Siriussss Startet 27.September.2007 Link til dette innlegget Startet 27.September.2007 God morgen båt folk. Har en kamerat som ikke får båten i plan med 4 personer i. Bayliner 2655 og motor 2,8 ES 2005 mod 200 hk. Alle filtre er skiftet opp til flere ganger. Diesel tilførsel er skjekket i alle bauger og kanter.Dyser har vært ute og funnet ok. Diesel pumpe har vært i benk og funnet ok. Turbo trykk er målt for høyt 1,6 bar. Vaste gate er konntrolert ok. De innvolverte parter er alle enige at motor virker dau. Det mangler power for å få den opp i plan med 4 voksne. Vi vet at dette har gått helt fint tidligere. Er det noen der ute som har noe ekspertise på dette området og som har vært borti lignende problemer med samme type maskin? Håper på hjelp da han har hatt dette problemet i ca 2 mnd. og det ser ut som om ingen klarer å finne problemet. Hilsen Sirius Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Har prøvd det meste.Trenger hjelp.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Får han topp turtall på motoren da under drift? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fairline 36 Turbo Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Hei. Båten er ikke grodd under da? Sitér dette innlegget Link to post
Siriussss Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Hei Sydvesten. Ved bruk av trimming av drev og flaps og tålmodighet klarer han å få topp turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Siriussss Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Hei Fairline. Båten er rengjort under Sirius Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Er de helt banale tingene sjekket som at fullt gasspådrag på dieselpumpen oppnås når "gasshendelen" er på fullgass... Spør siden jeg selv har hatt dette og brukte litt tid før jeg fant det ut.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Siriussss Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Til sydvesten. Alt dette er skjekket og funnet i orden Sirius Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 - Propellen er i orden? - Har nærmeste marina vært for tidlig ute med vinterdiesel? - Har dere prøvd uten luftfilter? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Siriussss Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Til 650CC Åpne luker, propell og diesel er ok. Sirius Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 har du turbotrykk på 1,6 bar ?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
index Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Hva med å prøve å kjøre den med diesel fra en kanne, for å eliminere evt innsnevringer i dieseltilførselen? Fort gjort å teste. Slanger kan delaminere innvendig med nesten tett slange som resultat... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Siriussss Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Hei hifo Stemmer at trykket er målt til 1.6 bar. Mekaniker syntes dette var høyt han også .... uten noen videre konklusjon. Sirius Sitér dette innlegget Link to post
Siriussss Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Svar til Index Det er allerede prøvet ut Sirius Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 OK! Hva med eksossiden? Er denne sjekket for restriksjoner/innsnevringer? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JonnyBoy Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Har han tatt kompresjonstest på motoren? Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
hifo Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 må vel være eyt spjeld el som står feil ?? wastgaten kan vel ikke være i orden \riktig koblet... skal ikke oppnå 1,6 bar turbotrykk på en diesel motor .. tror jeg.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SvartRøyk Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Det er enkelte motorer kjører med høyt turbotykk på full belastning. Når tubotrykket er såpass må det bety at motoren har litt å jobbe med og at luft og diesel er OK. Når båten normalt skulle gå i plan, kan det vel bety at drev og/eller propell går tregt rundt. Det er heller ikke uvanlig på mercruiser at eksosklaff i manifold etter turbo løsner og kiler seg inne i drevet. Da må eksosbelgen av og delene pirkes ut.. Det vil funke som en god motorbrems..... Usikker på om 2.8 Literen hadde denne klaffen, men det bør sjekkes opp. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Hvis dette er en båt som har skiftet fra bensin til dieselmotor, så er det mulig de har glemt å fjerne returventilen som sitter på tanken. Denne må fjernes eller så må kula og fjæra bankes ut. Glemte dette selv og etter en tid begynnte båten å gå dårligere... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Siriussss Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Det er en mercruiser forhandler som holder på med motoren i samarbeid hvist med importør. Wastgaten mistenker eier av båt han også og han sier noe med map sensor burde vært kontrolert...men det går så tregt frem over mot en løsning.... Sitér dette innlegget Link to post
Siriussss Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Til Thropy tar en kontroll på dette med tanken. Stige rør er ok Til SvartRøyk Tar en kontroll på drev..... Sirius Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 . Stige rør er ok Sirius Silen på stigerør tetter seg også avogtil.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
MT. Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Kanskje trimplana står nede...? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Jon-Kåre Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Hei Sydvesten. Ved bruk av trimming av drev og flaps og tålmodighet klarer han å få topp turtall. Hvis motoren får fullt turtall og båten har gått bedre tidligere hva kan da egentlig være feil, tilstopping i diessel og lignende skulle vel gjøre at man ikke oppnåde fult turtall Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Siriussss Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Silen i stige rør er fjernet og trimm plan funker. Sirius Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Hvis motoren får fullt turtall og båten har gått bedre tidligere hva kan da egentlig være feil, tilstopping i diessel og lignende skulle vel gjøre at man ikke oppnåde fult turtall Helt enig. Problemet må ligge i større motstand i skroget (groe el.l.) eller skade på propell. Med mindre installasjonen har et gir som kan slure, slik at fullt turtall på motoren ikke når ut som fullt turtall på propell. Andre forklaringer kan ikke finnes etter mitt syn. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.