Amorosa Startet 21.Januar.2004 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2004 Hei alle båtvenner. Går med planer om tur på kanalsystemet nedover i Europa. For å gå på disse traffikerte kanaler kreves et sertifikat ( gjelder ikke Norge,Sverige,Danmark og England) som heter CEVNI (Code Europe'en des Voises de la Navigation Inte'erieure) Alt rundt dette står i en bok som heter "The RYA Book of EuroRegs for Inland Waterways" og omhandler alt rundt sertifikatet. Flaggbruk, signaler med lyd og lys, lanterneføringer, skilting osv. Mye av dette er ikke som vi er vant med på "havet" ellers. Vet at mange har gitt f... i dette sertifikat når de har tatt kanalene på vei mot Middelhavet, men har også de som har blitt stoppet og da spesielt i Frankrike og boten de har fått har gjort et bra innhogg i reisekassa, samtidig som nesa måtte vendes hjemover igjen med eskorte ut av kanalene. Den sjansen tar jeg ikke da Frankrike har mye kanaler som jeg skal være på og samtidig blir dette over lengre tid (ca 1 år). Spørsmålet mitt er: Er vi flere som går med kanalplaner? Noen som vet om slike kurs kan taes i Norge? (Finnes i Sverige). Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 21.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2004 Jo, men det er lenge til Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 21.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2004 Jo, men det er lenge til ....sertifikatet holder seg Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 21.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2004 .....Går med planer om tur på kanalsystemet nedover i Europa. . ..........Den sjansen tar jeg ikke da Frankrike har mye kanaler som jeg skal være på og samtidig blir dette over lengre tid (ca 1 år). Spørsmålet mitt er: Er vi flere som går med kanalplaner? .......... Hei Amorosa!Det siste spørsmålet først: Har gått med drømmen siden 1975 - og håper vel at det skal bli virkelighet,en gang........ Den som for alvor "plantet" drømmen i meg, var Odd Børretzen. Kjøpte boken hans "REISEN TIL EUROPAS INDRE" som er en opplevd fortelling av forfatteren. Han reiste fra Norge til litt utenfor Paris i sin 25' tresnekke, allene, på kryss og tvers gjennom Europa. Nå har jeg et "svakt hjerte" for akkurat denne forfatteren, synes han får sagt mye vettig på en utrolig morsom måte. Det er fort gjort å kjenne seg igjen når han f. eks. gransker og skildrer båteierens forhold til sitt "skib"! Bokens ISBN: 82-05-08122-0 (h.) og 82-05-08123-9 (ib.) og boken er utgitt på Gyldendal Norsk Forlag. Desverre er ikke boken å finne i bokhandelen lenger, utgått. Hvis du ikke har boken selv, og ikke har lest den, skal du få låne mitt eksemplar. Sikkert mye som har forandret seg på nesten 30 år - men utfordringen og opplevelsen er sikkert den samme, den dag i dag! Hilsen, Walter_S Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Amorosa Svart 21.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2004 Hei Amorosa! Den som for alvor "plantet" drømmen i meg, var Odd Børretzen. Kjøpte boken hans "REISEN TIL EUROPAS INDRE" som er en opplevd fortelling av forfatteren. Han reiste fra Norge til litt utenfor Paris i sin 25' tresnekke, allene, på kryss og tvers gjennom Europa. Nå har jeg et "svakt hjerte" for akkurat denne forfatteren, synes han får sagt mye vettig på en utrolig morsom måte. Det er fort gjort å kjenne seg igjen når han f. eks. gransker og skildrer båteierens forhold til sitt "skib"! Bokens ISBN: 82-05-08122-0 (h.) og 82-05-08123-9 (ib.) og boken er utgitt på Gyldendal Norsk Forlag. Desverre er ikke boken å finne i bokhandelen lenger, utgått. Hvis du ikke har boken selv, og ikke har lest den, skal du få låne mitt eksemplar. Sikkert mye som har forandret seg på nesten 30 år - men utfordringen og opplevelsen er sikkert den samme, den dag i dag! Hilsen, Walter_S :lol: HURRA :lol: Hva Baatplassen kan få til. This is a dream come true. Boken har jeg vært på jakt etter i mange år, står på liste i antikvariat hvis den skulle dukke opp, men :lol: Dette kan bli sommelektyre i båten. Vi snakkes. Ellers er det mye annen lektyre rundt emnet. Nevner Carl Erik Tovås, svensk som har flere bøker rundt emnet. Gabriel Hjønnevåg med "Over grønne sletter og blått hav" endte opp i Karibien med 32 fots selvbygd båt. Tor Egil Førland med "Vannveien gjennom Europa" Kunne sendt deg dette som IM, men kan være at flere tenker i samme baner så........ det ble et innlegg Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 21.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2004 Heisan blir sannsynligvis noen kanaler i Nederland på meg i 2005, så hvis sertifikatet er påkrevd der er jeg med på kurs Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 21.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2004 Heisan blir sannsynligvis noen kanaler i Nederland på meg i 2005, så hvis sertifikatet er påkrevd der er jeg med på kurs Hei. Det er sertifikatplikt i Nederland. Hadde håpet at det var noen som visste om kurs/eksamen i Norge, men får prøve å holde tråden oppe noen dager til Poseidon eller Syvert kommer innom. Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 21.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2004 Hmm ble litt i tvil nå. Er det ikke her snakk om et regelverk som en som fritidsbåt er forpliktet til å ha ombord ? ang sertifikater er det vel varierende hva de forsjellige landene krever i forhold til hva man har fra før ? Men få fartsbegrensinger i Km/t det blir både uvant og totalt feil :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 22.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2004 Hmm ble litt i tvil nå. Er det ikke her snakk om et regelverk som en som fritidsbåt er forpliktet til å ha ombord ? ang sertifikater er det vel varierende hva de forsjellige landene krever i forhold til hva man har fra før ? Men få fartsbegrensinger i Km/t det blir både uvant og totalt feil :lol: Hei. Dette sertifikatet er landene det gjelder enige om (FN er også inne) Mange av disse kanalene er jo veldig traffikerte og for å sørge for at alle som begir seg utpå kanallivet skal ha kunnskap nok så er dette sertifikat innført. Alle landene er ikke like "hissige" på dette med å spørre om man innehar, dette skjer jo ofte ved innklarering til landet, men Frankrike utmerker seg her også. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2004 Hei. Det er sertifikatplikt i Nederland. Hadde håpet at det var noen som visste om kurs/eksamen i Norge, men får prøve å holde tråden oppe noen dager til Poseidon eller Syvert kommer innom. God morgen godtfolk, Jeg takker så meget for tilliten, men jeg tror nok ikke at det er aktuelt å sette igang med noe CEVNI-kurs for min del. For å finne ut litt mer om hva som inngikk i kurset skrev jeg imidlertid CEVNI inn i Google, og straks fikk jeg opp en hel mengde treff, bl.a.: http://www.trentboathandling.co.uk/cevni.php http://www.cruisingschool.co.uk/home/cevni/cevni.htm http://www.medwaycruisingschool.com/CEVNI.htm http://www.rciyc.org/RYA%20Courses/CEVNI.htm http://www.ybw.com/pbo/pboeye/alsace/cevni.html Det ser ut for at dette er et forholdsvis enkelt kurs, med hovedvekt på å lære noen "trafikkskilt" som brukes langs kanalene. Flere kurssentre arrangerer dette som dagskurs for en rimelig penge. Og når prøven er f.eks 14 spørsmål, hvorav 11 må besvares riktig - da skulle det absolutt ikke være uoverkommelig.... På den siste linken jeg oppgav er forresten et par "plakater" til nedlasting, disse gir oversikten over de aktuelle sakene man skal kunne, så kanskje holder det med selvstudium - og så avlegge en prøve når man kommer frem? I disse internett-tider skulle det ihvertfall ikke være så vanskelig å finne ut hvilke muligheter som foreligger. Uansett: ha en fin tur nedover! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Amorosa Svart 22.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2004 Takk for hjelpen Poseidon . De sidene du henviste til har jeg også vært innom, untatt den siste som var meget nyttig. Er klar over at dette ikke er noe stort kurs, men det er noe som må være klart før man drar, da det skal godkjennes og får dette tilbake i form av en "bok", her kan også annen kompetanse/kurs legges inn. F.eks VHF sertifikat, nautisk kompetanse avlagt med eksamen, info om båten etc. Fordelen her er at dette er en godkjent "bok" i alle land i hele Europa. Greit å ha det på G når man skal møte byråkratiet der nede. Da virker det som kurs må taes i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2004 Hej Amorosa SXK-V har kursen du får ta dig en tur till Världsmetropolen Göteborg ! Kanalintyg Vid färd på Europas inre vattenvägar krävs kunskaper om kanalfart från och med år 2000. Vi går igenom de kungskaper som krävs för att avlägga intyget. Tag med intygsbok och intyg om båtpratik. Krav:Förarintyg och praktisk erfarenhet av båt Längd: 1 gång Tid: 18.30 - 21.00 Dag: Torsdagen 18 mars Avgift: Kr 400:-* ( 400:- för en kveld ) Du kan lese mer om SXK-V's kursutbud på http://www.sxk.se/kretsar/vas/ kansje jag skulle ta den oxo, så er det gjort! (* = 200:- rabatt om man er medlem i SXK-V) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Amorosa Svart 22.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2004 Dzien Dobry Takk Gunga Din. Skal finne ut om jeg kan ta denne dagen. Skal gi deg tilbakemelding i IM. Håper bare at skjortene er ferdig til kurset. God reklame i metropolen. Do widzenia. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2004 Dzien Dobry Takk Gunga Din. Skal finne ut om jeg kan ta denne dagen. Skal gi deg tilbakemelding i IM. Håper bare at skjortene er ferdig til kurset. God reklame i metropolen. Do widzenia. DZIEKUJE BARDZO ! Kansje efter examen vi får tid til en Duze Piwo ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Amorosa Svart 22.Januar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2004 DZIEKUJE BARDZO ! Kansje efter examen vi får tid til en Duze Piwo ! Tak. Skal virkelig prøve å få til dette og spesielt hvis du også tar sertifikatet samtidig. Når er påmeldingsfrist? Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 17.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 :flag:Hurra Cevni sertifikatet bestått. I dag ankom min svenske intygsbok, med alle mine data innskrevet. :cheers:Får vi ta til helga Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 :flag:Hurra Cevni sertifikatet bestått. I dag ankom min svenske intygsbok, med alle mine data innskrevet. :cheers:Får vi ta til helga Gratulerer Mulig jeg er dum her, men hvordan fikk du tatt kurset, skulle ikke det være i morgen? 18.03.04. Går selv med tanker om et år i båten, med kurs for middelhavet, men først gjennom kanalene, så da er jo et slikt kurs noe for meg også........ MVH Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Amorosa Svart 17.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Mulig jeg er dum her, men hvordan fikk du tatt kurset, skulle ikke det være i morgen? 18.03.04. Går selv med tanker om et år i båten, med kurs for middelhavet, men først gjennom kanalene, så da er jo et slikt kurs noe for meg også........ MVH Fernanda Neida du er helt med oss, (kurset i Gøteborg var fulltegnet) og så det har bare skjedd en del etter at siste inlegg her ble skrevet. Med god hjelp av Gunga Din så kom jeg i kontakt med en i Stockholm som kunne hjelpe meg. Han hadde ingen kurslærer i nærheten av Strømstad, så jeg fikk ta kurset pr. brev. La ved alle papirer jeg hadde på VHF og annen maritim kompetanse. Så nå sitter jeg med alt dette samlet i en intygsbok. "Viktig" bok, den ligner veldig på et norsk pass, men er blå av farge. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 17.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 La ved alle papirer jeg hadde på VHF og annen maritim kompetanse. Så nå sitter jeg med alt dette samlet i en intygsbok. "Viktig" bok, den ligner veldig på et norsk pass, men er blå av farge. Dette er vel EU-greier, som vi vanligvis er bundet av. Uansett - dette er interessant for oss som er nysgjerrige på dette, mange har hemmelige planer... Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 17.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2004 Hei Fenix og alle andre med planer om å ta "lappen" Send meg en IM så kan jeg sende deg info, mailadresser og kontaktperson. Det er veldig greit å ta det på denne måten. Bare hjemmelekser, grei eksamen, koster tilsammen ca 400-500kr og gjort er gjort. Sertifikatet varer evig. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 :flag:Hurra Cevni sertifikatet bestått. I dag ankom min svenske intygsbok, med alle mine data innskrevet. :cheers:Får vi ta til helga Grattis med intyget!!!!............nu saknar du bare en blå-gul flagg i aktern Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Amorosa Svart 18.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 Grattis med intyget!!!!............nu saknar du bare en blå-gul flagg i aktern Med min bostad så borde jeg kanskje hatt dobbelt statsborgerskap. :lol: Har blå-gul i toppen da Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 Med min bostad så borde jeg kanskje hatt dobbelt statsborgerskap. :lol: Har blå-gul i toppen da o jag har en under vantspridaren! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ben Svart 18.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 La ved alle papirer jeg hadde på VHF og annen maritim kompetanse. Så nå sitter jeg med alt dette samlet i en intygsbok. "Viktig" bok, den ligner veldig på et norsk pass, men er blå av farge. Er det sånn å forstå at du må ha VHF-lappen for å få godkjennt CEVNI??? Mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 18.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2004 Er det sånn å forstå at du må ha VHF-lappen for å få godkjennt CEVNI??? Mvh Ben Hei Ben. Neida du bør ikke ha VHF eller andre ting. Intygsbok (som er svensk) har mange forskjellige sider og på størrelse med et norsk pass, hvor du kan få lagt inn din nautiske kompetanse (avlagte eksamener) og VHF etc. Det vil si at du har alt samlet i en bok som er godkjent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.