Jump to content

kondens

jan

Recommended Posts

Hei,har noen hatt erfaring med eller hatt kondensvann i kjølen på båten nå i kalde perioder når de varmer opp båten ellers?..nå i den kalde perioden med nesten 10 minus,fyra jeg opp båten innvendig.pga.div jobb...Var en tur ute i dag(mye mildere og regn)kom til å løfte opp luka ned i kjølen..og der lå det en dam med vann.ikke mye men nok til at jeg prøvde å finne en lekkasje, båten ligger på land da med presenning over seg untatt baugen,så muligheten til en lekkasje med regnvann er til stede,men finner ingen plass hvor det kan komme inn :seeya:...Tenkte da på kondens..tipper max en halvliter lå der..og det må ha kommet i løpet av 4-5 dg... mvh jan

Hei.

Sist jeg var og inspiserte båten var det en halv sentimeter rim på innsiden av presenningen. Regner med at det smelter og drypper ned i båten. På 40kvadratmeter presenninging, blir det nok litt vann som samler seg nedi båten. En helt naturlig prosess.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sist jeg var og inspiserte båten var det en halv sentimeter rim på innsiden av presenningen. Regner med at det smelter og drypper ned i båten. På 40kvadratmeter presenninging, blir det nok litt vann som samler seg nedi båten. En helt naturlig prosess.

Bruk en lettpresenning innenfor den vanlige. Den trenger bare å dekke den delen av båten som er åpen. Nå rimer det på innsiden av ytterpresenningen. Når det smelter, renner det ned på utsiden av innerpresenningen og på utsiden av båten. Null kondensvann i båten.

Lotus

Hadde varme i båten,men nede i kjølen var det vel iskaldt.lyste med ei lykt innover fra luka i dørken,ser ikke noen riming heller,uansett kom det vann,kanskje det kan skje fort ved væromslaget?er jo ingen lufting der.Presenninga kom det ikke fra,har to lettpresenninger oppå hverandre,men som sagt litt av baugen er fri..

Hei.

Kondens er er vanleg problem no om vinteren.  Likevel så trur eg mange breier altfor godt ned båten slik at det ikkje blir luftsirkulasjon.  Ein båt skal normalt vere tørr på innsida.  At det vil danne seg kondens under kalesja er nok heilt normalt, men det er svært viktig at det er god lufting i båten.  Frisk luft må få sirkulere gjennom heile båten.

Eg har båten liggande på sjøen og eg har brukt den seinast i dag.  Då eg kom ombord var alt tørrt og godt.  Hadde litt problem tidligar i vinter med lekkasje inn som eg ikkje forstod grunnen til, men eg oppdaga etter kvart feilen.  Det var skruane som held overbygget som måtte etterdragast. Då forsvant lekkasjen og båten er heilt tørr i kjølen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...