Jump to content

Ferskvannsturister!

Arvid_A

Recommended Posts

Med fare for å pådra meg ”slengere” fra de med saltsmak i barten  :yesnod:, tar jeg sjansen på å henlede oppmerksomheten på et fantastisk fint ferskvannsområde for båtfolk. Det gjelder sjøsystemene kalt ”Dalslands kanal” i Sverige – se linken: http://www.dalslandskanal.se. På denne linken finnes det en masse utfyllende informasjon, og også et oversiktskart over området. Hyggelig lesestoff nå mens det knitrer i peisen!

For en småbåtskipper med en Hansvik 18 HT med ”hjemmehavn” på henger i carporten i indre Østfold, ligger dette området midt i smørøyet for både kortere og lengre turer. På de nordligste av disse sjøene, hvor vi pleier å ferdes, påstås det at vannet er så rent at kan du fylle kaffekjelen rett utenfor båtripa. Her kan du finne deg din egen svabergholme for helga hvis du vil. Nyte en konjakk på et varmt berg mens kveldssola sprer sitt gullslør over furutoppene i vest. Våkne til lyden av kvekkende ender rundt båten. Gløtte ut av kalesjen på speilblankt vann, hvor de første strimlene av sol leker seg i restene etter nattedisen. Få på kaffekjelen og stekepanna med egg og bacon, og nyte en lang og fredelig frokost mens måken fra redet sitt på skjæret 20 meter utenfor holder et vaktsomt øye med deg. Kort og godt: Dra på båttur midt i naturen!

Jeg bidrar gjerne med mer informasjon hvis det er ønskelig!

Hilsen Arvid_A

:yesnod:

Til tross for masse saltvann i barten så må jeg få si at dette var nydelig beskrevet, Arvid!

Det er rent så øyet blir stort og vått her en sitter i snø og hålke. ( Har nettopp vært i havna og satt på litt ekstra varme i motorrommet) Kanalfart i sørlige Sverige må da være en ypperlig ferie-ide! Bare så alt for langt unna for oss her oppe i Midt-Norge--dessverre.

Hvor mye båt kan du ta deg fram med dit opp som du beskriver? Tenker da på dypgående, mastehøyde etc.?

med ønske om en fin sesong   :yesnod:

JanS m/y Gygra

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hei!

Begrensninger mht. båtstørrelse/mastehøyde varierer ganske mye avhengig av hvor du ønsker å bevege deg, og hvordan du får båten inn dit (båthenger, trailer, eller om du går opp vannveien via Vänern og de 30-talls slusene. I flg. den offisielle informasjonen på hjemmesiden til Dalslands kanal, oppgir de følgende maks.-mål: Lengde: 22,75m, bredde: 4,05m, høyde: 12-15m, dyptgående: 1,8m.

- og for langveisfarende: Det er gode muligheter for å leie båter i alle varianter der borte!

Hilsen

Arvid_A

Hei !

Jeg må si meg helt enig med deg. Var der i sommer med min 17 fot Draco, og hadde en aller tiders tur. Har en lysbildeserie fra turen, og den drar jeg frem stadig vekk for å minnes varme sommerdager (Særlig nå som Mjøsisen har begynt å legge seg). Til og med min bedre halvdel syntes dette var helt topp. Det ble nok ikke siste kanaltur for vår del. Anbefaler å kjøpe sjøkart og kanokart med beskrivelse av kanalen. Har planer om Telemarkskanalen og Gøta kanal. Men til sommeren trailer jeg Nordover, og sjøsetter ved Kjerringøy.

God Helg  :sailing: !

• 8 år senere...

Med fare for å pådra meg "slengere" fra de med saltsmak i barten :yesnod:, tar jeg sjansen på å henlede oppmerksomheten på et fantastisk fint ferskvannsområde for båtfolk. Det gjelder sjøsystemene kalt "Dalslands kanal" i Sverige – se linken: http://www.dalslandskanal.se. På denne linken finnes det en masse utfyllende informasjon, og også et oversiktskart over området. Hyggelig lesestoff nå mens det knitrer i peisen!

Jeg bidrar gjerne med mer informasjon hvis det er ønskelig!

Hilsen Arvid_A

Dette var inspirerende lesing i høstmørket for en med nyinnkjøpt båt og henger :yesnod:

Har du (eller noen andre) litt mer praktisk informasjon om utsettingsramper og hengerparkering langs ruten?

Jeg kunne i alle fall ikke finne dette i farten verken på Google, nevnte link eller i oversikten over utsettingsramper her på BP.

Har du (eller noen andre) litt mer praktisk informasjon om utsettingsramper og hengerparkering langs ruten?

Da vi drev og farta rundt her, pleide vi å parkere bil/henger og sette ut båten i småbåthavnene enten ved Otteid, Töcksfors, eller Årjäng. Du finner beskrivelse av disse stedene - og flere til - på gjestehavn-sidene her: http://www.dalslandskanal.se/fritidsbat/gasthamnar/

Greie utsettingsramper og god parkeringsplass alle disse tre stedene! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...