Jump to content

Hvor langt er en nautisk mil? Og hva er bueminutt?

Bützfleth

Recommended Posts

Nautisk mil er vel den enehten som virkelig kan relateres til noe fysisk fornuftig lengdemål på kloden, værre er det med meteren... som ikke er det i samme grad..

Det morsomme med bueminutter er når vi skiller på lengde og breddemiutter og deretter relaterer det til begrepet nautisk mil på våre breddegrader...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

metern har haft olika definitioner genom historien

fann detta vid lite snabbt googlande

Year Definition

1793 1 / 10 000 000 of the distance from the pole to the equator.

1795 Provisional meter bar constructed in brass.

1799 Definitive prototype meter bars constructed in platinum.

1889 International prototype meter bar in platinum-iridium, cross-section X.

1906 1 000 000 / 0.643 846 96 wavelengths in air of the red line of the cadmium spectrum.

1960 1 650 763.73 wavelengths in vacuum of the radiation corresponding to the transition between levels 2p10 and 5d5 of the krypton-86 atom.

1983 Length traveled by light in vacuum during 1 / 299 792 458 of a second.

S/Y Gunga Din

Gunga Din: I Norge er IKKE sjømil det samme som nautisk mil. Sjømil er en gammel (utgått) betegnelse på 4 nautiske mil, det vil si 7408 meter. Av dette kom betegnelsen "kvartmil" (gammel betegnelse på nautisk mil), som da var en fjerdedel av en sjømil. Den svenska betegnelsen "distansminut" er forøvrig en treffende betegnelse på en nautisk mil, da det sier noe om opprinnelsen.

Det er vel slik at de som vil "forstå" tolker en sjømil som en nautisk mil, mens de som gjerne hevder å være gamle sjøulker med røtter tilbake (eller kjenner noen med slike røtter) til første halvdel av forrige århundre tvilholder på den norske sjømila....

Dette med sjømil er en særnorsk benevnelse og kun av historisk interesse i dag, i Sverige, Danmark og sikkert "resten" av verden så er en "sømil", "sjömil" eller "sea mile" det samme som en nautisk mil..

Om jeg treffer en kar på sjøen som sier det er x "sjømil" til/fra et sted og han ikke er medlem på baatplassen så tolker jeg nok det som nm om tallverdien virker fornuftig, er han derimot medlem her så er jeg nok mere i tvil og vil spørre om vi snakker om nm..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Jeg vil ikke lage mer diskusjon om dette enn nødvendig (jeg er ikke navigatør), men bare gjøre oppmerksom på følgende kuriositet (funnet i leksikon):

Engelske lærebøger, som f. eks. Admiralty Manual of Navigation, 1987 ed., definerer stadig en "sea mile" som 1 bueminut målt langs meridianen på stedets bredde. Herved er størrelsen altså vekslende med bredden. Forkortelsen for denne milen er på engelsk »M« og en distanse kan også skrives som buemål: 10'.8. En seamile på 1.855 m = 1/4 geografisk mil er også brugt i amerikansk søfart.

Admiralty Manual of Navigation, 1987 ed., definerer stadig en "sea mile" som 1 bueminut målt langs meridianen på stedets bredde. Herved er størrelsen altså vekslende med bredden.

Her er jeg ikke enig med deg.... en meridian på kloden skjærer polene våre, og måler en et bueminutt langs denne meridianen så vil den alltid være det samme helt uavhengig av hvor du måler dette. Ser vi derimot på breddesirklene så vil de variere sterkt ut fra ekvator...

Et distanseminutt er det samme som et breddeminutt definert som som i linken i første innlegg viser og er dermed konstant lik 1852m, ser at engelskmenn skriver 1855m, men det er små nyanser som skiller her..

Begynner vi å blande inn lengdeminutter her så blir det bare "tull" ut dette.... siden vi på ca. 60° N har kun halve distansen pr. lengdeminutt kontra breddeminutt

Ett lengdeminutt er lik ett breddeminutt kun på ekvator og ingen andre steder. :smash: derfor tar en ut bueminutter langs meridianen siden alle meridianer er like store på moder jord..

Forøvrig er ikke et bueminutt alltid lik en nautisk mil.

Her jeg selvsagt ikke enig, siden definisjonen av et en nautisk mil er et bueminutt... At dette kan variere i antall meter på grunn av topografi og jordens form er annen sak... men fremdeles så er et nautisk mil det samme som et bueminutt.... Det er definisjonen... at noen i den senere tid har regnet dette om til meter har lite med difinisjonen å gjøre..

:sailing: Fot og tommer? 12 tommer er en fot, 6 fot er en favn, 100 favner er en kabellengde, 10 kabler er en nautisk mil. Her er faktisk en sammenheng.

Ikke for å spikke fliser :wink: , men er ikke en tomme 2,5412 cm? I følge din utregning er den 2, 5722 cm! Sammenhngen er nok ikke så klar.. :nonod:

Med hilsen Sindre :cheers:

redigert for bedre oversikt

Redigert av SiA (see edit history)

For de som øsnker å lese om hvorfor dagens fot(engelsk) ikke stemmer med det som er henvist til tidligere i denne tråden, så kan det leses noe mere om det historiske her.... Tanken om at fot er direkte relatert til bueminutter finnes beskrevet og grekerne gjorde den "klassiske" feilen som gjerne begås, de brukte lengdegradene og ikke breddegradene. Det hele er rimelig greit forklart... samt sammenhengene..

Som nevnt er 1 nautisk mil 1/10 000 000 av distansen fra pol til ekvator.

Dvs: 10 000 000/90 grader * 60 minutter= 1851,85185

Og her er vel også meteren definert. i og med at distansen fra pol til ekvator er konstant.

Begynner vi å blande inn lengdeminutter her så blir det bare "tull" ut dette.... siden vi på ca. 60° N har kun halve distansen pr. lengdeminutt kontra breddeminutt

Ett lengdeminutt er lik ett breddeminutt kun på ekvator og ingen andre steder. derfor tar en ut bueminutter langs meridianen siden alle meridianer er like store på moder jord..

Til informasjon så er forholdet mellom "lengde minutter" og "bredde minutter" cosinus til bredden. Cosinus til 60 er en halv, derfor blir det halve distansen pr. lengdeminutt kontra breddeminutt som du skriver.

Ikke for å spikke fliser :wink: , men er ikke en tomme 2,5412 cm? .........

Så vidt jeg vet er det bare to land som i dag har tommer som standardenhet: USA og Burma (stakkars jævler!).

En (imperial inch) tomme er definert til 25.4 mm (nøyaktig!). Dvs. at også tommene er bundet til meteren. Det er ganske viktig å vite når en får dimensjoner på skruer, aksler ol. oppgit i tommer.

Mer kan en finne her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Inch

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Morsomt med slike diskusjoner. Lærer litt hver gang.

Det jeg ikke visste var at en nautisk mil faktisk er godkjent som en sidestillt SI enhet.

Se link til de som steller med SI systemet, meteren osv. i Paris BIPM

En nautisk mil er her definert som eksakt 1852 meter of forholder seg historisk til jordens omkrets , ikke avstand fra ekvator til polen.

Meteren forholder seg historisk fra ekvator til polen som 1/10 000 000.

Det som er viktig å merke seg er at en nautisk mil er like lang på ekvator som ved norpolen, 1852 meter.

sailorBoy

En nautisk mil er her definert som eksakt 1852 meter of forholder seg historisk til jordens omkrets , ikke avstand fra ekvator til polen.

Beklager, feil.

The nautical mile is a special unit employed for marine and aerial navigation to express distance. The conventional value given here was adopted by the First International Extraordinary Hydrographic Conference, Monaco 1929, under the name "International nautical mile". As yet there is no internationally agreed symbol, but the symbols M, NM, Nm, and nmi are all used; in the table the symbol M is used. The unit was originally chosen, and continues to be used, because one nautical mile on the surface of the Earth subtends approximately one minute of angle at the centre of the Earth, which is convenient when latitude and longitude are measured in degrees and minutes of angle.

Grunnen til at ekvator bringes inn her, er at her er et lengdeminuttet og breddeminuttet like lange.

Men altså 1 Nm=avstanden pol-ekvator/5400.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...