Jump to content

CEVNI (Kanalsertifikat), kan kurs taes i Norge?

Amorosa

Recommended Posts

Var på kanal ferie i svergie sånn cirka i 1998- Leide båt og hørte ikke et ord om noe bevis, hadde med en mann fra utleie selskapet de første 10 minuttene før han vinket og sa good luck you will fix this. Men mtye skjer jo på 5-6 år når det gjelder eu og regelverk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

i Sverige behöver man ikke noe kanalsertifikat.......det er nere på kontinenten!

Fatter ikke hvorfor jeg skrev svergie når det var i frankrike jeg var på kanalferie, kan absolutt anbefales.

At mange hadde trengt seg et kurs er det vel ikke tvil om men da mest i folkeskikk. Der var endel verdensmestre som jaget kjerring og unger trundt under slusing som man ble direkte flau over å se på

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 2 år senere...

Jeg skal til Tyskland og har leid båt på Saar og Mosel. Ringte til den tyske ambassaden i Oslo og de kunne fortelle at det ikke var nødvendig med CEVNI for nordmenn. Vi var ikke medlem i EU og det var ikke krav om kanalsertefikat i Norge så da slapp vi. Men om elevpolitet kan reglene like godt er jo en annen historie. I og med at Båtførerbevis er påkrevd i Norge må man ha med dette i Tyskland også. Dette i følge en hyggelig person ved anbassaden. Jeg spurte ikke om "Rhine Patent" men ut fra det jeg har lest er dette nødvendig på visse strekninger av Rihnen uansett!

For enkelthets skyld bestiller jeg nettkurs for CEVNI fra Danmark, det kan jo ikke skade å ha det selv om det ikke er påkrevet.

Da er både Kanal ABC og nettkurs fra Danmark bestillt. :smiley:

Ut fra det jeg kan lese om Rihn Patent må man ha fartstid på 16 turer eller noe slikt før man kan få det.

Er det noen her som har vært ute på Rihnen? Skal egentlig ikke lenger enn Koblenz der Mosel renner ut i Rihnen så spørsmålet er vel ganske enkelt om hvor langt ut av Mosel jeg kan gå for å finne en marina i Koblenz der man kan overnatte før kursen settes oppover Mosel igjen.

Noen som har vært i kontakt med Wasser-Polizei i Tyskland? Kan vel være smart å ta en telfon å få dette avklart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...