Jump to content

Lime aluminium til tre


Bützfleth

Recommended Posts

Kan du ikke bruke skruer i tilegg til sikaen da. Dessuten tror jeg sikaen holder alene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Tja, kanskje skruer. Men kunne godt ha tenkt meg å holde ting orginalt.

 

Hvordan har de hvert festet tidligere da

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Jeg tror ikke sika eller tec7 er tingen her. Det er snakk om store vinduer, lengde på ca 2 meter, og jeg antar at de har stått i båten siden de var nye (30 år).

 

Kanske du skulle hørt med en vindusprodusent. Kanskje de har et forslag eller kan selge deg noe vidunder-lim...

 

Dersom det er 30 år siden vinduene ble festet på denne måten så er det i hvert fall ikke brukt noe lim som er bedre enn Sika eller Tec7. Dersom du er helt sikker på at vinduene ikke er festet mekanisk, så burde du trygt kunne bruke en av disse moderne limtypene (f.eks. Rotabound HS, eller en av de nevnte) som erstatning for det gamle limet. Dersom du under demontering finner noe mekanisk innfesting så bruk denne i tillegg.

 

mvh tuffff

 

som er vindusprodusent.

Link to post

Hei, her kommer lim-gubben innom en liten tur igjen.

Jeg kan med 100% sikkerhet fortelle deg at dette er limt med silikon. Alle vindusprodusenter som ikke har hengt med i utvikklingen (og det er mange) benytter fremdeles silikon. Jeg leverer 200kg fat til de fleste produsentene i Norge. De som er med på utvikklingen benytter et produkt som heter Soudal TS Glaskit (MS-polymer som er lett å avslutte i fugene, det blir ingen "hale" på limet når man avslutter utsrykningen)

Du får ikke kjøpt dette produktet, men du kan benytte en annen MS polymèr. Du skal IKKE bruke silikon da det er et virr-varr av silikon-råstoff på markedet, men ingen spesialproduter som egner seg til dette formålet. Faren er at du kjøper enten en byggsilikon eller en sanitærsilikon og det er IKKE egnet.

Forbehandling: Du må være utrolig nøye med rengjøringen da ingenting fester mot den gammle silikonen. Først må du skrape bort alt du klarer å fjærne mekanisk. Treverket sliper du selvsagt og sammen med vasking med aceton er det da klart for nytt lim. Aluminiumen skraper du også, men her må du i tillegg være 100% sikker på at det ikke er rester igjen. Det å løse herdet silikon er komplett umulig, så slip gjerne forsiktig med fint smergel-papir(kunn der limet skal påføres selvfølgelig). HUSK AT PUSSET ALUMINIUM KORRODERER PÅ 15 MINUTTER, SÅ HER MÅ LIMINGEN SKJE UMIDDELBART OG DEKKE HELE DET SLIPTE OMRÅDET !!!

Liming: Benytt en MS-polymer med høy "Shore", helst over 50. Du kan godt benytte Tech7.....eller enda bedre "Mitt produkt" Hehe...

Det beste er om du benytter kvist-lakk og primer teaken før liming da teak er et veldig "fett" treslag og kvist-lakken vil forsegle treverket.

 

Kjør på og God Liming :cheers:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Hei, her kommer lim-gubben innom en liten tur igjen.

Forbehandling: Du må være utrolig nøye med rengjøringen da ingenting fester mot den gammle silikonen. Først må du skrape bort alt du klarer å fjærne mekanisk. Treverket sliper du selvsagt og sammen med vasking med....Det beste er om du benytter kvist-lakk og primer teaken før liming da teak er et veldig "fett" treslag og kvist-lakken vil forsegle treverket.

 

Kjør på og God Liming :cheers:

 

Dette høres fornuftig ut så; Ja, sjef! :smash::wink:

Link to post
Det å løse herdet silikon er komplett umulig, så slip gjerne forsiktig med fint smergel-papir(kunn der limet skal påføres selvfølgelig). HUSK AT PUSSET ALUMINIUM KORRODERER PÅ 15 MINUTTER, SÅ HER MÅ LIMINGEN SKJE UMIDDELBART OG DEKKE HELE DET SLIPTE OMRÅDET !!!

 

Går det ikke an å bruke silikonfjerner på restene etter grov fjerning...?|

 

Dessuten, om vinduene har hengt på i 30 år med silikon - så hadde jeg ikke nølt med å prøve 30 år til :smiley:

Link to post
Aluminium limes best med epoxy om du også våtsliper med epoxy, oksyderingen begynner ikke etter 15 min,

men umiddelbart når overflaten er brutt.

 

Jeg sa at Aluminium korroderer på 15 minutter, på det mente jeg at i løpet av 15 minutter er aluminiumen ulimbar. Selvfølgelig begynner prosessen umiddelbart :smiley:

 

Når det gjelder hva som limer aluminium best er du nok litt på "glattisen". Alt lim vil ha en viss adhesjon mot aluminium, epoxy, polyurethan, ms-polymer, anaerobe lim, cyanoacrylater etc.. Det som bestemmer adhesjonsstyrken er overflatespenningen i materialet som skal limes. Jeg husker ikke i hodet spenningen i rå-aluminium, men den er sånn cirka midt på treet. Svartstål er f. eks meget godt å lime mot, mens sølv er vanskelig. Det endre aspektet som bestemmer en limings styrke er "kohesjon", det er egenstyrken i limet. Som regel er kohesjonsstyrken høyere i epoxy enn i ms-polymer, men her skal det limes to materialer med forskjellig utvidelsses-koofisient og da skal man holde seg unna epoxy som ikke vil være flexibelt nok til a ta opp den forsjellige måten disse materialene oppører seg på ved kulde/varme. Dessuten har ms-polymer mer enn høy nok kohesjon. En tech7 tror jeg ligger på ca. 2,5 kg/mm2.

(Husk også at epoxy er noe dritt å jobbe med da det er lett å utvikle alergier)

 

Barentz: Det finnes silikonfjernere på markedet som selvfølgelig kan brukes. Jeg tror et av produktene selges av Jak Alveberg og heter Swipex. Når det gjaldt silikon så var skepsisen min relatert til at man ofte ikke får tak i riktig silikon, men en glassmester vil kunne hjelpe til her.

 

Fortsatt God Liming :cheers:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg ville brukt rutlim. Samme lim som dem bruker når rutene limes på biler. Fins også en annen type kobinert lim og fugemasse, er av samme type som rutelimen. Dem er mere elastisk og hold vist 18 kg pr. cm2. Den har jeg brukt mye av og vet at den sitter når det er gjort riktig, må skjæres av igjen vet demontering .Fins i flere farger. Kan også brukes om det er fukt til, eneste det må være rent der hvor det skal limes, hvertfall ikke fett. Selges av Relekta. Sjekk inne på Relekta.no der står det sikkert noe mere om den.

Redigert av Mektek (see edit history)
Link to post
Jeg ville brukt rutlim. Samme lim som dem bruker når rutene limes på biler. Fins også en annen type kobinert lim og fugemasse, er av samme type som rutelimen. Dem er mere elastisk og hold vist 18 kg pr. cm2. Den har jeg brukt mye av og vet at den sitter når det er gjort riktig, må skjæres av igjen vet demontering .Fins i flere farger. Kan også brukes om det er fukt til, eneste det må være rent der hvor det skal limes, hvertfall ikke fett. Selges av Relektra. Sjekk inne på Relektra.no der står det sikkert noe mere om den.

 

Her er det altså alu/teak og ikke Glass/lakka stål. Rutelimene som benyttes er spesielt laget fordi de har ekstremt rask herding og kort "åpen tid", dette fordi du ikke gidder å vente to-tre døgn på bilen din. Når det skal limes så store vinduer som her av en "amatør" trenger han et tregere produkt med lengre "åpen tid". Åpen tid er tiden man kan la det gå fra limet er lagt på til limingen MÅ sammenføyes. Disse rutelimene er også spesielle fordi biler har air-bag. Dette stiller spesielle krav til limet.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Da er det Relekta sin fugemasse/monteringslim som gjelder. Er mere fleksibel en rutelim og herder ikke fort.

 

Jeg tror faktisk jeg ville oppsøkt Jernia / Proffpartner og kjøpt deres produkt "Glassklar Lim & Fug", MYE RIMELIGERE !

Det er 100% transparent slik at eventuelt søl ikke vil synes.

 

Her er noen nøkkeltall:

 

Base MS polymer

Konsistens Pastøs

Herding herdning ved fuktopptagelse

Hinnedannelse Ca. 10 min. (20 °C/65 % R.V.)

Herdetid 2-3mm/24H (20 °C/65 % R.V.)

Hardhet 38 +/- 5 Shore A

Densitet 1,04g/mL

Elastisk tilbakegang > 75 % (ISO 7389)

Temperaturresistens -40 °C til +90 °C

Maksimum bevegelse +/- 20 %

Elastisk Modul 100 % 0,80N/mm2 (DIN 53504)

Maksimum strekkning 2,40N/mm2 (DIN 53504)

Forlengelse før brudd 300 % (DIN 53504)

 

Ha en god helg :flag:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Tok oss en tur i helgen med båten. På lørdag datt det ned så da var det frem med 1.hjelps pakken: Sika. Smørte på rundt vinduene der jeg trodde det lakk. Og vist traff jeg! Ingen lekkasje. Så da ser det ut til at det er pakkningnen i mellom glass og aluminium som lekker på vinduene fremme. Må ta en ekstra sjekk av vinduene på sb siden før jeg begynner å rive for mye.

 

Takker for all hjelp og tips så langt!! thumbsup.gif

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...