven ikke regulerer noen tidsbegrensning i uthavn, selv om en del her inne tydeligvis lever i den villfarelse at en slik regel finnes. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Vil fortelle om en hendelse vi opplevde på Bergholmen ved Håøya.. Det var ca. midt på dagen på en søndag, det var på høsten, så når solen var framme var det om og gjøre å nyte solen. Etter mange flotte helger på Bergholmen flyttet vi oss fra Sandspollen til bergholmen også denne helgen. Vi tuslet bortover, vi så en ledig plass. Det som var problemet var at flere fra Drøbak båtforening satt og nøt solen på den ledige plassen(med bena dinglende utenfor kanten). De ville ikke flytte seg for de synes det var så fint der de satt, så sa de:"Vil du bakke litt du skygger for solen". Da snudde vi, og dro inn til Sætre.. Vi har aldri ligget der siden(2 år siden nå). Selv om det ikke blir hyggelig er det viktig å iikke la disse idiotene tro at de kan holde på som de vil. For min del pleier jeg å søke fred og ro, men noen ganger greier jeg ikke å la disse egoistene vinne, for da tror de at de kan fortsette i samme bane. Så jeg hadde nok bedt de flytte beina hvis de ikke ønsket å få dem amputert.......... Men nå er nok jeg en som ikke er redd for å sette hodet frem for hugg Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Det er riktig at friluftsloven ikke sier i klatekst om hvor lenge en kan ligge med båt i uthavn, men det å ligge i uthvan blir gjerne regnet for det samme som normal "rasting og telitng" ... Der sier loven dette.. Her er det god mat for kverluantene på forumet... § 9. (Rasting og telting.) Plass til rasting, solbad, overnatting eller liknende må ikke tas i innmark uten eierens eller brukerens samtykke. I utmark må plass som nevnt i foregående ledd ikke tas til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre. Rasting eller telting må ikke skje når det kan medføre nevneverdig skade på ungskog, eller skogforyngelsesfelt. Telt må ikke settes opp så nær bebodd hus (hytte) at det forstyrrer beboernes fred og i hvert fall ikke nærmere enn 150 meter. Reglene om avstand fra bebyggelse gjelder likevel ikke på område som særskilt er innredet for telting. Telting eller annet opphold er ikke tillatt i mer enn 2 døgn om gangen uten eierens eller brukerens samtykke. Samtykke til lengre opphold trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse, medmindre det må regnes med at oppholdet kan medføre nevneverdig skade eller ulempe. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Det er riktig at friluftsloven ikke sier i klatekst om hvor lenge en kan ligge med båt i uthavn, men det å ligge i uthvan blir gjerne regnet for det samme som normal "rasting og telitng" ... Kan se ut som du har rett; I forarbeidene til friluftsloven antydes det at teltregelen i § 9 kan benyttes analogisk på overnatting i båt ved opphold nær land eller innenfor marbakken. Dette er hentet fra; http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/ru....html?id=475481 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tuffff Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Men på en annen side slår jo høyesterettsdommen fra "Ulrichsensaken" i Sandefjord fast at 150-metersreglen ikke gjelder for tillegging med båt. Hvorvidt dette også får konsekvens for 2-døgnregelen er usikkert. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Ser ut som de finnes en del lokale forskifter også som regulerer det lokalt. Mulig man plikter å sette seg inn i dette ved ferdsel i området, på lik linje med forskrifter for fartsbegrensing. I så fall begynner det å bli krevende å ferdes i norsk natur. Et par eksempler jeg fant, mine uthevinger. Forskrift om atferdsregler for Mandal kommunes friluftsområder langs kysten og statens friluftsområde Risøbank, Mandal kommune, Vest-Agder. 8. Telting og overnatting Oppsetting av og opphold i mindre, bærbare telt er tillatt inntil to døgn om gangen på samme område. Det samme gjelder overnatting i båt ved tilrettelagt fortøyningsplass. Overnatting med bobil eller campingvogn er ikke tillatt. Forskrift om ferdselsregler for friområdene og naturreservatet på Langøya, Våle kommune, Vestfold. § 3. Langøya er et dagsturområde. Teltslagning er ikke tillatt. Båter som har ligget fortøyd mer enn ett døgn plikter å vike plass for andre. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mouche Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Kanskje det neste blir at alle som fører båt plikter å medbringe en advokat? Kanskje det også vil frita en for plikten til å avlegge båtførerprøven? Det skal ikke være lett! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
avmønstret5 Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Det kommer vel ann på hviken uthavn en snakker om. Dersom det er offentlig tilrettlagte uthavnplasser bekostet med våre skattepenger er det vel rimelig at ingen legger beslag på plassen utover det vanlige (en lang helg?) i trengselområder som f.eks. Oslofjorden. Dersom noe velger å ligge hele ferien ved en holme eller i en bukt så gjerne for meg. Jeg tror vel ikke det er grunn til å være så pessimistisk Mounce, det må vel holde med Norges lover- siste utgave m/kommentarer, ombord ? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 greit å vite ,hvor lenge jeg kan ligge på hyttebrygga di mouche.. oppfatter jeg riktig så blir jeg der 2 døgn .. tar en times kjjøretur , og legger meg inntil igjen.. sorry men det blir virkligheten din til sommeren..:-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Vil du ha koordinatene? Foretrekker du bøyeplass eller bryggeplass? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Jeg bestiller en stk. ankringsplass til sommeren, mouche. Betaler kontant med baatplassenklistremerker. 5 klistremerker pr døgn? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 brygge med mulighet for tapping av øl , og en sjøbod hvor jeg kan inkvartere venner og bekjente..og hvis det er greit ,,,nøkkel til hytten din ,da noen må drite og spy ,når man har fester over flere dager.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Moroklumpen! Før søknadene strømmer på så vil jeg gjerne nevne at vi holder på med et påbygg og bygging av en steinterrasse så nok å gjøre for sterke gutter! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 29.September.2007 Link til dette innlegget Svart 29.September.2007 Flott! Jeg påtar meg jobben som pressefotograf fra ankringsplassen slik at vi får god dokumentasjon på at arbeidet utføres skikkelig og iht gjeldene normer og regler. Regner med at Havgapet også stiller opp som mijøaktivist i jolle Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.