Dolfi Svart 30.September.2007 Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Hva med å prøve en ditec behandling på propellen. Er vel noe av den mest holdbare hardvoksen på markedet. Har dette på bilen, og skal visstnok holde i flere år.. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Noen som har prøvt TCnano sin produkter på propellen TCnano propell og drev /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Unskyld meg Ingar, men en slik test blir vel ikke veldig realistisk. Groe på propellen har jo ALT å gjøre med bruken av båten, en propell går med mange tusen omdreininger i minuttet (avhengig av motorturtall og utveksling), groe på propellen kommer hvis båten er i lite bruk den tiden på året det gror mest og unngåes om båten brukes mye på den tiden. I år har mange groe pga den dårlige sommeren og lite bruk av båten. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Forrige gang var jo testen korrosjonsinspirert, og det er jo noe jeg beklageligvis har greie på. Det har jeg ikke denne gangen, så jeg skal tie stille. Fra spøk til realitet: På meg virker det som at den eksplosive sesongen for rur er fra juli og ut september. Forholdet varierer sikkert en hel del i kongeriket. Opplegget du skisserer er naturligvis ikke helt propellsammenlignbart. Det er heller ikke hensikten, slik jeg leser deg. Hensikten er å se de interne forskjellen mellom de tre behandlingsmetodene. Jeg kunne tenkt meg å gjøre samme testen, bare at hos oss kommer det sikkert noen og rapper plata. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Unskyld meg Ingar, men en slik test blir vel ikke veldig realistisk.I likhet med anodetesten er heller ikke dette noe vitenskapelig forsøk. Men det bør gi en pekepinn om hvor utsatt de forskjellige overflatene er for groe. Hvis den blanke flaten gror minst bør det være en indikasjon på at man får noe igjen for å polere propellen. Ett bedre testopplegg hadde sannsynligvis vært å brukt en 3-bladet propell og latt hvert blad få individuell behandling. Men så var det dette med bruk da, hva er normalt bruk? Og hva er normalt propellturtall. Og hva er normale grobetingelser? Ikke lett å finne ett testopplegg som tilfredsstiller alle kriterier. PS: er på høstferie så testen starter først om noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 1.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2007 Noen som har prøvt TCnano sin produkter på propellen Du kan jo lese innlegg nr. 23 i denne tråden. Det virker som om det er effektivt ifølge Hansi. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 Da er jeg ferdig med platen. Vanskelig å få messingen helt perfekt, men jeg har ikke sett noen propell som har vært blankere enn dette. Feltet i midten er tusj (vasket nøye med aceton først) og til høyre oksidert/ubehandlet. Hvis noen har kommentarer så må dere komme med de nå, i morgen går den i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 Kom på en idé...hva med å bruke baksiden av platen også........Delte den også i 3 felt. Baksiden av det ubehandlede feltet: kaldpresset linolje, baksiden av den blanke: biltema-tectyl, den tyntflytende lysebrune.Forslag til midtfeltet? De må være kjerringråd som herder eller størkner, ren olje etc. har jeg ingen tro på. Bunnstoff er heller ikke aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 (redigert) hva med natriumsilikatoppløsning, eller "vannglass". Det kjøpes på apoteket, og brukes til bla. konservering av egg. Jeg fikk anbefalt dette av en "skallhark" på slippen for et par-tre år siden og har brukt det. Vet ikke mye om effekten, det blir vel groe uansett. Redigert 8.Oktober.2007 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2007 (redigert) Med tanke på at propeller i drift er utsatt for sterke strømninger og til dels kavitasjon (gassbobler som imploderer) har jeg ikke altfor stor tro på oljer, tush, og andre nokså flyktige stoffer. Selv bunnstoff med god grunning er vanskelig å få til å sitte over litt tid på en propell. Derimot tror jeg at en glatt overflate gir dårligere betingelser for rur til å feste seg. Men ligger båten i ro så da så. Redigert 8.Oktober.2007 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Fikk ikke sjøsatt i dag da linoljen ikke hadde tørket. Så da er det fortsatt mulig å komme med forslag til behandling av det siste feltet. Sitér dette innlegget Link to post
Endeavour Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Om det ikke kommer bedre forslag, prøv med hårlakk. Noen har nevnt at det har effekt mot groe, etc. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2007 Vet ikke om jeg har, men takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 10.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2007 Det har du nok sikkert - med den sveisen Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 10.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2007 Hva med vannfast fett? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2007 (redigert) I håret? Redigert 10.Oktober.2007 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 10.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2007 Først og fremst for maritime elvis'er og propelltestere Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2007 Hårspray lokalisert og prosjektet sjøsatt. Feltene er som følger: Forside: Blankpolert, Pilot Color Marker SCA-6600 ( tusj ), ubehandlet. Bakside: Biltema 36-2416 (tectyl), Define Finishing hårspray, Biltema linolje (36-147) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Er det tendens til noe groe på plata? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2007 Nei, overhodet ingen ting. Må nok vente til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.April.2008 Link til dette innlegget Svart 24.April.2008 oppdatert:Sjekket platen i går, det har begynt å gro gress, resten er dekket av slim. Etter hva jeg kan vurdere var det minst på tusjen.Ingen antydning til rur, den gror sannsynligvis ikke om vinteren. (se små hvite flekkene er reflekser)Interessant at det ser ut til å være liten forskjell på den polert og den ubehandlete flaten. Og hårspray var definitivt bedre enn tectyl og linolje.Noe som er klart er at den siden som vender mot sør vil være mye mer utsatt enn den andre. (Tusjen vender mot nord) Sitér dette innlegget Link to post
pantzatt Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 Er det gjort noe videre forskning i denne saken??? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2008 For første gang i år polerte jeg bare propellen (tidligere forsøkt bunnstoff og TC nano) - og jeg har aldri hatt så mye rur som nå. Dykket under og skrapte av denne uken. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Sent ute med dette, men platene ble tatt opp i begynnelsen av juni. Hadde ikke skjedd så mye mer.Her nede begynner rurer tydeligvis ikke å gro før nærmere Sthans. (Som nevnt er prikkene er bare gjenskinn, ikke rur)Som man ser har faktisk den ubehandlede delen grodd mindre enn den polerte. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 (redigert) Min erfaring her fra Bamblelandet er at groingen først begynner å blomstre skikkelig i slutten av julig og ut august måned, muligens kanskje litt ut i september også. Lokale forhold vil sannsynligvis også spille en rolle her. Redigert 31.Oktober.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.