MT. Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Med turbotrykk på 1,6 skulle motoren egentlig gått veldig bra, for ei stakket stund... Jeg er nesten fristet til å tippe defekt eller sliten turbo, kontrollert av en defekt eller misvisende turbotrykksmåler. Ta av innsug eller eksosbend, og kontroller at turbinen snurrer lett. Se samtidig etter unormaliteter i turboen. Skift olje før noe annet gjøres. - Bruker motoren olje? - Er det noen unormale lyder? - Er det noe unormal røyk? - Kan registerkjedet ha hoppa over et trinn? - Kan dieselpumpa ha flytta seg ei tann? - Er kompresjonen jevn, og innenfor toleransen? - Er det kontrollert innretting av motor og drev i nyere tid? - Holder drevet på å gå i stå? Så lenge motoren har korrekt kompresjon, kjøling og smøring, og får den dieselen den skal ha i riktige mengder på korrekte tidspunkter, samt levert luft inn og kvitta seg lett med eksosen igjen etterpå, kan jeg ikke forstå annet enn at alt er i den skjønneste orden. Kjøp større motor. FNM 90-hester anbefales. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Whistler Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Tanken har vel ikke streifet at den er lett undermotorisert? Hvilken årsmodell båt dreier det seg om? Det var et vesentlig modellskifte i 1993. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Siriussss Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Takker så langt for stor interesse. Jeg har tipset mekaniker om flere alternativer. Klart tanken har streifet om for liten motor men båten har gått normalt opp i plan på de første turene. Årsmodell på båten er 1999/2000 model tror jeg. Motor er montert inn ny i 2005 og er gått ca 200 timer. Sirius Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Det var et nytt modellskifte i 2000 også, hvor bredden ble øket med 30 cm. Tror disse ble levert med en 190 hk VP-diesel motor som minste alternativ i Norge. I USA har den nok ikke blitt levert med noe mindre enn Mercruisers 5.0 L på 220 hk. Jeg tipper at den er marginalt motorisert som den er, og at 2 mnd på sjøen har lagt på litt vekt og groe på bunn, drev og propeller slik at den ikke planer med 4 voksne lenger. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SvartRøyk Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Ref. tidligere Har sjekket delekatalogen, ser ikke ut til at denne er er utstyrt med eksosklaff. Turbotrykket på 2.8L D-tronic står oppført til max 15-17 PSI (1.03 - 1.17 bar) Da ville jeg som noen andre sa også begynt med instrumentet osv. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Det var et nytt modellskifte i 2000 også, hvor bredden ble øket med 30 cm. Tror disse ble levert med en 190 hk VP-diesel motor som minste alternativ i Norge. I USA har den nok ikke blitt levert med noe mindre enn Mercruisers 5.0 L på 220 hk. Jeg tipper at den er marginalt motorisert som den er, og at 2 mnd på sjøen har lagt på litt vekt og groe på bunn, drev og propeller slik at den ikke planer med 4 voksne lenger. Har en bekjent med bayliner 2855 med denne motor og det går helt fint selv om toppfarten ikke er høy Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
toma x Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Hei Siriusss. Jeg har en bayliner 2655 1998 mod båt med 2007 mod 2,8 es motor på 200hk. jeg synes ikke den er undermotorisert, mener det er rett motor til båten. Den drar lett opp i plan med 4 personer i båten, og har 28-29 knop toppfart og 24-25 marsfart. Har 3400 omdr på toppfart, men skal vel ligge på 3800 omdr. Jeg har litt tung propell vil jeg tro....så årsaken er helt sikkert ikke att du har for liten motor, Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 7.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2014 Hei hifo Stemmer at trykket er målt til 1.6 bar. Mekaniker syntes dette var høyt han også .... uten noen videre konklusjon. Dette skyldes kansje uorginalt instrument som ofte viser 0,2 - 0,4 for mye .... Sirius Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.