Jump to content

Sjøvannsinntak-nytt bend-plassproblem

MS Victoria

Recommended Posts

På min båt fra 1997 så var kontramutteren på innsiden av sjøvannsinntaket (1 1/4") sprukket tvers av. Inntaket satt greit på plass men jeg besluttet å bytte dette ut, og da til syrefast utførelse. Det nye syrefaste opplegget består av et noe ennet 90 graders bend enn det jeg hadde før. Tidligere så var det montert et 90 graders kompakt bend rett i kuleventilen og dette bendet hadde slangestuss direkte i den frie enden. Det nye opplegget jeg fikk fatt i består av et hann/hunn bend og så en løs slangestuss som skrues inn dennes frie ende. (Se vedlagte bilde) Dette bygger mer i høyden og her har jeg et plassproblem.

Jeg vurderer følgende løsninger og lurer på om noen erfarne kan hjelpe med innspill:

1: Montere bronsjebendet i den syrefaste kuleventilen. Ender jeg da opp med tæring og korrosjonsproblemer ?

2: Få fatt i nytt syrefast bend tilsvarende det gamle bronsjebendet. Finnes dette og kan noen foreslå i så fall hvor jeg bør spørre ? (Fikk ikke fatt i dette hos Maritim AS)

3: Få laget nytt "spesialbend" i syrefast utførelse.

4: Gå tilbake til bronsje opplegg på hele greia (Har ikke lyst til det men..)

Takknemlig for innspill og råd !

Bilde

Prøve disse :

http://www.fittings.no/

Bronse er det vel neppe, vil heller tro at det er messing

Som et alternativ kan du kutte bort overflødig materiale av den syrefate slangesokkelen og sveise denne fast til bendet. Sveisen bør dog syrebehandles etterpå.

Fall ikke for fristelsen til å bruke vinkelsliper med kutteskive som før har vært brukt på svartstål. Da ger du om trøbbel. Bruk baufil og puss etter med vanlig håndfil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...