Bützfleth Startet 27.September.2007 Link til dette innlegget Startet 27.September.2007 Hva er best lim for å lime aluminium (vinduer) til tre? Har lekkasje rund et par vinduer og disse er kun limt fat til treet! Tror det er teak det er snakk om. Men er ikke sikker. Noen som har forslag til hva som er best? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Jeg ville ha forsøkt med Sika ! Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Jeg tror ikke sika eller tec7 er tingen her. Det er snakk om store vinduer, lengde på ca 2 meter, og jeg antar at de har stått i båten siden de var nye (30 år). Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 (redigert) 2 meters vinduer i båten... satan ! Nei, da duger vel ikke Sika ?! Kanske du skulle hørt med en vindusprodusent. Kanskje de har et forslag eller kan selge deg noe vidunder-lim... Redigert 27.September.2007 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Kan du ikke bruke skruer i tilegg til sikaen da. Dessuten tror jeg sikaen holder alene Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bützfleth Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Tja, kanskje skruer. Men kunne godt ha tenkt meg å holde ting orginalt. Her er en enkel skisse over hvordan det henger sammen. Noe jeg ikke tok med er en list som dekker sprekken på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Tja, kanskje skruer. Men kunne godt ha tenkt meg å holde ting orginalt. Hvordan har de hvert festet tidligere da Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bützfleth Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Tro det eller ei! Men det ser ut til at vinduene KUN henger på limet! Har ikke tatt av alle listenen enda, men så langt kan jeg ikke se noen skruer, som jeg forventet at det ville være. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Jeg tror ikke sika eller tec7 er tingen her. Det er snakk om store vinduer, lengde på ca 2 meter, og jeg antar at de har stått i båten siden de var nye (30 år). Kanske du skulle hørt med en vindusprodusent. Kanskje de har et forslag eller kan selge deg noe vidunder-lim... Dersom det er 30 år siden vinduene ble festet på denne måten så er det i hvert fall ikke brukt noe lim som er bedre enn Sika eller Tec7. Dersom du er helt sikker på at vinduene ikke er festet mekanisk, så burde du trygt kunne bruke en av disse moderne limtypene (f.eks. Rotabound HS, eller en av de nevnte) som erstatning for det gamle limet. Dersom du under demontering finner noe mekanisk innfesting så bruk denne i tillegg. mvh tuffff som er vindusprodusent. Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Hvordan er limet som er brukt tidligere? Hardt, forstenet, farge, fleksibel....? Har du tenkt på silikon i passende farge. Utrolig mye man kan feste med silikon... Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 (redigert) Er det kansje listene på innsiden som holder vinduene på plass? Før limet herder? Redigert 27.September.2007 av Leidulf (see edit history) Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
VannTro Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 (redigert) Hei, her kommer lim-gubben innom en liten tur igjen. Jeg kan med 100% sikkerhet fortelle deg at dette er limt med silikon. Alle vindusprodusenter som ikke har hengt med i utvikklingen (og det er mange) benytter fremdeles silikon. Jeg leverer 200kg fat til de fleste produsentene i Norge. De som er med på utvikklingen benytter et produkt som heter Soudal TS Glaskit (MS-polymer som er lett å avslutte i fugene, det blir ingen "hale" på limet når man avslutter utsrykningen) Du får ikke kjøpt dette produktet, men du kan benytte en annen MS polymèr. Du skal IKKE bruke silikon da det er et virr-varr av silikon-råstoff på markedet, men ingen spesialproduter som egner seg til dette formålet. Faren er at du kjøper enten en byggsilikon eller en sanitærsilikon og det er IKKE egnet. Forbehandling: Du må være utrolig nøye med rengjøringen da ingenting fester mot den gammle silikonen. Først må du skrape bort alt du klarer å fjærne mekanisk. Treverket sliper du selvsagt og sammen med vasking med aceton er det da klart for nytt lim. Aluminiumen skraper du også, men her må du i tillegg være 100% sikker på at det ikke er rester igjen. Det å løse herdet silikon er komplett umulig, så slip gjerne forsiktig med fint smergel-papir(kunn der limet skal påføres selvfølgelig). HUSK AT PUSSET ALUMINIUM KORRODERER PÅ 15 MINUTTER, SÅ HER MÅ LIMINGEN SKJE UMIDDELBART OG DEKKE HELE DET SLIPTE OMRÅDET !!! Liming: Benytt en MS-polymer med høy "Shore", helst over 50. Du kan godt benytte Tech7.....eller enda bedre "Mitt produkt" Hehe... Det beste er om du benytter kvist-lakk og primer teaken før liming da teak er et veldig "fett" treslag og kvist-lakken vil forsegle treverket. Kjør på og God Liming Redigert 27.September.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bützfleth Svart 27.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Hei, her kommer lim-gubben innom en liten tur igjen.Forbehandling: Du må være utrolig nøye med rengjøringen da ingenting fester mot den gammle silikonen. Først må du skrape bort alt du klarer å fjærne mekanisk. Treverket sliper du selvsagt og sammen med vasking med....Det beste er om du benytter kvist-lakk og primer teaken før liming da teak er et veldig "fett" treslag og kvist-lakken vil forsegle treverket. Kjør på og God Liming Dette høres fornuftig ut så; Ja, sjef! Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 27.September.2007 Link til dette innlegget Svart 27.September.2007 Det å løse herdet silikon er komplett umulig, så slip gjerne forsiktig med fint smergel-papir(kunn der limet skal påføres selvfølgelig). HUSK AT PUSSET ALUMINIUM KORRODERER PÅ 15 MINUTTER, SÅ HER MÅ LIMINGEN SKJE UMIDDELBART OG DEKKE HELE DET SLIPTE OMRÅDET !!! Går det ikke an å bruke silikonfjerner på restene etter grov fjerning...?| Dessuten, om vinduene har hengt på i 30 år med silikon - så hadde jeg ikke nølt med å prøve 30 år til Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Aluminium limes best med epoxy om du også våtsliper med epoxy, oksyderingen begynner ikke etter 15 min, men umiddelbart når overflaten er brutt. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 (redigert) Aluminium limes best med epoxy om du også våtsliper med epoxy, oksyderingen begynner ikke etter 15 min, men umiddelbart når overflaten er brutt. Jeg sa at Aluminium korroderer på 15 minutter, på det mente jeg at i løpet av 15 minutter er aluminiumen ulimbar. Selvfølgelig begynner prosessen umiddelbart Når det gjelder hva som limer aluminium best er du nok litt på "glattisen". Alt lim vil ha en viss adhesjon mot aluminium, epoxy, polyurethan, ms-polymer, anaerobe lim, cyanoacrylater etc.. Det som bestemmer adhesjonsstyrken er overflatespenningen i materialet som skal limes. Jeg husker ikke i hodet spenningen i rå-aluminium, men den er sånn cirka midt på treet. Svartstål er f. eks meget godt å lime mot, mens sølv er vanskelig. Det endre aspektet som bestemmer en limings styrke er "kohesjon", det er egenstyrken i limet. Som regel er kohesjonsstyrken høyere i epoxy enn i ms-polymer, men her skal det limes to materialer med forskjellig utvidelsses-koofisient og da skal man holde seg unna epoxy som ikke vil være flexibelt nok til a ta opp den forsjellige måten disse materialene oppører seg på ved kulde/varme. Dessuten har ms-polymer mer enn høy nok kohesjon. En tech7 tror jeg ligger på ca. 2,5 kg/mm2. (Husk også at epoxy er noe dritt å jobbe med da det er lett å utvikle alergier) Barentz: Det finnes silikonfjernere på markedet som selvfølgelig kan brukes. Jeg tror et av produktene selges av Jak Alveberg og heter Swipex. Når det gjaldt silikon så var skepsisen min relatert til at man ofte ikke får tak i riktig silikon, men en glassmester vil kunne hjelpe til her. Fortsatt God Liming Redigert 28.September.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mektek Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 (redigert) Jeg ville brukt rutlim. Samme lim som dem bruker når rutene limes på biler. Fins også en annen type kobinert lim og fugemasse, er av samme type som rutelimen. Dem er mere elastisk og hold vist 18 kg pr. cm2. Den har jeg brukt mye av og vet at den sitter når det er gjort riktig, må skjæres av igjen vet demontering .Fins i flere farger. Kan også brukes om det er fukt til, eneste det må være rent der hvor det skal limes, hvertfall ikke fett. Selges av Relekta. Sjekk inne på Relekta.no der står det sikkert noe mere om den. Redigert 28.September.2007 av Mektek (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Jeg ville brukt rutlim. Samme lim som dem bruker når rutene limes på biler. Fins også en annen type kobinert lim og fugemasse, er av samme type som rutelimen. Dem er mere elastisk og hold vist 18 kg pr. cm2. Den har jeg brukt mye av og vet at den sitter når det er gjort riktig, må skjæres av igjen vet demontering .Fins i flere farger. Kan også brukes om det er fukt til, eneste det må være rent der hvor det skal limes, hvertfall ikke fett. Selges av Relektra. Sjekk inne på Relektra.no der står det sikkert noe mere om den. Her er det altså alu/teak og ikke Glass/lakka stål. Rutelimene som benyttes er spesielt laget fordi de har ekstremt rask herding og kort "åpen tid", dette fordi du ikke gidder å vente to-tre døgn på bilen din. Når det skal limes så store vinduer som her av en "amatør" trenger han et tregere produkt med lengre "åpen tid". Åpen tid er tiden man kan la det gå fra limet er lagt på til limingen MÅ sammenføyes. Disse rutelimene er også spesielle fordi biler har air-bag. Dette stiller spesielle krav til limet..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mektek Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 (redigert) Da er det Relekta sin fugemasse/monteringslim som gjelder. Er mere fleksibel en rutelim og herder ikke fort. Redigert 28.September.2007 av Mektek (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 (redigert) Da er det Relekta sin fugemasse/monteringslim som gjelder. Er mere fleksibel en rutelim og herder ikke fort. Jeg tror faktisk jeg ville oppsøkt Jernia / Proffpartner og kjøpt deres produkt "Glassklar Lim & Fug", MYE RIMELIGERE ! Det er 100% transparent slik at eventuelt søl ikke vil synes. Her er noen nøkkeltall: Base MS polymer Konsistens Pastøs Herding herdning ved fuktopptagelse Hinnedannelse Ca. 10 min. (20 °C/65 % R.V.) Herdetid 2-3mm/24H (20 °C/65 % R.V.) Hardhet 38 +/- 5 Shore A Densitet 1,04g/mL Elastisk tilbakegang > 75 % (ISO 7389) Temperaturresistens -40 °C til +90 °C Maksimum bevegelse +/- 20 % Elastisk Modul 100 % 0,80N/mm2 (DIN 53504) Maksimum strekkning 2,40N/mm2 (DIN 53504) Forlengelse før brudd 300 % (DIN 53504) Ha en god helg Redigert 28.September.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bützfleth Svart 28.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Det som bekymrer meg mest er hvordan jeg skal få holdt vinduet på plass imens det tørker. Spesielt det fremme. Her er problemet. Har ikke noe nærbildet. Takkker ellers for all hjelp og gode forslag! Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Stemple på skrå nede fra rekka. Det er ikke noe press som kreves. Bare det blir holdt på plass. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 28.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Ah, det var presset jeg var litt bekymret for. Men for å få det til blir det litt av et opplegg i front! Kommer til å se ut som den byggeplasen! Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 28.September.2007 Link til dette innlegget Svart 28.September.2007 Surr med tau fra rekke til rekke over vinduene i fronten. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 30.September.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2007 Tok oss en tur i helgen med båten. På lørdag datt det ned så da var det frem med 1.hjelps pakken: Sika. Smørte på rundt vinduene der jeg trodde det lakk. Og vist traff jeg! Ingen lekkasje. Så da ser det ut til at det er pakkningnen i mellom glass og aluminium som lekker på vinduene fremme. Må ta en ekstra sjekk av vinduene på sb siden før jeg begynner å rive for mye. Takker for all hjelp og tips så langt!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.