Jump to content

Hvilken voks brukes til ikke-glatte-overflater på båt

hermansen

Recommended Posts

Men det skal vistnok finnes en egen type tyntflytende voks for bruk på denne type overflater på gelcoaten.

Noen som har brukt slike og har noen navn/merker de kan anbefale ?

Er det voks du er ute etter, er ikke dette noe problem. Würth hard voks har jeg selv brukt på antiskli belegget. Det kan jeg trygt anbefale. Lett å påføre. Lett å fjerne. Resultatet blir en skinnende overflate uten rester av voksen. Ellers kan du jo gjøre som 98% av båtplassens brukere. Lete opp ett eller annet jalla produkt på Biltema....... Virker sikkert kjempebra.....

Ben Sin

Redigert av Ben Sin (see edit history)

Sist jeg var på Maritim (i Arendal) endte jeg med å kjøpe Hempel-voks, men før jeg kom dit leste jeg en del av baksidene på flaskene, og jeg mener bestemt en av baksidene beskrev at det var spesielt egnet på "antiskli" overflater og andre områder hvor man ikke fikk polert ordenlig. Mener at dette var noe som skulle blandes med vann og deretter "vaskes" på og skylles av. Husker ikke navn eller merke, men det finnes (om jeg erindrer riktig) en variant som er egnet også for slike antiskli områder. Selv bruker jeg vanlig polish og vanlig voks og synes det blir greit nok. Litt glatt noen dager, men så er det tilbake til det normale.

Dreier denne diskusjonen seg om hvordan man får det rent i soner med antisklibelegg eller hvordan beskytte denne mot "møkk", men uten at denne blir farlig glatt? For det er vel viktig at det ikke er glatt der man nettop skal gå for å ikke miste fotfestet. :confused:

:sailing:

Å vokse båten for å gjøre den blank, ren, samt lokke porene i geo'en! Men uten at det skal bli glatt!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Er det voks du er ute etter, er ikke dette noe problem. Würth hard voks har jeg selv brukt på antiskli belegget. Det kan jeg trygt anbefale. Lett å påføre. Lett å fjerne. Resultatet blir en skinnende overflate uten rester av voksen. Ellers kan du jo gjøre som 98% av båtplassens brukere. Lete opp ett eller annet jalla produkt på Biltema....... Virker sikkert kjempebra.....

Ben Sin

Jobber du hos Würth, Ben Sin?

Ser koh bruker MaxWax hardglans på sklibelegget. Dette er en ypperlig voks hvor jeg har spesielt gode erfaringer på skrogsider og påføring med maskin. Har ikke hatt samme gode erfaringen på overbygg og spesielt ikke på sklibelegget. Det setter seg for mye skitt i voksen fra sot i regnvannet.

Jeg har båten liggende på sjøen hele året. Stavangeregionen ligger over landsgjennomsnittet når det gjelder nedbør, så vi får mye skitt på båtene vårene.

Min erfaring er, uansett hilken antropologisk kategorisering BenSin måtte ha om Biltema-produkter, at gelcoat cleaneren deres er fin til å rense sklibelegget med. Jeg pøser på rikelig. Bruker så en stiv skurekost og skurer opp skitten. Tørker deretter bort så mye av gelcoat cleaneren som mulig. Til slutt polerer jeg med morgendagens teknologi - gelcoat nanoformering. Ypperlig glans og varighet. Sklibelegget blir heller ikke spesielt glatt av behandlingen og det holder seg rent lengre enn ved voksing.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Arnstein:

Til slutt polerer jeg med morgendagens teknologi - gelcoat nanoformering. Ypperlig glans og varighet. Sklibelegget blir heller ikke spesielt glatt av behandlingen og det holder seg rent lengre enn ved voksing.

--------------

Hvilken/hvilket merke bruker du ? hvor kjøper du dette ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jobber du hos Würth, Ben Sin?

Neida, jeg bare svarte på dette spørsmålet:

Store deler av fordekket på min båt er av typen "antiskli"...................

Noen som har brukt slike og har noen navn/merker de kan anbefale ?

Og siden jeg også har mye antiskli som er vanskelig å holde ren og pen, og endelig har funnet et produkt som jeg synes fungerer bra, svarte jeg.

Ben Sin

Redigert av Ben Sin (see edit history)
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...