Jump to content

Blank propell, eller la den være ubehandlet..?

olpi

Recommended Posts

Unskyld meg Ingar, men en slik test blir vel ikke veldig realistisk. Groe på propellen har jo ALT å gjøre med bruken av båten, en propell går med mange tusen omdreininger i minuttet (avhengig av motorturtall og utveksling), groe på propellen kommer hvis båten er i lite bruk den tiden på året det gror mest og unngåes om båten brukes mye på den tiden. I år har mange groe pga den dårlige sommeren og lite bruk av båten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Forrige gang var jo testen korrosjonsinspirert, og det er jo noe jeg beklageligvis har greie på. Det har jeg ikke denne gangen, så jeg skal tie stille.

Fra spøk til realitet: På meg virker det som at den eksplosive sesongen for rur er fra juli og ut september. Forholdet varierer sikkert en hel del i kongeriket.

Opplegget du skisserer er naturligvis ikke helt propellsammenlignbart. Det er heller ikke hensikten, slik jeg leser deg. Hensikten er å se de interne forskjellen mellom de tre behandlingsmetodene. Jeg kunne tenkt meg å gjøre samme testen, bare at hos oss kommer det sikkert noen og rapper plata.

Unskyld meg Ingar, men en slik test blir vel ikke veldig realistisk.
I likhet med anodetesten er heller ikke dette noe vitenskapelig forsøk.

Men det bør gi en pekepinn om hvor utsatt de forskjellige overflatene er for groe.

Hvis den blanke flaten gror minst bør det være en indikasjon på at man får noe igjen for å polere propellen.

Ett bedre testopplegg hadde sannsynligvis vært å brukt en 3-bladet propell og latt hvert blad få individuell behandling.

Men så var det dette med bruk da, hva er normalt bruk? Og hva er normalt propellturtall. Og hva er normale grobetingelser?

Ikke lett å finne ett testopplegg som tilfredsstiller alle kriterier.

PS: er på høstferie så testen starter først om noen dager.

Da er jeg ferdig med platen. Vanskelig å få messingen helt perfekt, men jeg har ikke sett noen propell som har vært blankere enn dette. Feltet i midten er tusj (vasket nøye med aceton først) og til høyre oksidert/ubehandlet.

rurtest.jpg

Hvis noen har kommentarer så må dere komme med de nå, i morgen går den i sjøen.

Kom på en idé...hva med å bruke baksiden av platen også........

Delte den også i 3 felt. Baksiden av det ubehandlede feltet: kaldpresset linolje, baksiden av den blanke: biltema-tectyl, den tyntflytende lysebrune.
Forslag til midtfeltet? De må være kjerringråd som herder eller størkner, ren olje etc. har jeg ingen tro på. Bunnstoff er heller ikke aktuelt.

Med tanke på at propeller i drift er utsatt for sterke strømninger og til dels kavitasjon (gassbobler som imploderer) har jeg ikke altfor stor tro på oljer, tush, og andre nokså flyktige stoffer. Selv bunnstoff med god grunning er vanskelig å få til å sitte over litt tid på en propell. Derimot tror jeg at en glatt overflate gir dårligere betingelser for rur til å feste seg. Men ligger båten i ro så da så. :fishing:

Redigert av pettersand (see edit history)
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

oppdatert:

Sjekket platen i går, det har begynt å gro gress, resten er dekket av slim. Etter hva jeg kan vurdere var det minst på tusjen.
Ingen antydning til rur, den gror sannsynligvis ikke om vinteren. (se små hvite flekkene er reflekser)
Interessant at det ser ut til å være liten forskjell på den polert og den ubehandlete flaten. Og hårspray var definitivt bedre enn tectyl og linolje.

Noe som er klart er at den siden som vender mot sør vil være mye mer utsatt enn den andre. (Tusjen vender mot nord)

rurtest1a.jpg

rurtest1b.jpg

• 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Sent ute med dette, men platene ble tatt opp i begynnelsen av juni. Hadde ikke skjedd så mye mer.

Her nede begynner rurer tydeligvis ikke å gro før nærmere Sthans. (Som nevnt er prikkene er bare gjenskinn, ikke rur)
Som man ser har faktisk den ubehandlede delen grodd mindre enn den polerte.

rurtest_2a.jpg
rurtest_2b.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...